
Vrijednost svjetske industrijske proizvodnje mogla bi doseći 44,5 bilijuna USD u 2022.
Rastuće cijene energenata koje će pogoditi Europu daleko više nego SAD, samo su jedna od posljedica trenutnoga konflikta
Gordana Barić
Prognozirana vrijednost svjetske industrijske proizvodnje u 2022. mogla bi doseći 44,5 bilijuna USD u 2022. To je porast za 4 % u odnosu na 2021. Za 2023. se predviđa smanjenje vrijednosti za 0,2 bilijuna USD, dok bi 2024. i 2025. godinu trebao ponovno obilježiti rast.
Posebnu pažnju privlače podatci za Rusiju i Ukrajinu. Rusija se smatra zemljom u razvoju stoga što ima maleni udio industrijske proizvodnje u BDP-u, ali kako su najveće ruske tvrtke distributeri energijskih sirovina ona se smatra energijskom supersilom. Rastuće cijene energenata koje će pogoditi Europu daleko više nego SAD, samo su jedna od posljedica trenutnoga konflikta.
Posljedice rata u Ukrajini
Prema podacima Međunarodnoga monetarnoga fonda, Ukrajina je u 2020. imala BDP od oko 155 mlrd. USD, od čega 30 % dolazi iz industrijske proizvodnje. Ukrajina proizvodi oko 70 % svjetske količine neona, plemenitoga plina, ključne sirovine za proizvodnju poluvodiča, od čega je polovina dolazila iz okolice Mariupolja i Odese. S obzirom na situaciju u tom dijelu Ukrajine za očekivati je kako će još jedna od posljedica konflikta biti i znatan porast cijene neona. Bit će to još jedan od dodatnih problema za već ugrožene lance opskrbe u proizvodnji čipova koja će se morati okrenuti jeftinijim dobavljačima iz Kine.
Zatvaranje Šangaja također ima veliki utjecaj na industrijsku proizvodnju. Prije svega zato jer se u njemu nalazi teretna luka preko koje prolazi gotovo 25 % ukupnoga kineskoga teretnoga prometa. Šangaj je prije svega veliki financijski centar. No, ukoliko bi se kineske vlasti odlučile primijeniti slične mjere u borbi s koronom u nekom od svojih glavnih industrijskih središta, bila bi to katastrofa za svjetsko gospodarstvo, jer na Kinu otpada oko 44,4 % ukupne svjetske industrijske proizvodnje.
Situacija u autoindustriji
Posebnu pažnju privlači situacija u automobilskoj industriji koja je osobito pogođena posljedicama pandemije, te je napad na Ukrajinu samo dodatno pogoršao situaciju.
Prvi, već postojeći problem je nedostatak poluvodiča, što je dodatno pogoršano. Drugi, novi problem, je što Rusija proizvodi većinu svjetskoga paladija koji se koristi za proizvodnju katalizatora i trenutno je gotovo nedostupan. I treći problem je što je Ukrajina jedan od glavnih dobavljača dijelova za zapadnoeuropsku automobilsku industriju, prije svega kabelskih sklopova, čiji dobavni lanci su trenutno prilično nesigurni. Sve ovo moglo bi dovesti do minimalnog porasta automobilskoga sektora za oko 2,8 % u 2022.
Naslovna fotografija: Torsten Dettlaff / Pexels