Tradicijski suveniri podsjećaju na neka zaboravljena vremena

Tradicijski suveniri podsjećaju na neka zaboravljena vremena

Izlagači su naviknuti na sve vremenske uvjete jer ih većina svoje proizvode nudi samo na sličnim sajmovima, a izrazi oduševljenja i zainteresiranosti kod prolaznika poticaj su im za daljnji rad, čak i ako prodaja ponekad podbaci

Ivona Conjar

Tradicionalni zagrebački suveniri predstavljeni su na Trgu bana Josipa Jelačića u okviru trodnevne manifestacije Proizvođači suvenira grada Zagreba – Zagrebu. Na štandovima u srcu grada, 20 je izlagača, inspirirani povijesnim i kulturnim bogatstvom grada, izložilo svoje raznolike radove.

»Naš obiteljski obrt osnovan je u veljači 1993. godine, a bavimo se izradom drvenih maketa i suvenira koji su gravirani laserom. Djeci su posebno interesantne naše makete koje samostalno slažu i kombiniraju, a svi su naši proizvodi domaći rad od topole«, otkrila nam je Vladimira Lalić iz obrta Lalić, koji, uz gostovanje na sajmovima, nude mogućnost kupnje i putem web stranice.

»Turistima se naši proizvodi sviđaju posebno jer imaju obilježja Zagreba, a zato i jer su praktični i autohtoni rad hrvatskog kraja«, objašnjava nam Vladimira koja posebno ističe drvenu solarnu kućicu s milinom, koji se pokreće na temelju sunčeve energije, a na mnogim svojim radovima spajaju tradiciju i suvremenu inovativnost.

U vrijeme kad su kućni obrti i radionice gotovo zaboravljeni na ovakvim se sajmovima najbolje može dočarati duh zajedničkog domaćeg rada, koji je posebno interesantan turistima, ali i Zagrepčanima.

Najviše se prodaju medenjaci

obrt-tomica-maricaS tim se slaže i Ljiljana Milla, vlasnica obrta Tomica Marica, za proizvodnju licitara, medičarskih proizvoda i svijeća. Prodaju svašta, od čisla – mnogima poznatih kao šarene krunice čije je tijesto najsličnije tijestu za licitarska srca, pa do gvirca – vina od meda.

»Cijena licitarskih srca ovisi o veličini, ima ih od 5 do 100 kuna, ali najviše se prodaju medenjaci, a i naši građani dolaze ciljano u potrazi za pravim domaćim medenjacima koji se sastoje samo od vode, šećera, jaja i medi. Danas je nažalost sve teže pronaći medenjake od samo tih sastojaka, jer se u mnoge dodaju razni dodaci, a tada se ne radi o autohtonom proizvodu«, naglašava Milla.

Nemaju prodajno mjesto, već posjećuju sajmove te kulturna i crkvena događanja na području Zagreba. Kaže nam da prodaja ovisi o danu. Premda većina građana na štandu samo pogleda što je u ponudi, ima onih stalnih mušterija koji ne mogu bez ukusnih zalogaja ili ukrasnih predmeta.

Drvo i ručni rad

obrt-natur-artDrvene svijeće, satovi, slike, podlošci za čaše, razne posudice te nakit samo su neki od radova Natur art obrta.

»Glavna odlika naših proizvoda je originalnost dizajna i isključivo ručna izrada. Izrađuju se od domaćih plemenitih vrsta drveta, što ih zbog našeg načina izrade čini unikatnima. Trudimo se da većina proizvoda, osim svoje estetske, zadovoljava i neku uporabnu funkciju tako da naši kupci dobivaju maksimalnu vrijednost za svoj novac. Dio proizvoda ukrašavamo stihovima poznatih i nepoznatih pjesnika pa na taj način promičemo i kulturnu baštinu«, objašnjava Gordana Sever.

Štandovi i prezentacije proizvoda nisu namijenjeni samo turistima već i sugrađanima koji sve više cijene domaći rad i trud, a nerijetko se prisjećaju starih vremena kada su takvi proizvodi bili puno rasprostranjeniji i dostupniji, slažu se naši sugovornici.

Može ih se naći i na Opatovini

Osim obrta na sajmu se mogu pronaći i proizvodi iz kućne radinosti.

»Ukratko, bavimo se svime što se može ručno izraditi. Najpopularnije su torbe, od običnih pamučnih do ruksaka, zatim nakit, proizvodi od keramike te satovi od recikliranog materijala, a važno je naglasiti da je svaki rad posve unikatan«, kaže nam Marina Rogić iz kućne radinosti Lums.

Uz sajmove, njihovi se proizvodi mogu kupiti i na Opatovini, u nizu kućica u kojima su smješteni obrtnici i proizvođači autohtonih zagrebačkih proizvoda.

obrt-lums

Hladno i kišno vrijeme nije spriječilo naše sugovornike u predstavljanju svojih radova na središnjem trgu. Naviknuti su sve vremenske uvjete jer ih većina svoje proizvode nudi samo na sličnim sajmovima, no to im nije problem, jer kako kažu, izrazi oduševljenja i zainteresiranosti kod prolaznika poticaj su za daljnji rad, čak i ako prodaja nekad podbaci.