“Suveniri moraju biti kičasti jer kupci to traže”

“Suveniri moraju biti kičasti jer kupci to traže”

»Tradicionalni suveniri na neki način moraju biti kičasti. To mi je iskustvo pokazalo, to je ono što stranci traže. Jednostavnost linija, jednostavni-monokromatski predmeti baš i nisu najbolji primjer dobrog suvenira«, kaže Jasmina Pašalić iz suvenirnice Nautilus

Melita Funda

Pri spomenu na suvenire nemoguće je ne prisjetiti se drvenih roda, čaplji i magarčića koji su u turističkoj ponudi Hrvatske dominirali godinama. Spomenuti su predmeti s vremenom svoje mjesto ustupili domaćim rukotvorinama i umotvorinama, proizvodima koji su izraz hrvatske inovativnosti, tradicije, iskustva i dobrog ukusa.

Doduše, kičasti i ne baš previše lijepi, ukrasni ili uporabni predmeti, u određenoj mjeri su se zadržali na policama suvenirnica jer se dobro prodaju i komercijalno su isplativi.

Suvremeni trendovi utjecali su na odnos ponude i potražnje na tržištu suvenira pa je sve više inovativnih proizvoda, proizvedenih u skladu s visokim estetskim kriterijima, a neke od njih s pravom nazivamo dizajnerskima.

Dio prodavača-ponuđača suvenira usmjerio je sve svoje snage u prodaju suvremenih suvenira, istovremeno pomažući promovirati domaće proizvođače i inovatore. Tu spadaju zapravo sve vrste proizvođača, oni koji se bave preradom prehrambenih proizvoda, prirodnom kozmetikom, čajevima i biljnim pripravcima, vinima i likerima, domaćim slatkišima, odjećom, ukrasnim i uporabnim predmetima za kuću ili osobnu upotrebu.

Suveniri – važan dio turističke ponude

Nepobitna je činjenica da su suveniri važan dio turističke ponude. U tom smislu, Zagreb kao glavni grad Hrvatske trebao bi biti primjer ostalim gradovima po zanimljivoj i raznovrsnoj ponudi suvenira, prvenstveno autohtonih suvenira. No je li to baš tako i kako izgleda ponuda suvenira po zagrebačkim suvenirnicama i takozvanim »gift shopovima«?

Ako ciljano prošećete Zagrebom u potrazi za suvenirnicama, ono što odmah upada u oči jest to da su gotovo sve suvenirnice smještene vrlo blizu na relativno malom području. Smještene su uglavnom u Bakačevoj, Tkalčićevoj i Radićevoj ulici. Ima ih i u Staroj Vlaškoj, na potezu između Bakačeve i Europskog trga. Na obližnjoj tržnici Dolac također se mogu kupiti suveniri – pletene košarice i drvene igračke koje stižu iz zagrebačke okolice, ali i odjevni predmeti, torbe i ukrasni jastučići s motivima iz različitih dijelova Hrvatske te nezaobilazne vrećice sa suhom lavandom s hrvatskih otoka.

Zavirili smo u zagrebačke suvenirnica i provjerili što je sve u ponudi u ovogodišnjoj ljetnoj sezoni koja se zahuktava.

Najviše se traže magnetići

U suvenirnici u vlasništvu Ignoro d.o.o. u staroj Vlaškoj smo doznali da se mnogo toga promijenilo na tržištu suvenira posljednjih godina. Prema riječima ljubazne prodavačice, ponuda je daleko bogatija i raznovrsnija. Najtraženiji suveniri su keramičke šalice s motivom Zagreba ili nekog drugog hrvatskog grada, tražen je licitar pa male čaše za liker, također s hrvatskim simbolima, ali uvjerljivo najbolje se prodaju magnetići.

S police suvenirnice u Bakačevoj

S police suvenirnice u Bakačevoj

„Stranci gledaju na cijene podjednako kao i domaći kupci. Cjenkali bi se. Nažalost, dešavaju se i krađe. Nedavno mi je jedna gospođa pokušala ukrasti kišobran na štapu, a kad sam je pokušala spriječiti, fizički me napala i udarila s tim istim kišobranom. Vidjelo je to više ljudi koji su se ovdje u tom trenutku zatekli“, kazala nam je prodavačica.

U Bakačevoj ulici nalazi se suvenirnica Nautilus koju vode supružnici Pašalić. U poslu sa suvenirima su 13 godina, ranije su radili na moru, a posljednje tri godine vode posao u Bakačevoj. Jasmina Pašalić, vlasnica Nautilusa, nam je objasnila da se od prodaje suvenira može živjeti, ali da treba raditi po čitav dan. U njezinu dućanu u ponudi su doista najraznovrsniji suveniri: prirodna kozmetika, rukom oslikani keramički i stakleni predmeti, svjećice, tekstil i pamučne majice, zastave, koraljni i drugi nakit, hrvatske čokolade malih proizvođača, paprenjaci, likeri, najrazličitiji upotrebni predmeti, karte, olovke…

Rade po cijele dane

„Od ovog se može živjeti, ali suprug i ja radimo po cijele dane. Nismo u dugu, što je odlično, ali zbilja puno radimo. Surađujemo s desecima hrvatskih proizvođača čije proizvode vidite na policama. Najbolje se prodaju sitnice, magneti, olovke i karte, sitni predmeti. Nešto što možete ponijeti kad ste na proputovanju, bilo da kupujete za sebe ili za poklon“, kaže Pašalić

Inače, Japanci su najbolje informirani turisti i kupci. Oni znaju i za paprenjake i za naše proizvođače prirode kozmetike. Daleko bolje znaju što hoće od Korejaca, primjerice“, pojasnila nam je Pašalić.

Prirodni sapuni iz ponude suvenirnice Nautilus

Prirodni sapuni iz ponude suvenirnice Nautilus

Pašalićevi se trude da u svojoj ponudi imaju što više hrvatskih proizvoda, proizvoda koji su doista proizvedeni u našoj zemlji. Tako u njihovoj ukupnoj ponudi hrvatski proizvodi zauzimaju 70 do 80 posto. U Nautilusu se može kupiti kvalitetna dječja roba koju podjednako kupuju i domaći i strani kupci.

„Cilj nam je ponuditi kvalitetu. U našoj ponudi imamo ručno oslikane predmete od onih proizvođača koji samo s nama surađuju. To nisu oni što slikaju na veliko za sve i svakoga. A što se tiče manje ili više kičastih suvenira, držim da tradicionalni suveniri na neki način moraju biti kičasti. To mi je iskustvo pokazalo, to je ono što stranci traže. Jednostavnost linija, jednostavni-monokromatski predmeti baš i nisu najbolji primjer dobrog suvenira“, rekla je za ZG-magazin Pašalić.

Nešto dalje, ali još uvijek u samom središtu Zagreba, točnije u Preradovićevoj ulici, smjestila se jedna nova suvenirnica, Souvenir & Gift Shop „I love Zagreb“. Riječ je o vrlo nenametljivoj ali istovremeno uočljivoj suvenirnici. Naime, ova suvenirnica upada u oči po tome što nije pretrpana i što imate lijep i otvoren pristup svim izloženim proizvodima. Cijene su pristupačne za ponuđenu kvalitetu. Vlasnik ove suvenirnice, Zoran Čolaković, svojevremeno se bavio trgovinom, veleprodajom tekstila i pamučnih majica. Snadbijevao je mnoge zagrebačke prodavače suvenira, međutim, nije bio zadovoljan na koji su se način njegove majice predstavljale i prodavale pa je odlučio pokrenuti vlastitu suvenirnicu. Želio je otvoriti manji zagrebački dućan u kojem će domaći i strani kupci moći kupiti suvenire „s potpisom“.

Sve hrvatsko

Čolaković surađuje s desetak domaćih proizvođača i stalo mu je da sve u njegovom dućanu bude hrvatsko: svijeće, čokolade, torbe, ukrasne jastučnice, podlošci za jelo, podlagači za čaše, kuhinjske krpe, privjesci, šalice, ukrasne daske, ručno oslikana keramika, neki prehrambeni proizvodi itd.

I Love Zagreb: Vrlo tražene kuhinjske krpe i podlošci

I Love Zagreb: Vrlo tražene kuhinjske krpe i podlošci

„Ne volim kič i ne želim ga u svom dućanu. Mislim da je krajnje vrijeme da ponudimo nekičaste suvenire visoke kvalitete. Pogledajte ove jednostavne kuhinjske krpe, ukrasne jastučnice i podloške, to se najbolje prodaje. Naše svijeće su jednostavne i pastelnih boja, a stižu nam od jednog domaćeg proizvođača koji ih izrađuje samo za nas. Surađujemo i s mladim hrvatskim dizajnerima poput Lane Hudine. Tražene su šalice koje Lana dizajnira, a ništa manje nisu zgodni i podlagači za čaše ili pak podloga za miša od iste autorice“, rekao nam je Čolaković.

Stranci bi plaćali u eurima

Smeta ga što kao turistička zemlja ne olakšamo i ponuđačima-prdavačima i strancima uvjete plaćanja. U našim se dućanima u jeku sezone može plaćati samo karticom ili gotovinom, isključivo u kunama. Stranci se nerijetko bune što se ne može plaćati u eurima, što bi im često bilo mnogo praktičnije.

Od Zorana Čolakovića smo doznali da većina stranih turista zna za licitar i paprenjake, ali bila je i jedna situacija kad korejski turisti nisu prepoznali tarturfe, zapravo nisu čuli za njih. Tako je to za njih bila novost u pravom smislu riječi, i upravo su u suvenirnici „I love Zagreb“ otkrili tartufe (kremu od tartufa).

hedona-cokolade-praline-tkalciceva32

Čokolade i praline tvrke Hedona mogu se kupiti u Tkalčićevoj 32

Iz Preradovićeve smo se uputili put Tkalčićeve i zaustavili se u Tkalčićevoj 32 gdje se nalazi „Candy & Souvenir Shop“. U taj dućan se navraća ako želite kupiti slatkiš pa onda usput možete kupiti i suvenir, i obratno. Ugodan interijer koji se nazire s ulice uglavnom privlači posjetitelje da uđu i provjere što ima za kupiti. Vlasnica ovoga dućana, premda izuzetno ljubazna, nije nam rekla svoje ime, valjda iz sramežljivosti. U dućanu su naglašene i ukusno usklađene boje Hrvatske i Zagreba. Ima mnogo licitara i crevene boje ljubavi. Turisti se uvijek razgale kad čuju priče o udvaranju i zavođenju uz poklanjanje tradicionalnog licitarskog srca. Ova šarmantna zagrebačka suvenirnica na svojim policama nudi, između ostalog, visokokvalitetnu čokoladu proizvednu u socijalnoj tvrtki Hedona iz Križevaca, a koja zapošljava osobe s invaliditetom.

„To su divni ljudi koji predano rade i proizvode vrhunsku čokoladu i praline. Premalo se za njih zna, trebalo bi ih bolje poduprijeti. Zbilja rade sjajan posao i sretna sam da mogu predstaviti i prodavati njihove proizvode“, konstatirala je vlasnica dućana.

U našoj turi po zagrebačkim suvenirnicama naučili smo i doznali više stvari: Turistička zajednica Grada Zagreba bi trebala učiniti više na promociji malih obrta i suvenirnica. Gotovo da ih uopće nema u brošurama za turiste. Kad bi turisti uz kartu Zagreba dobili i popis svih naših suvenirnica, to bi uvelike pridonijelo promociji i boljoj prodaji, što bi u konačnici bilo bolje i za sam grad. Također, najamnine u centru grada su previsoke i teško je pokrivati osnovne troškove od prodaje, a kamoli zaraditi. Većina vlasnika suvenirnica inzistira na kvalitetnim i autohtonim proizvodima od domaćih proizvođača, uz zagarantiranu kvalitetu. Međutim, uvjeti rada nisu nimalo laki, ni Grad ni država im previše ne izlaze ususret. Organizirani grupni obilasci Zagreba ne ostavljaju turistima dovoljno vremena da obiđu male trgovine i uvjere se da Hrvatska i njezin glavni grad imaju što ponuditi kad su suveniri u pitanju.