
Polimerni premaz na zrakoplovu štedi gorivo i čuva okoliš
(Foto: Lufthansa Technik AG)
Zrakoplovna kompanija Swiss International Air Lines (SWISS) odlučila je premazati 12 Boeinga 777 u svojoj floti polimernim ljepljivim filmom. Nova površinska zrakoplova će smanjiti potrošnju goriva podflote za više od 1% uz značajno smanjenje emisije CO₂.
Zrakoplovna industrija godinama intenzivno traži načine za smanjenje aerodinamičkog otpora. Velik dio ovog istraživanja usredotočio se na površinsku strukturu kože morskog psa. Malene ljuske u obliku slova V za koje su istraživači utvrdili da smanjuju otpor i turbulenciju, omogućujući morskim psima da glatko i bez napora klize kroz vodu.
Istraživači iz Lufthansa Technik-a i BASF kemijske grupe pronašli su rješenje, stvarajući AeroSHARK, film strukturiran s milijunima nazubljenja od oko 50 mikrona, nazvanih riblets, koji oponašaju svojstva kože morskog psa.
Premaz koji je već testiran i koji se trenutno koristi u cijeloj floti Lufthanse Carga privukao je interes SWISS-a, koji je prvi zračni prijevoznik na svijetu koji ga koristi u floti dugolinijskih zrakoplova marke Boeing.
Kopiranje prirodnih rješenja
Nanošenje 950 m² ovoga sloja nalik koži morskog psa na površinu trupa i gondole motora odmah će smanjiti otpor zraka i, kao rezultat, potrošnju goriva za oko 1 %. Za cjelokupnu flotu SWISS-a Boeing 777, to će se pretvoriti u godišnju uštedu od više od 48.000 tona kerozina i smanjenje do 15.200 tona emisije CO₂, što je ekvivalent oko 87 dugih letova od Züricha do Mumbaija.
Prema timu AeroSHARK-a, premaz se lako nanosi, a iznimno je otporan na UV svjetlo, vodu, ulje i značajne promjene temperature i tlaka kojima su izloženi dugolinijski zrakoplovi. Također se može primijeniti na krila, što može pomoći u postizanju još boljih rezultata.
SWISS će postavljati AeroSHARK na svoju flotu Boeinga 777-300ER od sredine 2022. nadalje, tijekom redovitih održavanja zrakoplova. Razmatra se i da se u bliskoj budućnosti premaz stavi i na krila zrakoplova kako bi se ostvarile dodatne uštede.
U međuvremenu, Lufthansa Technik i BASF namjeravaju sustavno proširiti ovu novu tehnologiju na druge tipove zrakoplova, pa čak i na veće površine, kako bi zračnim prijevoznicima diljem svijeta mogli ponuditi još veću podršku u postizanju njihovih ciljeva smanjenja emisija. Prema početnim izračunima ova tehnologija bi u proširenoj primjeni mogla smanjiti emisiju CO2 do tri posto, navodi PlastiscleMag. (B. J.)
Više informacija: