Ovo je osam nevjerojatnih letećih automobila koji su stvarno postojali

Ovo je osam nevjerojatnih letećih automobila koji su stvarno postojali

Jess Dixon iz Andaluzije u Alabami je bio čovjek kojem sudozlogrdile stalne prometne gužve pa je stoga 1940. godine osmislio i izgradio novo leteće vozilo

Leteći automobili su fascinantne naprave kakve još uvijek uglavnom susrećemo u filmovima i stripovima. Ono što ih čini jedinstvenima je njihova sposobnost da gotovo jednako dobro funkcioniraju na zemlji i u zraku, a zanimljiv je podatak da se takav automobil pokušao razviti još 1920-ih godina. Ovo je osam najnevjerojatnijih letećih automobila koji su stvarno postojali.

1. Ford “Flivver”

Izvor: Wikimedia Commons

Američki industrijalac i poslovni mogul Henry Ford u četrdesetim je godinama najavio dolazak »kombinacije zrakoplova i automobila«. »Zapamtite moje riječi – možete mi se smijati, ali to će se dogoditi«, otprilike je kazao H. Ford. I smijali su se. Ljudima se u to vrijeme takvo što činilo smiješnom idejom. Ali Ford nije bio taj koji je prestao sanjati.

Ustvari, on je već naišao na jedan (pokušaj) letećeg automobila napravljen1926. godine, kada je svijetu predstavio Ford Flivver. Bio je to mali zrakoplov jednosjed dugačak oko 4,5 m s rasponom krila od 7 m. Pokretao ga je trocilindrični motor s 35 KS i trebao je postati leteći automobil za mase. Nažalost, zbog kobnog sudara Flivvera – 25. veljače 1928. – i smrti jedinog pokusnog pilota, 25-godišnjeg Harryja J. Brooksa, san se naglo završio i projekt je na kraju odbačen.

2. Waterman Aerobile

Izvor: Wikimedia Commons

Waldo Waterman, izumitelj i pionir zrakoplovstva, smatra se prvim Amerikancem koji je napravio pravi leteći automobil, iako nije bio uspješan. On je nekoliko godina razvijao cestovni zrakoplov, a 1934. je poletio s prvim prototipom – »Arrowplane«.

Bio je to visokokrilni monoplan na tri kotača. Za uporabu na cesti, krila i propeler mogli su se brzo odvojiti, a motor je na tlu preko diferencijalnog prijenosnika snage pokretao vozilo poput normalnog automobila. Bila je to čudna kontracepcija, ali Arrowplane se i danas pamti kao prvi pravi leteći automobil nakon što je pri put poletio 21. veljače 1937. Međutim, potencijalni kupci nisu bili oduševljeni konceptom te je rad na njemu obustavljen 1938. godine.

3. Dixon Flying Car

Izvor: Wikimedia Commons

Jess Dixon iz Andaluzije u Alabami je bio čovjek kojem su dozlogrdile stalne prometne gužve pa je stoga 1940. godine osmislio i izgradio novo leteće vozilo. Ovaj ‘leteći automobil’ bio je spoj automobila, helikoptera, i motocikla. Imalo je dvije elise koje su se vrtjele u suprotnim smjerovima – zastrašujuće blizu nad glavom vozača, a pokretao ih je zrakom hlađeni motor s 40 KS.

Auto je napravljen za jednog putnika i mogao je letjeti naprijed, nazad, ravno gore ili lebdjeti u zraku. Također je imao četiri kotača u dijamantskom uzorku ispod karoserije. Vozilo se moglo kretati po cesti i navodno letjeti brzinom od oko 161 km/h.

4. ConvAirCar

Izvor: Wikimedia Commons

‘ConvAirCar’ bio je savršen primjer kako lako stvoriti hibridni avion i automobil – pričvršćivanjem automobila na avion. Koliko god to izgledalo neobično, ovaj leteći automobil stvorio je puno znatiželje kad je lansiran i prvi put poletio 1946. g. Krila, rep i propeler mogli su se lako odvojiti od automobila, što je značilo da bi ga se tada moglo voziti cestama poput normalnog automobila. ConvAirCar je također imao dva mjerača goriva – jedan za motor automobila i jedan za avion.

‘ConvAirCar’ je doživio samo jedan prototip – model 116, ali je ovaj tijekom svog života izveo 66 letova. Kasnije je Convair pokušao poboljšati dizajn i izašao s modelom 118, povećavši snagu motora sa 130 a na 190 KS. Kompanija je imala planove za izgradnju 160.000 ovakvih letećih automobila. Međutim, taj plan nikada nije ostvaren; nakon što je jedan od prototipova doživio havariju projekt je stavljen van snage.

5. Taylor Aerocar

Izvor: Wikimedia Commons

Aerocar je osmislio i napravio Moulton Taylor 1949. godine. Bio je to »cestovni« zrakoplov odobren za upotrebu kao letjelica i automobil. Tvrtka koja je izgradila ovaj leteći automobil bio je Aerocar International, a Aerocar je postao cestovni avion s certifikatom civilne zrakoplovne uprave. Imao je malu kabinu za dva putnika, postizao je najveću brzinu od oko 108 km/h na cesti te 177 km/h u zraku, dok mu je krstareća brzina iznosila oko 90 km/h. Jedna od glavnih karakteristika ovog letećeg automobila bila je ta što su se njegova krila i rep mogli vući iza automobila poput prikolice.

Aerocar se iz zrakoplova u automobil mogao transformirati u svega 15-ak minuta, a navodno je let u njemu bio prilično siguran i ugodan. No, još tijekom razvija tvrtka je naišla na probleme. Vozila su smatrana bučnima po automobilskim i teškima po avionskim standardima. Također, javila su se izvješća da su spora na zemlji i iznad nje te njihova masovna proizvodnja nikad nije zaživjela.

6. Curtiss-Wright VZ-7

Izvor: Flickr

Curtiss-Wright VZ-7 bilo je prvo vozilo s kojim se američka vojska okušala u području letećih automobila. Dizajniran za američku vojsku 1958. godine, VZ-7 je trebao biti tip »letećeg džipa« koji bi omogućio pilotu da manevrira kroz zahtjevne terene na zemlji, a istovremeno je mogao i letjeti.

VZ-7 je bio zrakoplov koji je mogao vertikalno ulijetati i slijetati poput helikoptera zahvaljujući četirima propelerima smještenima iza područja »kabine«. Također je imao trup sa sjedištem za pilota, zajedno sa spremnicima goriva i kontrolama leta. Letjelica je postigla dobre rezultate na testiranjima, ali nije ispunila i vojne standarde. Curtiss-Wright VZ-7 je nakon toga povučen i vraćen proizvođaču 1960. godine.

7. Terrafugia Transition

Izvor: Flickr

Terrafugia Transition bio je prvi zrakoplov koji je ljudima dao uvid u to kako komercijalni leteći automobil može izgledati. Prvi uspješan leti zabilježio je 2009. godine i od tada su napravljene mnoge preinake i nadogradnje prvotnog dizajna. Drugi uspješni testni let dogodio se 2012. godine, a trenutni model zrakoplova može postići maksimalnu brzinu od 164 km/h, maksimalni mu je domet 644 km, a pokreće ga hibridni benzinsko-električni pogonski sklop. Terrafugia može doseći visine od 2743 m i omogućuje prijevoz (let) dvaju putnika.

Automobil-letjelicu odlikuje i opcija za trenutno kratkotrajno pojačanje snage (boost) kad je to vozaču potrebno, a opremljena je i sustavom padobrana, poboljšanim sigurnosnim pojasevima i zračnim jastucima te trima kamerama za cestovnu vožnju unatrag. Nakon višestrukih preinaka i faze u kojoj se vjerovalo da od projekta neće biti ništa, zrakoplov je konačno stigao na tržište 2019. godine.

8. PAL-V Liberty

Izvor: Flickr

PAL-V Liberty je leteći automobil kojeg je napravila nizozemska tvrtka. Moderan leteći automobil razvijaju već 15 godina i do sada su izišli s nekoliko modela. PAL-V Liberty i Pal-V Liberty Pioneer su najnoviji. Djelom žirokopter, automobil i motocikl, Pal-V Liberty je trosjed sa dva sjedala koji na cesti mogu postići maksimalnu brzinu od 160 km/h, a može ga voziti bilo tko s vozačkom dozvolom. Međutim, za let PAL-V Libertyjem potrebna je pilotska licenca.

Vozilo je ovlašteno za letenje u skladu s Europskom agencijom za sigurnost zrakoplovstva i Saveznom upravom za zrakoplovstvo SAD-a, a udovoljava i propisima o sigurnosti prometa na cestama. Maksimalna težina pri polijetanju iznosi oko jedne tone (907 kg). Također ima dva odvojena motora – jedan za let i jedan za ulicu. Nadalje, potrebno je između pet i 10 minuta da se automobil prebaci iz načina vožnje u način vožnje.

Dizajn Libertyja zapravo je onakav kako su ljudi prije desetak godina zamislili da takvo vozilo treba izgledati i zasigurno će u narednim godinama privlačiti još dosta pažnje. Sada ostaje za vidjeti hoće li PAL-V Liberty i ostala izdanja letećih automobila  preživjeti i ostaviti dugotrajan trag u zanimljivoj povijesti letećih automobila.

Pripremio: Boris Jagačić

Komentiraj

*