Prodaje se pobjednički Williams-Renault iz 1992. godine

Prodaje se pobjednički Williams-Renault iz 1992. godine

(Foto: Bonhams)

Konkretno, radi se o bolidu Williams-Renault FW15B iz 1992. godine koji je i dominirao te sezone u Formuli 1. N. Mansell ovakvim je bolidom pobijedio devet puta, čime je srušio rekord od osam pobjeda u jednoj sezoni A. Senne

Ugledna aukcija kuća Bonhams dolazi na predstojeći Festival brzine koji se održava u engleskom Goodwoodu s osam iznimnih automobila koji će biti ponuđeni na prodaju: https://www.bonhams.com/auctions/25453/ Početkom srpnja imućnim kolekcionarima bit će ponuđeni Ford GT 40 iz 1966., Bentley 4 1/2-Litre (1928.), Alfa Romeo 8C 2300 (1934.), pobjednički Bentley s LeMansa iz 1928., Maybach-Zeppelin iz 1907…

Cijena? Prava »sitnica«. Za najjeftiniji primjerak je iskazana cijena od 800.000 funti (6,6 milijuna HRK), dok se za spomenuti Alfa Romeo očekuje da će postići 5 milijuna funti (42 milijuna HRK). No to nije sve. Za specijalne primjerke cijena uopće nije iskazana, kao npr. za trkaći Bentley, ali i jedan F1 bolid. S obzirom da aukcije egzotičnih automobila u bogatim zapadnim zemljama nisu ništa neuobičajeno, ipak je rijetkost da se na jednoj od njih nađe prava formula 1, pa je upravo ona i privukla najviše naše pozornosti.

Konkretno, radi se o bolidu Williams-Renault FW15B iz 1992. godine koji je i dominirao te sezone u Formuli 1. Nigel Mansell ovakvim je bolidom pobijedio devet puta, čime je srušio rekord od osam pobjeda u jednoj sezoni, koji je do tada držao Brazilac Ayrton Senna. Bolidom je upravljao i Mansellov timski kolega Riccardo Patrese te je sudjelovao u ukupno 13 utrka za Veliku nagradu.

Revizija ovog automobila – FW15C, donijela je 1993. godine titulu prvaka Formule 1 Alainu Prostu, a Williams-Renault je ponovno odnio titulu najboljeg konstruktora. Pobjede iz 1992. i 1993. bile su ujedno i prve pobjede konstrukcija koje je osmislio Adrian Newey.

Stoga je, osim što je bio jedini automobil koji je donio titulu svjetskog prvaka Nigelu Mansellu, riječ i o bolidu koji je osmislio dosad najuspješniji konstruktor u povijesti Formule 1. Adrian Newey je, naime, konstruirao bolide koji su odnijeli 10 naslova na utrkama za Veliku nagradu (za Williams, McLaren i Red Bull) i njegov će uspjeh teško biti nadmašen.

Williamsov FW15B koji će se prodavati na aukciji ima Renaultov V10 RS3 trkaći motor radne zapremine od 3,5-litara s pneumatskim oprugama ventila, koji je početkom sezone razvijao 700 KS pri 12.500 okretaja u minuti, da bi u kasnijem dijelu sezone istiskivao 760 KS na 14.500 o/min kasnije u godini.

Bolid je opremljen Williamsovim poluautomatskim mjenjačem sa šest brzina, a motor sa serijskim brojem 240 i popratna dokumentacija koja ga prati, a izdao ju je Renault Sport potvrđuju da se radi o motoru kojim je Mansell osvojio VN Južne Afrike 1992. godine.

Williamsov FW15B također je imao aktivnu suspenziju u vožnji i bio je prvi automobil s aktivnim ovjesom za osvajanje prvenstva, ali ne i prvi F1 automobil koji je koristio aktivnu suspenziju. Pionir ove tehnologije bio je Lotus koji ga je primijenio 1983. godine na svom tipu 92, ali je Williamsov računalni sustav »aktivnog ovjesa« prvi iskoristio njegove pogodnosti za osvajanje prvenstva. Osim što donosi bolju trakciju, ovaj sustav pospješuje i aerodinamiku bolida.

Ukratko, riječ je ne samo o još jednom osvajaču prvenstava, već i svojedobnom tehnološkom čudu.

Uobičajena slika 1992. godine: S Mansellom za upravljačem Williams-Renault ispred svih; pobijedio je u prvih pet utrka sezone. (Foto: Bonhams)

Bonhams ne navodi cijenu za ovaj Williams-Renault. No treba istaći da je McLaren MP4/8A Ayrtona Senne koji je vozio na VN Monaka 1993. lani otišao za oko 5 milijuna dolara, pa se s obzirom na značaj ovog Williamsa za povijest Formule 1 može očekivati još i veća cijena.

Pripremio: Boris Jagačić