
“Želimo bolji javni prijevoz, a ne nove garaže u centru Zagreba!”
(Foto: Zelena akcija)
Aktivisti udruga Zelena akcija jutros su ispred Hrvatskog narodnog kazališta iskazali protivljenje gradnji novih javnih garaža u centru Zagreba. Umjesto toga traže kvalitetniji javni prijevoz i bolju mrežu biciklističkih staza u gradu.
Akcija je organizirana u povodu izmjena zagrebačkog Generalnog urbanističkog plana (GUP) kojima bi se omogućila gradnja podzemnih javnih garaža na području cijelog Donjeg grada te Europski tjedan mobilnosti koji se održava od 16. do 22. rujna.
»Zahtijevamo da u GUP-u ostane zona zabrane izgradnje novih javnih garaža na postojećem području koje obuhvaća Gornji grad i nešto manje od polovice Donjeg grada«, izjavio je Bernard Ivčić iz Zelene akcije.
Ova zona je u zagrebački GUP uvrštena još 2003. godine »radi ograničenja motornog prometa u središtu grada«, kako je to tada obrazloženo. No kako podsjećaju aktivisti Zelena akcije, pod pritiskom gradonačelnika Milana Bandića zona zabrane je ukinuta 2007. godine kako bi njegov prijatelj Tomislav Horvatinčić mogao izgraditi garažu u Varšavskoj ulici. Nakon kampanje Zelene akcije i Prava na grad, zona je vraćena u GUP. Sada, postojećim izmjenama GUP-a, Gradonačelnik želi ovu zonu ukinuti na području cijelog Donjeg grada.
Podsjetimo, gradonačelnik je već otvoreno najavljivao izgradnju garaže ispd HNK u koju bi se ulazilo pored kazališta. No u Zelenoj akciji smatraju da bolja alternativa postoji samo 250 metara dalje. Riječ je o srednjoškolskom igralištu u Klaićevoj, gdje bi garaža riješila probleme parkiranja za potrebe dječje bolnice u Klaićevo. Ova je lokacija u prostornim planovima već 15-ak godina.
Više garaža – više automobila u središtu grada
»Nove javne garaže u užem centru grada dovele bi još više automobila u već ionako zagušene ulice. Zbog toga su Bandićevi planovi dodatan problem, a nikako ne rješenje«, komentirao je Ivčić. Napominje kako u isto to vrijeme ne postoji nikakav značajniji projekt razvoja javnog prijevoza, bolje integracije različitih vrsta javnog prijevoza ili izgradnje kvalitetne mreže biciklističkih staza.
»Dok gradonačelnik ostrašćeno spominje nebodere na Hipodromu i najavljuje garažu pored HNK, vidljivo je potpuno odsustvo entuzijazma za bilo kakve mjere koje bi zaista unaprijedile kvalitetu zagrebačkog prometa. Cijena srednje velike podzemne garaže je oko 30 milijuna kuna, što je suludo uložiti u gradnju na pogrešnoj lokaciji«, dodao je Ivčić.
U Zelenoj akciji navode kako su javne garaže potrebne na obodu gradskog središta, pa je osim spomenutog srednjoškolskog igrališta, dobra lokacija npr. i Trg Stjepana Radića. Također, smatraju da javna parkirališta ili garaže treba napraviti uz tramvajska okretišta i važnije stranice željezničkog prometa. Uz to, u javnom prigradskom prijevozu putnika nužno je uskladiti vozne redove različitih autobusnih prijevoznika i cijeli sustav kvalitetnije integrirati s gradsko-prigradskim željezničkim linijama, uz uređenje postojećih i izgradnju novih željezničkih stanica (npr. kod Savskog mosta).
»Održiva prometna rješenja Grad uglavnom spominje tijekom Europskog tjedna mobilnosti, dok ostatak godine radi upravo suprotno tj. orijentiran je primarno na promet automobila«, zaključio je Ivčić.
Europski tjedan mobilnosti obilježava se svake godine od 16. do 22. rujna kako bi se ukazalo na potrebe razvoja alternativa korištenju automobila, poput javnog prijevoza, biciklističkog prometa te pješačenja. (ZG-mgazin)