Upoznajte Pustinjskog diva, svojedobno najveći kamion na svijetu

Upoznajte Pustinjskog diva, svojedobno najveći kamion na svijetu

(Paul Berliet 1981. godine ispred behemota T100 / Foto: Renault Trucks)

Kamioni su projektirani i izgrađeni u tajnosti, s kratkim rokom dovršetka. Prvi, napravljen nakon devet mjeseci, predstavljen je na salonu automobila u Parizu 1957. Međutim, bio je prevelik za smještaj u glavnu izložbenu dvoranu, pa je sagrađen poseban vanjski paviljon za izlaganje ovog čuda na kotačima

Boris Jagačić

U povodu smrti legende francuske kinematografije Jean-Paul Belmonda, HTV je na Drugom programu 7. rujna 2021. emitirao akcijski film 100.000 dolara na suncu. Za ovaj film režiser Henri Verneuil je na festivalu u Cannesu 1964. bio nominiran za Zlatnu palmu.

Napeta i zanimljiva priča započinje nakon što se u špediterskom poduzeću u Africi pojavi posve novi, moderni kamion s tajanstvenim teretom. Špediter Castigliano (Gert Fröbe – inače poznat po utjelovljenu Aurica Goldfingera, poznatog negativca u filmu iz ciklusa o Jamesu Bondu) taj je kamion namijenio novopridošlom vozaču Johnu Steineru. Ovoga čovjeka sumnjive prošlosti koji se predstavlja lažnim imenom  u filmu tumači američki glumac Reginald Kernan.

Takva odluka izaziva kivnost najiskusnijih Castiglianovih vozača koji su smatrali da bi novi kamion trebao pripasti nekome od njih.

Jutro pred polazak na put u Saharu kamiona nema u hangaru. Ispostavilo se da ga je oteo prekaljeni vozač Rocco (Belmondo) u želji za brzom zaradom. Castigliano za njim u potjeru šalje drugi kamion kojega vozi tvrdokorni Hervé Marec (Lino Ventura). Njemu se naknadno pridružuje i beskrupulozni Steiner.

Scena iz “100 000 dolara na suncu”

Sve se pretvara u vrlo opasnu avanturu. Ispostavilo se da teret u kamionu vrijedi 100.000 dolara. No isplati li se za to umrijeti?

Osim upečatljivih izvedbi glumaca, u filmu značajnu ulogu odigravaju i kamioni marke Berliet koji prolaze nesmiljenu torturu i sudaranja, dok se vožnja i inače odvija po vrlo zahtjevnom terenu. Riječ je o mnogima nepoznatoj marki kamiona, a u filmu se pojavljuju različite izvedbe. Najvažnije »uloge« imaju troosovinski Berliet GBC8 6×6 Gazelle s pogodnom na svim kotačima namijenjenom zahtjevnim uvjetima, kojega vozi Ventura i Berliet TLM 10 M2, kojim upravlja Belmondo.

Model kakav je u filmu vozio Lino Ventura, odnosno Hervé Marec. (Foto: Renault Trucks)
Steiner i Marec nakon cestovnog okršaja s Roccom

Metalno čudovište s pogonom na šest kotača

Berliet je bio francuski proizvođač automobila, autobusa, kamiona i vojnih vozila sa sjedištem u Vénissieuxu, izvan Lyona u Francuskoj. Tvornica je osnovana 1899., koja 1967. postaje dijelom Citroëna, da bi ga 1974. godine kupio Renault, koji je zatim nastavio spajati Berliet s proizvođačem autobusa i kamiona Saviemo. Tako je 1978. formirana tvrtka Renault Véhicules Industriels. To je ime nosila do 2002. godine kada je preimenovana u Renault Trucks (Renault kamioni), a postala je dio Volvo grupe. Marka Berliet postupno je ukinuta do 1980. godine.

Zanimljivost je da je Berliet 1957. proizveo najveći kamion na svijetu, model T100, a riječ je o pravom metalnom čudovištu s pogonom na svih šest kotača.

Tri kamiona izgrađena su s kabinom iza prednje osovine. Četvrti je izgrađen s kabinom nad motorom te je imao i prostor za spavanje. Drugi T100 izgrađen je 1958., a još dva 1959. godine.

Pustinji div viši od 4 metra

Kamione su pokretali Cummins V12 motori, koji su raspolagali sa 600, odnosno 700 KS. Različiti izvori navode različitu radnu zapremninu motora (u rasponu od 24,25 do 30 litara). Ovi su kamioni bili namijenjeni terenskoj upotrebi, u naftnoj i rudarskoj industriji, posebno za prijevoz teške mehanizacije za potrebe istraživanju nafte u Sahari. Stoga je ponio nadimak Pustinjski div.

Dobar naziv za vozilo dugačko 15 metara, čija širina iznosi 5 metara, a visina 4,45 m i koje je prazno teži 50 tona, dok samo visina gume premašuje 2 metra.

Prva dva kamiona bila su 6×6 izvedba s ravnim platformama bruto mase 103 tone, a treći je izgrađen kao kiper za rudnik urana u Bessines-sur-Gartempeu. Četvrti je također bio kamion platforma bruto mase od 102 tone. Pokusno je opremljen plinskom turbinom Turbomeca 1962. godine, ali je potrošnja goriva bila prevelika, pa je ponovno ugrađen konvencionalni dizelski motor.

Foto: Renault Trucks

Kamioni su projektirani i izgrađeni u tajnosti, s kratkim rokom dovršetka. Prvi je napravljen nakon devet mjeseci, u tvornici u Courbevoieu. Predstavljen je na sajmu automobila u Parizu 1957. Međutim, bio je prevelik za smještaj u glavnu izložbenu dvoranu, pa je Berliet sagradio poseban vanjski paviljon za izlaganje ogromnog novog kamiona.

Uz pomoć Michelina osmišljene su jedinstvene gume koje s niskim tlakom zraka mogu izdržati veliku težinu. 

Sposobnost ovog kamiona za vožnju po pješčanim dinama omogućila mu je da 1961-61 godine sudjeluje u gašenju ogromnog požara na naftnoj bušotini u Gassi Touilu.

Dijeli
KOMENTARI
  • comment-avatar
    VWfreak 15/09/2021

    Fantasitčan članak!

  • Odgovori

    You have to agree to the comment policy.