Ovo je osam najboljih proizvođača F1 motora svih vremena

Ovo je osam najboljih proizvođača F1 motora svih vremena

Tijekom godina mnogi F1 timovi su se okušali u izgradnji trkaćih motora. Čak su i neki privatnici okušali u izradi vlastitih motora i u tome bili vrlo uspješni. Osam niže navedenih timova može se podičiti s najuspješnijim F1 motorima svih vremena.

8. BMW (20 pobjeda)

BMW je u svojoj F1 povijesti napravio neke od najmoćnijih motora

BMW je postao punopravni proizvođač motora početkom 1980-ih, kad su motorima počeli opskrbljivali Brabham, a Nelson Piquet je osvojio SP 1983. godine. Napustili su F1 1987. godine, nakon što je najavljeno da će turbo motori biti zabranjeni od iduće sezone. Njihov motor iz 1986. godine premašio je izlaznu snagu od 1300 KS! BMW je u F1 ponovno ušao 2000. godine s Williamsom, ali nisu baš bili u igri za osvajanje šampionskog naslova. Potom su kupili Sauberov tim i njime osvojili jednu utrku, a F1 su napustili krajem 2009. Za proizvođača koji je stvorio neke od najbržih motora u F1, samo jedno osvojeno prvenstvo i 20 pobjeda ostavljaju ipak dojam podbačaja s obzirom na raspoloživ potencijal.

7. TAG-Porsche (25 pobjeda)

McLaren je tijekom osamdesetih dominirao ovim motorom

E, ovo se zove dobro napravljenim motorom! Velika pouzdanost i visoke performanse teško je dobiti u istom spoju, ali Porsche je uspio upravo to. Motor je vozio samo četiri pune sezone, ali je donio tri titule vozačkog šampiona i dvije titule za najboljeg konstruktora. Niki Lauda njime je osvojio dva prvenstava (1984. i 1085.), dok je s istim motorom iduće sezone titulu odnio “Profesor”  Alain Prost. Ovaj je motor mogao imati i dulju budućnost u F1, ali nikad se nije radilo na njegovoj doradi i nadogradnji pa je ubrzo je zastario, zbog čega se McLaren okrenuo Hondi.

6. Coventry Climax (40 pobjeda)

Coventry Climax motor u bolidu Cooper T66

Coventry Climax bio je prvi F1 motor koji je izradio privatnik. Osvojio je prvenstva s Cooperom i Lotusom. Iako je prvim inačicama nedostajalo snage, Cooper ih je smjestio iza vozača radi bolje upravljivosti, što znači da je prvi bolid sa središnje smještenim motorom koji je osvojio neku Veliku nagradu (i prvenstvo) pokretao upravo ovaj motor. Njihovi su motori također bili neizmjerno popularni tijekom ranih 1960-ih (zbog promjene pravila koja je činila motore manjim) jer su bili lakši od većine drugih konstrukcija.

5. Honda (75 pobjeda)

Honda je dovela McLaren do čak 15 pobjeda 1988. godine

Honda je pobijedila u nekoliko utrka u šezdesetima, prije nego što se povukla zbog incidenta u kojem je život izgubio Jo Schlesser. Nakon što su 1983. ponovno ušli u F1, pobjeđivali su na utrkama od 1984. do 1987. s Williamsom i Lotusom, a 1987. su odnijeli i vozačku i konstruktorsku titulu. Još dalje su otišli 1988. odnijevši kući najveći udio pobjeda s motorom u jednoj ekipi. Nisu izgubili korak ni kad se prešlo na atmosferske motore te su osvojili još šest prvenstava od 1989. do 1991. Nakon povlačenja 1992. vratili su se 2000., pobijedili sa svojim timom 2006., a povukli su se iz »Letećeg cirkus« 2008. Honda se ponovno vratila 2015. godine, ali još nisu uspjeli ponoviti uspjeh osamdesetih.

4. Renault (168 pobjeda)

Renault je dominirao Formulom 1 1990-ih; na slici EF1 motor (1977. – 1979.)

Renault je odnio toliko pobjeda, jer je za razliku od nekih drugih timova već dugo u Formuli 1. Oni su prvi tim koji je (1978.) uveo turbopunjač, kada im je trebao bolji motor kako bi im bolidi bili brži. Nisu bili toliko uspješni u 1980-ima, ali su zato počeli dominirati u 90-ima s Williamsom i Benettonom. Uspjeh je nastavljen i u 2000-ima, osvajajući prvenstva sa svojim timom. Treba spomenuti i velik uspjeh s Red Bulom početkom 2010-ih, ali su počeli opadati u vrijeme turbo-hibrida.

3. Cosworth (176 pobjeda)

Ford Cosworth DFV najuspješniji je F1 motor ikad

Cosworth DFV  (Double Four Valve) se upisao u povijest kao najuspješniji motor od nekog privatnika ikada. Utrkivao se 15 godina, a jednako toliko dugo je i pobjeđivao. A ono što je gotovo nevjerojatno je da se praktički radi o jedno te istom motoru koji je s vremenom nadograđivan i poboljšavan, ali u privatnom aranžmanu. DFV je bio toliko napredan za svoje vrijeme da timovi nisu mogli stvoriti automobile koji bi se mogli nositi s ovom zvjerkom. Ovaj je motor u početku konstruiran isključivo za Lotus, ali je kasnije prodan većini drugih timova. Osvojio je prvenstva s Lotusom, Tyrellom, McLarenom, Williamsom i Brabhamom. To je ujedno i jedini motor koji je osvojio sve utrke za Veliku nagradu u jednoj godini. Taj 100-postotni uspjeh ostvario je u 1973. godini.

2. Mercedes (188 pobjeda)

Mercedes se sjajno snašao u vremenu hibrida (Foto: Daimler)

Mlađi ljubitelji Formule 1 možda misle da je Mercedes postao uspješan tek u doba hibrida, no njegova bogata trkaća povijest seže mnogo dalje od toga. Ovim je sportom Mercedes dominirao 1954. i 55. godine, ali ga napušta krajem potonje godine zbog nesreće u Le Mansu. Međutim, vraća se 1994. sa Sauberom. Nakon osrednje sezone, prešli su u McLaren, koji se mučio nakon što je Honda prestala biti njihovim dobavljačem. Od 1955. prvu su pobjedu zabilježili 1997. godine i od tada drže sjajan rejting. Osim 2006., uvijek su isporučivali brze motore. Oni su definitivno značajan dio McLarenove povijesti.

1. Ferrari (239 pobjeda)

Ferrari je F1 ekipa s najdužom tradicijom / Na slici motor s potpisom velikana Formule 1, M. Schumachera (Foto: https://s1.cdn.autoevolution.com/)

Ferrari ima dugo nasljeđe uspjeha u Formuli 1. Jedina je to momčad koja je sudjelovala u svakoj sezoni Formule 1 i iz tog razloga ne iznenađuje što imaju najveći broj pobjeda. Oduvijek su posvećivali veliku pozornost motorima. Štoviše, čuvena je izreka njihova osnivača – Enza Ferrarija da je “aerodinamika za one koji ne znaju napraviti motor”. Međutim, i Ferrari je imao svoje uspone i padove te razdoblja dominacije, kao npr. od 2000. – 2004. Pobjeđivali su u svakom desetljeću, ali bili su na mukama tijekom turbo-godina 1980-ih. Stvarali su izuzetno brze i pouzdane motore sve od 1996. do 2013. Ipak, ni oni se – poput Renaulta – nisu toliko dobro snašli u doba turbo-hibrida, što je doprinijelo Mercedesovoj dominaciji.

Pripremio: B. Jagačić / Izvor: https://drivetribe.com/

';return t.replace("ID",e)+a}function lazyLoadYoutubeIframe(){var e=document.createElement("iframe"),t="ID?autoplay=1";t+=0===this.dataset.query.length?'':'&'+this.dataset.query;e.setAttribute("src",t.replace("ID",this.dataset.src)),e.setAttribute("frameborder","0"),e.setAttribute("allowfullscreen","1"),e.setAttribute("allow", "accelerometer; autoplay; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture"),this.parentNode.replaceChild(e,this)}document.addEventListener("DOMContentLoaded",function(){var e,t,a=document.getElementsByClassName("rll-youtube-player");for(t=0;t