
Solar Impulse 2 sletio u San Francisu nakon devetomjesečne pauze od letenja
Let preko Tihog oceana je bio najrizičniji dio puta zbog nepostojanja mjesta za slijetanje u slučaju potrebe. Zrakoplov leti bez goriva, a struju dobiva iz 17.000 solarnih ćelija postavljenih na krilima raspona 72 metra
CNN je u nedjelju prenio vijest o eksperimentalnom zrakoplovu Solar Impulse 2 koji je sletio u San Francisu nakon dva i pol dana leta preko Tihog oceana pri čemu, kako je navedeno u izvještaju, »nije potrošio ni kap goriva«.
»To je nova era. To nije znanstvena fantastika. To je današnjica«, oduševljeno je nakon putovanja izjavio švicarski istraživač i psihijatar Bertrand Piccard koji upravlja zrakoplovom na solarni pogon. Piccard je ustvrdio kako postoji čista tehnologija kojom se može »učiniti nemoguće«. »Ovo je dokaz pouzdanosti tehnologije«, dodao je.
Na mrežnoj stranici američke televizijske postaje prikazane su slike elegantnog solarnog zrakoplova s rasponom krila usporedivim s pozamašnim putničkim zrakoplovom Boeing 747, ali masom usporedivom s jednim SUV automobilom, kako leti preko mosta Golden Gate nad Zaljevom San Francisca ne bi li se označio taj značajan uspjeh.
Pomalo »svečano« izvještavanje nastavlja se te se niže u tekstu spominje kako je Solar Impulse 2 u četvrtak poletio s havajskog otoka Oahu, netom pred zoru »uz bodrenje i pljesak okupljenih«. Ipak, cjelokupni dojam se najednom kvari, naizgled usput spomenutom činjenicom da je zrakoplov bio (prisilno) prizemljen na otoku gotovo 10 mjeseci. Razlog? Nedostatak svjetlosti. Toliko o »pouzdanosti tehnologije«.
Riječ je o inače zanimljivom i hvalevrijednom, no ujedno i vrlo skupom eksperimentu koji, barem zasad, ipak nije uspio dokazati ono što tvrdi pilot Piccard, obzirom da tehnologija upravo nije dokazala svoju »pouzdanost« te bi se laički dalo zaključiti da solarni zrakoplovi, premda ekolopški daleko prihvatljiviji, još ni izbliza nisu u stanju zamijeniti one konvencionalne.
Inače, posljednja etapa Solar Impulse-a 2 nad Tihim oceanom protekla je glatko. Zrakoplov se kretao brzinom od 150 kilometara na sat, što se smatra brzim za ovu vrstu letjelice.
Solarni zrakoplov na svoj je put oko svijeta poletio iz krenuo Abu Dhabija 9. ožujka 2015. Tijekom etapnog leta, imao je pauze u Omanu, Mjanmaru, Kini i Japanu.
Na Havaje je sletio 3. srpnja, posle 120 sati leta od Japana preko Tihog oceana, tokom kojih je preletio šao 8.200 kilometara, čime je postignut novi svjetski rekord.
Na Havajima je međutim, ostao prizemljen zbog oštećenja baterije i nedostatka sunčeve svjetlosti tokom zimskog perioda.
Let preko Tihog oceana Pacifika je bio najrizičniji dio puta zbog nepostojanja mjesta za slijetanje u slučaju potrebe. Letjelicom na smjenu upravljaju švicarski piloti Bertrand Piccard i André Borshcberg.
Zrakoplov leti bez goriva, a struju dobiva iz 17.000 solarnih ćelija postavljenih na krilima raspona 72 metra.
Glavni tajnik UN-a Ban Ki-mun u petak je, na Dan planeta Zemlje, pozdravio pilota Piccarda. »Nadahnut sam tvojim pionirskim duhom«, rekao je u kratkom razgovoru s pilotom koji je prenošen na internetu.
Piccard mu je izvratio kako i on sam stvara povijest jer je upravo predsjedavao potpisivanju sporazuma o borbi protiv klimatskih promjena, u sjedištu UN-a u New Yorku.
Pilot je dodao da njegov let pokazuje da je solarna energija put u budućnost sa smanjenim emisijama ugljičnog dioksida i sigurnijom, čistijom planetom Zemljom.
B. Jagačić