
Vrijednost poštanske marke ovisi o njezinoj rijetkosti, području nastanka i temi
Kriterij odabira uzorka na hrvatskim markama najvažnije su obljetnice i događaji, uz teme koje se dobro prodaju na filatelističkom tržištu (flora, fauna, Europa, sport…) te važna kulturno-povijesna baština Hrvatske
Ivona Conjar
Najskuplja poštanska marka dolazi iz Švedske s postignutom cijenom od čak 2,5 milijuna eura. Tako velika potražnja postignuta je zbog njezinog rariteta jer je tiskana u pogrešnoj boji. Kakvo je stanje u Hrvatskoj i koja je kod nas najvrjednija pitali smo Mladena Vilfana, predsjednika Hrvatskog filatelističkog saveza. „Sigurno su među istaknutijima markice Vojne krajine, no ne zna se tko ima najcjenjeniju marku. Osoba koja ju posjeduje tu informaciju vjerojatno ne želi otkriti jer je to ujedno i pitanje sigurnosti“, kaže Vilfan.
Poštanske su marke izvorni poštanski proizvod, a kako je propisano Svjetskom poštanskom konvencijom, teme i motivi moraju biti u duhu preambule Ustava Svjetske poštanske unije, tj. pridonositi razvijanju veza između naroda. Kriterij odabira uzorka na hrvatskim markama najvažnije su obljetnice i događaji, uz teme koje se dobro prodaju na filatelističkom tržištu (flora, fauna, Europa, sport…) te važna kulturno-povijesna baština Hrvatske.
Važno je i područje nastanka marke
Vrijednost maraka na tržištu procjenjuju ovlašteni sudski vještaci za filateliju. Prvenstveno moraju biti dugogodišnji filatelisti i poznavatelji određenog područja tako da većina proučava ponudu vlastite zemlje. „Ne možemo točno odrediti koja je najvrjednija marka – prema nominalnoj vrijednosti to bi bila marka s najvišim iznosom u kunama, međutim neke marke su rasprodane i samim time im vrijednost na filatelističkom tržištu raste, a neke imaju i skrivene greške u tisku (posebno starije marke iz devedesetih godina 20. st.) što također povećava tržišnu vrijednost poštanske marke na filatelističkom tržištu“, doznajemo od Edite Gregurić-Cvenić iz Ureda za korporativni marketing i razvoj Hrvatske pošte.
Iz filatelističkog saveza napominju da vrijednost ovisi o rijetkosti, području gdje je nastala i tiskana te o temi. Neke su marke tiskane u velikom broju primjeraka no samo ih je nekoliko ostalo na tržištu. Područje nastanka je bitno jer nemaju istu vrijednost one nastale u Velikoj Britaniji ili Čadu.
Neke od istaknutijih poštanskih maraka Hrvatske pošte su serija mirisnih maraka iz 2004. godine o hrvatskoj flori, marke sa skrivenom slikom u slici (nevidljiva slika postaje vidljiva pod infracrvenim svjetlom) te prigodni poštanski blok Minerali i stijene s dvije okrugle marke. Tu su još samoljepljive, srcolike i marke s QR kodom.
Povjerenstvo za izbor motiva
Program izdavanja prigodnih poštanskih maraka donosi se godinu dana unaprijed na temelju pristiglih prijedloga domaćih pravnih i fizičkih osoba, prijedloga zajedničkih izdanja koji stignu od nekog poštanskog operatora ili međunarodnih organizacija poput UPU (Svjetske poštanske unije), te se izdaju stalne sakupljačke teme za serije koje se ponavljaju iz godine u godinu – Uskrs, Božić, Hrvatska flora, Hrvatska fauna, Olimpijske igre, Svjetionici, kućni ljubimci, dvorci , otkriva Gregurić-Cvenić.
Između pristiglih prijedloga Povjerenstvo za izbor motiva te likovnih i grafičkih rješenja maraka, sastavljeno od pet vanjskih stručnjaka i dva stručna radnika Hrvatske pošte, odabire dvadeset tema koje su bitne za Hrvatsku.
Kada je u službi poštanskog prometa marka postaje zamjena za novac, pa je zato njen tisak strogo kontroliran. Zaštita od krivotvorenja ugrađena je u papiru za tisak koji se izrađuje isključivo za potrebe tiskanja poštanskih maraka Hrvatske pošte, a tiskara uz to ugrađuje i svoju zaštitu na markama UV bojom.