Plastični SUV ispred svog vremena

Plastični SUV ispred svog vremena

Citroën Méhari

Osim posudbe komponenti i dijelova iz Dyane, Citroën u razvoju Méharija baš i nije sudjelovao

Citroën Méhari je rekreacijsko i višenamjensko vozilo koje se proizvodio u varijantama s pogonom na prednje kotače i s 4×4 pogonom od 1968. do 1988. godine.

Riječ je zapravo o vrlo otkvačenom SUV vozilu ispred svog vremena. Karoserija mu je bila izrađena od ABS plastike te stoga nije podložna hrđanju, što je plus za jedan oldtimer. Kao opciju imao je uklonjiva vrata i sklopivi krov od tkanine koji se može odložiti.

Auto predstavljen u svibnju 1968. napravljen je na platformi Citroëna Dyane 6. Kao nadahnuće poslužio je i 2CV Sahara (Spaček).

Zanimljivo je, međutim, da osim posudbe komponenti i dijelova iz Dyane, Citroën u njegovom razvoju baš i nije sudjelovao. Automobil je ustvari osmislio Roland de la Poype, predsjednik tvrtke SEAB (Société d’études et d’application industrielle de brevets) i stručnjak za plastiku. Osim na koroziju, auto je bio otporan na grebanje, manje udarce i koroziju. Zamisao je bila napraviti funkcionalnu karoseriju od ABC plastike. I tako je rođen Méhari.

Lagan za održavanje

Bio je lagan za održavanje i mogao se prati mlazom vode (čak i iznutra). Proizvodio se do 1988., a 2016. napravljen je E-Méhari.

Projektu su se pridružio i dizajner Jean Louis-Barrault koji je radeći za SEAB već osmislio posudu za uzorke kozmetičke kompanije L’Oréal.

Plastični dijelovi karoserije montirani su na čelični okvir, a plastika se bojala dodavanjem pigmenta već pri samoj izradi. Stoga nije bilo naknadnog bojanja.

Ispod prednjeg poklopca našao se dokazani i prokušani Citroën dvocilindrični bokser motor zapremnine 602 ccm koji je raspolagao s 26 KS. Kasniji modeli, od 1977. raspolagali su s 29 KS. Bilo je to sasvim dovoljno da autić ukupne težine od oko 550 kg čremaši 100 km/h. Mekan, ali izdržljiv ovjes omogućio je nosivost od čak 400 kg. Dakle, Méhari je imao ogromnu nosivost, bio je kadar voziti gotovo još jednu svoju težinu.

Samo najosnovnija oprema

Gotov proizvod je nazvan Méhari, kako afrički nomadi nazivaju svoje jednogrbe deve. Direktoru Citroëna Pierreu Bercotu, kojem se neobično vozilo svidjelo. Stoga je ponudio pomoć u proizvodnji i distribuciji Méharija, ali pod uvjetom da se prodaje pod znakom Citroëna…

Proizvodnja automobila bila je vrlo jeftina, jer su se unatoč nešto skupljoj plastici ugrađivala jeftina, stara i provjerena kućna mehanika. Od opreme se pak ugrađivalo tek najosnovnije – brzinomjer, brisači, pokazivač razine goriva. Méhari je bio sinonim za spartanski opremljeno vozilo. No ako ćemo pravo, za vožnju i ne treba više.

Godine 1972. prigrlila ga je i francuska vojska za lakše terenske zadatke, a 1979. stiže model u 4×4 izvedbi, čime se dodatno potencirala svestranost automobila.

B. Jagačić

Dijeli
KOMENTARI
  • comment-avatar
    viktor 22/11/2021

    I Trabant (DDR) je imao karoseriju iz plastike….

    • comment-avatar
      Boris kaže: 22/11/2021

      Dobro zapažanje! Ima ih još, a čitateljima će vjerojatno biti poznat Reliant Robin iz popularne humoristične serije “Mućke”. A tu su i sportski primjerci poput Forda RS 200 ili krasnog Ferrarija 308 GTB/GTS.

  • comment-avatar
    zanovijetalo 19/11/2021

    Bilo kuda, plastika. Ne od danas ili jučer, već pred desetljeća.

    • comment-avatar
      Boris kaže: 22/11/2021

      Tko zna, možda ćemo na cestama uskoro vidjeti aute s karoserijom od reciklirane plastike. U svakom slučaju, s obzirom na ekološke izazove, pred autoindustriju bi trebalo staviti nove uvjete/zahtjeve – smanjenje krajnje snage automobila, s time i potrošnje (benzina, dizela ili struje, svejedno). Na cestama nam ne trebaju auti s 300 i više KS. Treba uzeti u obzir i ograničenje brzine na cestama. Također, vratiti se na uži profil guma koji doprinosi manjoj potrošnji i nastajanju lebdećih čestica od habanja (uži pneumatici će se lako nositi s autima smanjenje snage). To bi bili neki konkretni pomaci ka smanjenom zagađenju, samo kako ih progurati kod proizvođača, ali i razmaženih kupaca koji stalno traže bolje, brže, jače… No naftna kriza je već jednom, početkom 1970-ih presudila američkim snagatorima (muscle cars) sa snažnim, ali neutaživim V8 motorima velike zapremnine. Razlozi su tada bili nešto drugačije naravi, ali i sada su cijene goriva otišle nebu pod oblake, a o ekologiji moramo brinuti više nego ikad.

  • Odgovori

    You have to agree to the comment policy.