U porastu pretilost kod hrvatske djece

U porastu pretilost kod hrvatske djece

„Često posramljujemo ljude koji imaju prekomjernu tjelesnu težinu i namećemo im određenu krivnju. Na taj način vjerujemo da ćemo potaknuti zdrave navike jedenja i kretanja kod njih. Međutim, istraživanje je pokazalo da ako osoba sama počne misliti da je loša ako je debela to će ju udaljiti od liječenja od debljine“, rekla je Jelena Balabanić Mavrović

Ivana Vranješ

 U povodu Hrvatskog dana osviještenosti o debljini u ponedjeljak je održana druga konferencija „Hrvatski dan debljine“ koju su organizirali Grad Zagreb, Udruga za prevenciju prekomjerne težine i Zaklada „ Hrvatska kuća srca“. Konferencijom je po prvi puta obilježen Hrvatski dan osviještenosti o debljini, a donio ga je prošle godine Hrvatski sabor na inicijativu Udruge za prevenciju prekomjerne tjelesne težine.

Na konferenciji su stručnjaci govorili o važnosti uočavanja uzroka i posljedice debljine, ali i o važnosti psihološke pomoći u rješavanju problema debljine i motiviranja na stvaranje zdravih navika. U sklopu konferencije održana je i radionica psihijatra iz bolnice Sveti Ivan, Hrvoja Handla „Voljeti sebe… iskustvo narcisa” te je predstavljen kalkulator kardiovaskularnog rizika Čuvari srca kojeg je izradila Zaklada Hrvatska kuća srca.

Koliko je poznato Hrvatska je u prvih pet zemalja u Europi po broju stanovnika sa prekomjernom tjelesnom težinom. Pretilost je kod djece u sve većem porastu. Prema istraživanju napravljenom u Zagrebu prekomjernu tjelesnu masu ima 40 posto žena i 42 posto muškaraca, a pretilo je 25 posto žena i 21 posto muškaraca S pretilošću je povezano 50 posto kardiovaskularnih bolesti te 90 posto dijabetesa tipa 2.

Šećerna bolest, povišene masnoće, tlak…

„Pretilost je najznačajniji čimbenik za kardiovaskularne bolesti, a na kojeg sami možemo utjecati. Zbog pretilosti se može dobiti šećerna bolest, povišene masnoće, povišeni tlak, a trajanjem pretilosti doći će do koronalne bolesti srca koji je najčešći uzrok za smrtni ishod“, rekao je doktor Mario Ivanuš iz Poliklinike Srčana. Spomenuo je kako u programu kardiovaskularne rehabilitacije koji se provodi u Poliklinici oboljele osobe od kardiovaskularnih bolesti u 80 posto slučaja imaju višak kilograma.

Predsjednik Hrvatskog društva za debljinu Davor Štimac je naglasio kako je glavni uzrok debljine način života. Dodao jer kako je debljina s jedne strane povezana s prekomjernim unosom kalorija i hrane, a s druge strane smanjenom tjelesnom aktivnošću. Osobito je to sve više problem kod djece i mladih te treba ozbiljno razmišljati o prevenciji,jer debela djeca postaju debeli odrasli ljudi. Naglasio je kako debljina zbog raznih bolesti koje su njome uzrokovane skraćuje i život.

„Potrebno je promijeniti životni stil, prehrambene navike, baviti se tjelesnom aktivnošću, a to nam nedostaje“, poručila je Ivana Portolan Pajić zamjenica pročelnika Ureda za zdravstvo Grada Zagreba.

Jelena Balabanić Mavrović iz Centra za poremećaj hranjenja Bea osvrnula se na društveno značenje pretilosti.

Pogrešan pristup

„Često posramljujemo ljude koji imaju prekomjernu tjelesnu težinu i namećemo im određenu krivnju. Na taj način vjerujemo da ćemo potaknuti zdrave navike jedenja i kretanja kod njih. Međutim, istraživanje je pokazalo da ako osoba sama počne misliti da je loša ako je debela to će ju udaljiti od liječenja od debljine. Pokazalo se da je benefit za izlječenje od debljine ukoliko osoba mršavi radi zdravlja i želje da unaprijedi kvalitetu života, a ne zato što se srami debljine“, rekla je Jelena Balabanić Mavrović

Korisne savjete o reguliranju tjelesne težine građanima Zagreba daje i Savjetovalište za prehranu koje u sklopu Doma zdravlja djeluje već godinu dana. U Savjetovalište dolaze trudnice, djeca , adolescenti i starije osobe, te oni koji trebaju regulirati tjelesnu masu i koji zbog zdravstvenog stanja trebaju promijeniti prehranu.

„Važni su redoviti obroci, jer ako oni izostanu obično dolazi do prejedanja. Također ljudi ne bi trebali ići na dijetu, nego treba jesti umjereno, ako se jede umjereno čovjek može priuštiti da se nečim i zasladi što voli, ali umjereno“, savjetuje nutrcionistica Savjetovališta Kristina Beljan.