“Sustav javnih gradskih bicikala treba povjeriti podružnici Holdinga”

“Sustav javnih gradskih bicikala treba povjeriti podružnici Holdinga”

U Zagrebu nema napretka po pitanja rješavanja otpada, gubitak vodovoda povećao se s 40 na 50 %

Odbor za komunalno gospodarstvo pri Gradskoj skupštini u petak je razmatrao Izvješće o radu gradonačelnika i gradskih upravnih tijela, koje zbog specifičnosti periodana koje se odnosi, objedinjuje dulje izvještajno razdoblje od 1. siječnja 2014. do 31. prosinca 2015. daje cjelovit prikaz provedbe svih značajnijih aktivnosti, programa i projekata gradonačelnika i gradskih upravnih tijela, sukladno zadanim ciljevima.

U raspravi oko izvješća predsjednik Odbora Vladimir Ferdelji (nezavisni) i član Mario Župan (HDZ) da nije dobro da se izvješće odnosi na period od dvije godine. Zvane Brumnić (SDP) misli pak da dvije godine i nije loš jer zapravo pokazuje što je napravljeno od zadnjih izbora. Problematično je i to što se govori o završetku nekih projekata koji su započeti još 2007. i 2008. godine (npr. Bazen na Sveticama).

Ocijenjeno je kako po pitanju rješavanja otpada i dalje nema pomaka. U Izvješću je dan prikaz EU projekata. Nadalje, prije deset godina gradski je vodovod imao gubitke oko 40 posto, a sad oni iznose iznad 50 posto. Članovi Odbora su raspravljali kako je problematično to što izvješće ne prikazuje cijeli niz stvari koje su trebale biti napravljene a još uvijek nisu. A to je, prema njihovim riječima »odraz lošega upravljanja«. U raspravi je otvoreno pitanje gradskom imovinom. U Zagrebu ima preko tisuću stanova u kojima građani stanuju ilegalno i pitanje je kako ih izbaciti iz takvih stanova. Oko dvije tisuće građana čeka na stan. Dubrovnik, primjerice, ima preko 50 posto prihoda od gradske imovine dok je u Zagrebu kao glavnom gradu to prisutno u tragovima.

Objaviti ili ne objaviti na internetu?

Neki od članova Odbora su bili za to da se napravi popis svih praznih poslovnih prostora u gradu te da se transparentno postavi na internet tako da sve bude dostupno građanima, posebno onima koji se bave obrtništvom. Isto treba i učiniti s praznim stanovima. Suprotno stajalište imaju predstavnici gradskih vlasti koji drže da bi transparentni podaci na internetu povećali broj mogućih provala u prostore. Predsjednik Ferdelji je zaključio da treba razgraničiti što je gradu bitnije, poticati obrtništvo i staviti u funkciju sve raspoložive prostore ili zaštita takvih podataka zbog eventualnih nepravilnosti. Na kraju je izvješće prihvaćeno sa četiri glasa za i jednim glasom protiv.

Odbor je raspravljao i o tome se u komunalne djelatnosti uvrsti i usluga prijevoza javnim biciklima. Zaključeno je da se obavljanje poslova koji se tiču sustava javnih gradskih bicikala treba povjeriti podružnici Zagrebačkog holdinga »kako bi se ova usluga obavljala trajno i kvalitetno«. Proglašenjem usluga prijevoza javnim biciklima komunalnom djelatnošću, osigurat će se obavljanje te djelatnosti na načelima održivog razvoja, smatraju predstavnici Gradske uprave.

Prijedlog je otvorio žustru raspravu i kroz nju mnoga pitanja: tko bi dobio u tom slučaju koncesiju, ZET? Budući da koncesija uglavnom znači zabranu, pitanje je bi li takva odluka ugasila postojeću djelatnost. U Hrvatskoj, pa tako i u Zagrebu, postoji Nextbike (privatna inicijativa) sustav javnih bicikala.

Gradonačelnik predlaže da sustav javnih bicikala postane komunalna djelatnost kako bi se ostvarivala veća društvena korist: manje motornih vozila u gradu, čišći zarak i bolje zdravlje građana, manje novaca za čišćenje i održavanje gradskih spomenika zbog onečišćenja zraka… Dakle, trebalo bi se fokusirati na niz dodatnih vrijednosti koje bi ova odluka donijela. U Parizu sustav javnih bicikala nije komunalna već privatna djelatnost. Potoji bojazan da bi se po usvajanju Odluke moglo dogoditi da će samo ZET moći voditi djelatnost.

No članovi Odbora izrazili su zabrinutost jer bi to dovelo do dokidanja manjih profitabilnih poslodavaca. Trebao je dugi niz godina da Ministarstvo prometa donese pravilnik, mnoge zagrebačke gradske četvrti traže od grada da se postavi više stalaka za bicikle, otvoreno je i potanje ekonomske isplativosti, ali iz Grada poručuju da je riječ o sustavu koji želi dodatno potaknuti tramvajski promet i HŽ promet. Zapravo, predstavnici grada ovaj prijedlog nazivaju pilot projektom sve dok se ne sredi pitanje koncesije, u međuvremenu se ništa neće dogoditi niti će ugasiti samu djelatnost. Odluka je jednoglasno prihvaćena sa četiri glasa za.

Melita Funda