
Teslin Autopilot krivac za mnogo veći broj nesreća nego što se isprva mislilo
(Foto: Kalifornijska cestovna patrola / California Highway Patrol)
Šokantna istina: 17 poginulih i 736 sudara u SAD-u od 2019. godine naovamo pripisuje se Teslinom Autopilotu
Broj smrtnih slučajeva i teških ozljeda u prometnim nesrećama povezanima s Teslinim sustavom samoupravljanja je značajno porastao, kazuju podaci. Kad su američke vlasti u lipnju 2022. prvi put objavile djelomični prikaz nesreća koje su uključivale sustave za autonomnu vožnju, samo su tri smrtna slučaja dovela u definitivnu vezu s tom tehnologijom. Najnoviji podaci iz SAD-a, međutim, uključuju najmanje 17 smrtonosnih incidenata, od kojih 11 od svibnja 2022., i pet teških ozljeda, prenosi Washington Post.
Izvršni direktor Tesle Elon Musk pak tvrdi da su automobili koji rade u Teslinom autopilot načinu rada sigurniji od onih kojima upravljaju isključivo ljudski vozači.
Washington Post je otkrio kako 17 nesreća sa smrtnim ishodom otkrivaju različite okolnosti događaja. Četiri od njih su uključivale motocikl. Zabilježen je i incident u kojem je sudjelovalo vozilo hitne pomoći. Nameće se zaključak da su neke od Muskovih odluka – poput širenja dostupnosti značajki i uklanjanja radarskih senzora s vozila – pridonijele zabilježenom porastu nesreća.
Musk o sustavima za autonomnu vožnju: Korist je veća od štete
Američka Nacionalna uprava za sigurnost u cestovnom prometu NHTSA priopćila je da izvješća o nesrećama koja se dovode u vezu sa sustavima pomoći vozaču sama po sebi ne impliciraju da ih je uzrokovala tehnologija.
Podsjetimo, Musk je opetovano branio svoju odluku da progura sustave za autonomnu vožnju vlasnicima Tesle, tvrdeći da je njihova korist veća od štete.
Nije jasno obuhvaćaju li objavljeni podaci sve sudare povezane s Teslinim sustave za pomoć vozaču. No podaci do kojih je došao WP govore da su Teslini “Full Self-Driving” i Autopilot sustavi bili su uključeni u mnogo više nesreća nego sustavi za pomoć u vožnji svih drugih proizvođača zajedno. Na drugom mjestu po broju nesreća u SAD-u je japanski Subaru s ukupno 23 sudara zabilježenih od 2019. godine, a koji se pripisuju sustavu za autonomnu vožnju.
Oba režima zahtijevaju sudjelovanje vozača
Autopilot, koji je Tesla uveo 2014., skup je značajki koje automobilu omogućuju manevriranje na autocestama, pri čemu automobil samostalno održava brzinu i udaljenost iza drugih vozila i prateći crte traka. Ovom značajkom u SAD-u je opremljeno više od 800.000 Teslinih automobila. Riječ je o standardnoj opremi iako se naprednije verzije doplaćuju.
Sustav za potpuno samostalnu vožnju je eksperimentalna značajka koju kupci moraju kupiti. Ona omogućuje Teslama manevriranje od točke A do točke B slijedeći, skretanje duž rute, zaustavljanje zbog znakova stop i semafora, skretanje i promjenu traka te reagiranje na opasnosti na putu. No iz Tesle upozoravaju da s oba sustava vozači moraju nadzirati cestu i intervenirati kada je to potrebno.
Iako je Tesla stalno dotjerivao svoj softver za pomoć vozaču, također je poduzeo korak bez presedana kada je eliminirao radarske senzore iz novih automobila i onesposobio ih u vozilima koja su već na cesti. Na taj način vozila su ostala bez ključnog senzora dok je Musk, usred globalnog nedostatak računalnog čipa, istodobno gurao jednostavniji hardverski sklop. No, tvrtka je nedavno poduzela korake za ponovno uvođenje radarskih senzora, piše WP.
Pripremio: B. Jagačić