Radije ostaju bez imovine nego da plate registraciju

Radije ostaju bez imovine nego da plate registraciju

(Foto: Sudar s neosigurani vozilom može se u trenutku pretvoriti u sudar s nepoznatim vozilom, zbog bijega, čime nastaje sasvim drugačija situacija za oštećenoga)

U Hrvatskoj je u posljednjih 10 godina broj automobila koji ne bi smjeli biti na cestama smanjen s 300.000 na 35.000 automobila. To je rezultat manje poznate kampanje pod nazivom »Stop neosiguranim vozilima«. Makar rezultati izgledaju na prvi pogled dobro, oni su porazni…

Tekst i foto: Milan Ratkajec

Hrvati su vjerojatno jedini narod u Europi koji ima puno razloga da sa svakim prevezenim kilometrom u automobilu strepi za svoj život i imovinu. U grupama automobila raspoređenih po stotinu na cestama se u prosijeku nalaze po dva i pol »padobranca« koja tu ne bi smjela biti. To su oni koji hrabro izlaze na cestu, istina s registarskim pločicama i prometnim dozvolama, ali bez potvrđenih dokumenata koji zapravo ništa ne vrijede. Sa svojim automobilima nisu pristupili tehničkom pregledu, nisu platili obvezno osiguranje, niti podmirili druge zakonske obaveze. To u stvarnosti znači da takvi automobili mogu biti sa neispravnim kočnicama, neispravnim svijetlima ili bez njih, da im automobil u vožnji pokazuje znakove otežanog održavanja pravca, jednom riječju da su nesigurni i opasni na cestama.

Našla se zemlja preko svojih ovlaštenih državnih predstavnika ponosi što je u posljednjih 10 godina od (2009. do 2019.) smanjila broj takvih automobila koji ne bi smjeli na ceste s 300.000 na 35.000 automobila, kakvo je trenutno stanje. To je rezultat manje poznate kampanje pod nazivom »Stop neosiguranim vozilima«. Makar rezultati izgledaju na prvi pogled dobro, oni su porazni. Kao prvo, odstranjivanje potencijalno neispravnih vozila s naših cesta ne bi se smjelo nazivati kampanjom, jer su oni prevelika opasnost. Kampanja bi mogla biti kad bi njihov broj i adresa vlasnika bili nepoznati, pa ih se moli da oni sami učine nešto dragovoljno. Međutim, policija u svojim evidencijama točno zna koji automobili voze bez produženje registracije, kad su zadnji put pristupili tehničkom pregledu i tko je vlasnik.

Imovina na bubnju

Dakle, ne radi se o nekoj anonimnosti, pa se može opravdano tvrditi da tijela državne uprave nisu odradila svoj dio posla. U njihovom nepostupanju nema nikakve zapreke, ne treba im promjena Zakon o sigurnosti prometa na cestama, niti dugačke rasprave u bilo kojem saborskom odboru. Zna se točno što se radi s automobilima koji niti nakon 15 dana od isteka posljednje registracije nisu pristupili tehničkom pregledu.

Što znači 2,5 % automobila na cestama s gustim prometom bez tehničkog pregleda, plaćene police obaveznog osiguranja i mogućih neispravnosti? Od takvih prekršitelja opravdano strahuju svi vozači koji redovno pristupaju tehničkom pregledu, ali bi trebali strahovati i oni koji krše propise. Oni u stvari na bubanj stavljaju svoju cjelokupnu imovinu: kuću ili stan, vikendicu i auto, ako dođe do prometne nesreće s većim posljedicama. Sve im to neće biti dovoljno da podmire kazne za nesreću u kojoj su krivci.