
Ostojić: Skupe režije rezultat su megalomanskih projekata aktualnog gradonačelnika
Uzmite samo cijenu vode koja je u Zagrebu skupa zbog pročištača. No, ne plaćamo samo tu vodu, nego 83 aneksa ugovora zbog kojih je samo u tom projektu nestalo 70 milijuna eura! To je običnom čovjeku nezamisliv iznos i te ugovore ćemo revidirati
U Zagrebu proteklih godina urbanističko planiranje uopće nije postojalo. Na djelu je bila apsolutna stihija, pogodovanje sumnjivim investitorima,uz potpuno zanemarivanje javnog interesa. Usvajanjem GUP-a, uspjeli smo zaštititi ono što je najvrjednije u Zagrebu, a to je donjogradska zona
Planiramo Zagreb pretvoriti u grad poduzetnika. Napokon ćemo u gradu uspostaviti poduzetničke inkubatore, gdje će se na jednom mjestu skupljati ljudi s idejom. Zapuštenih gradskih prostora u Zagrebu bar imamo, samo ih moramo staviti u funkciju
Bero i ja smo veliki prijatelji i upravo je on predložio Gradskom odboru moju kandidaturu
Razgovarao: Boris Jagačić
U razgovoru za naš portal SDP-ov kandidat za gradonačelnika Zagreba, Rajko Ostojić ocijenio je kako ankete pokazuju da je većina Zagrepčana nezadovoljna aktualnom gradskom vlašću te da će konačna odluka ipak biti donesena u drugom krugu izbora. „Tada će svatko imati priliku izjasniti se želi li nastavak stihijskog trošenja novca na građenje spomenika gradonačelniku, želi li Zagreb ostaviti rukama galamdžija i prostaka ili ćemo ga vratiti u ruke one tihe, pristojne većine koja predugo šuti i predugo trpi civilizacijsko nazadovanje svog grada“, poručio je, dodavši kako smatra da građani žele promjenu koja donosi sustavnu brigu o stvarnim prioritetima grada.
SDP je okrenuo leđa Davoru Bernardiću nakon što su ankete pokazale njegov blagi zaostatak za Milanom Bandićem, a Bandić je u odnosu na Vas još dodatno povećao prednost. Kako to komentirate?
Ne mislim da je netko nekome okrenuo leđa, SDP jednostavno nije takva stranaka. Zajedničkim dogovorom odlučili smo o gradonačelničkom kandidatu u Gradu Zagrebu. Bero i ja smo veliki prijatelji i upravo je on predložio Gradskom odboru moju kandidaturu.
Što se tiče anketa, one pokazuju kako je većina građana Grada Zagreba nezadovoljna aktualnom gradskom vlašću te da će se konačna odluka donijeti u drugom krugu. Tad će svatko imati priliku izjasniti se želi li nastavak stihijskog trošenja novca na građenje spomenika gradonačelniku, želi li Zagreb ostaviti rukama galamdžija i prostaka ili ćemo ga vratiti u ruke one tihe, pristojne većine koja predugo šuti i predugo trpi civilizacijsko nazadovanje svog grada. Mislim da svi želimo promjenu koja donosi sustavnu brigu o stvarnim prioritetima grada.
Smatrate li da vam birači zamjeraju što ste preuzeli kandidaturu premda ste prvotno osobno podržavali Bernardića?
Postoji stotinu priča. No stranka je iznad svega, a ja sam se u kampanju uključio otvorena srca i jako motiviran. Bavio sam se Zagrebom, strategijom njegova razvoja do 2020. I Zagreb je sad moj apsolutni prioritet. Kako bih kasnije hodao gradom da ne dam sad od sebe sto posto? A što će biti poslije, stvarno ne znam.
Ono što sugrađanima nudim su rezultati i predanost, poštenje i dosljednost. Bero je moj prijatelj i odlično je naslijedio pokojnog Borisa Šprema na mjestu predsjednika Gradske skupštine i uvjeren sam kako će i iduće četiri godine obnašati tu funkciju.
Izbori su već prilično blizu. Što još u preostalom vremenu možete učiniti da se Zagrepčanima nametnete kao prvi izbor?
Ovi lokalni izbori su posebni po tome što na njima ne biramo samo šefa za zaposlenike gradske uprave i glavnog komunalnog redara kao što to neki žele prikazati. Ne, mi biramo kojim će smjerom Zagreb krenuti kao prijestolnica jedne države članice Europske unije
Zagreb je kroz povijest bio prijestolnica prosperitetnih ideja, kulture, sveučilišni grad, radnički grad, poduzetan grad koji se razvijao. Ne kao sad, kad stagnira i nazaduje. To je grad u kojem su uspijevali najbolji, grad koji je pružao šansu svima koji su imali znanja. Pogodovanje lobijima i kumovima bilo je osuđivano ponašanje, a ne kao danas – prihvaćena činjenica.
Vjerujem da je građanima dosta toga i da to ne žele više za svoj grad. Obvezujem se svima da ću kontinuirano raditi na razvoju Zagreba i iskorištavanju svih prilika koje su pred nama. Svjestan sam da ću svakodnevno morati svladavati brojne prepreke, ali ih se ne bojim i one me neće zaustaviti u opravdanju povjerenja koje će mi iskazati građani. Ovome pristupan pošteno i otvorenog srca. Vjerujem da će građani to prepoznati.
Liječnik ste, ali biste radije bili gradonačelnik nego ministar zdravlja? Zar je stanje u zdravstvu toliko loše ili…
Istina je da je zdravstvo vjerojatno najzahtjevniji resor u Vladi, ali postoji snimka stanja na početku mog mandata i nakon godinu i pol. U prvih šest mjeseci izradili smo Zakon o medicinski potpomognutoj oplodnji, koji je civilizacijski pomak. Objedinjenom javnom nabavom ostvarili smo velike uštede, primjerice cijene leća za operacije očne mrene spustili smo 37 posto, te smo ukinuli čitav niz lukrativnih ugovora s brojnim privatnim klinikama koje su zarađivale ogroman novac na javni račun.
Ukinuli smo privatni monopol. Državni monopol je katastrofa, ali privatni monopol na zdravstvene usluge je katastrofa na kvadrat. Preuzeli smo županijske bolnice i krenuli u posljednju sanaciju hrvatskog zdravstvenog sustava.
To su činjenice i takvo je stanje u hrvatskom zdravstvu nakon godinu i pol mog mandata. Stvorili smo stabilne temelje i moj nasljednik će preuzeti resor u puno značajno boljem stanju nego ja.
S obzirom da predstavljate socijaldemokrate, koje socijalne mjere građani mogu očekivati od vas?
Moje životno uvjerenje je socijalno i demokratsko. Time se vodim kako u svom političkom, tako i u privatnom životu. Kao gradonačelnik, obvezujem se promicati projekte za smanjivanje socijalne isključenosti i brinuti se o socijalno ugroženim građanima.
Što se tiče konkretnih mjera, obvezujem se da ću u prvom mandatu izgraditi hospicije, razviti palijativnu skrb koja trenutno ne postoji u Zagrebu, provesti projekt gerontoloških centara, promicati zdrav život i preventivnu medicinu te napraviti reviziju dodjele socijalnih stanova u grada. Kriteriji po kojima su dijeljeni socijalni stanovi nisu ažurirani pet do sedam godina i to je jedna od rak-rana Zagreba. Uz socijalni, uvest ćemo kriterij imovinskog stanja preko OIB-a čime ćemo izbjeći da gradska imovina ide ljudima kojima ne treba.
Ispada kako su nam režije i javni prijevoz skuplji nego u mnogo bogatijim europskim gradovima. Kako gledate na to?
Istina je da su režije u Zagrebu među najskupljima u Europi. To jako dobro znamo i osjetimo svaki mjesec kad nam dođu računi. No, treba znati zašto imamo ovako skupe režije. One su rezultat propalih megalomanskih projekata aktualnog gradonačelnika. Zagreb je svjetski prvak u propalim projektima, od stadiona, Zagrepčanke, Gredelja, a tuđe neuspjehe sad plaćamo mi.
Uzmite samo cijenu vode koja je u Zagrebu skupa zbog pročištača. No, ne plaćamo samo tu vodu, nego 83 aneksa ugovora zbog kojih je samo u tom projektu nestalo 70 milijuna eura! To je običnom čovjeku nezamisliv iznos i te ugovore ćemo revidirati.
Najskuplje režije, najskuplji prijevoz i najviši prirez dokaz su neodgovornosti gradske uprave i gradonačelnika Bandića. A vjerujte, bit će prostora za uštede, čim zatvorimo rupe kroz koje novac curi. To možemo koristiti ili za investicije ili za pojeftinjenja. Ili kombinirati.
Mnogi protukandidati Milanu Bandiću zamjeraju „megalomanske“ projekte i gradnju „nefunkcionalnih“ objekata kao što su, primjerice, fontane. No i vi najavljujete uređenje Trga Franje Tuđmana. Trebaju li nam u ovakvim vremenima nova Potemkinova sela? Zašto se, umjesto toga, ne napravi nešto da obližnje Kamensko ponovno pokrene proizvodnju i zaposli naše vrijedne tekstilke?
Sve ono što sam do sada izrekao i što je zapisano u mojoj platformi za razvoj Zagreba, ne sadrži niti jedan megalomanski projekt. Jednostavno, sada nije vrijeme za megalomanske projekte. Prije svega moramo promijeniti odnos prema načinu na koji se upravlja i pokazati odgovornost koja se sada ne nazire ni u tragovima. Ja ne mislim vladati, ja surađujem. Uostalom, moja dosadašnja profesionalna karijera tome svjedoči, i u bolnici, i na fakultetu, i u Ministarstvu ja imam suradnike, ne podređene.
Tijekom proteklih 12 godina grad Zagreb je imao 100 milijardi kuna. Za 100 milijardi kuna se mogao napraviti dostatan broj vrtića u svim kvartovima grada Zagreba kako bi se moglo raditi u malim skupinama, dostatan broj osnovnih škola kako bi se moglo raditi u jednoj smjeni, te domova za starije i nemoćne osobe. Zato aktualni gradonačelnik ni ne dolazi na sučeljavanja jer ga je s jedne strah javnosti i činjenice da nije napravio završni račun, a trebalo bi ga i biti sram jer je svjestan da nije ispunio što je obećao. No, nemam dojam da on poznaje osjećaj srama.
Za svaki kvart smo napravili deset razvojnih projekata koji će značajno unaprijediti kvalitetu života Zagrepčana. Uređenje ovog trga kojeg ste spomenuli su izabrali građani te gradske četvrti. Ukoliko je to prioritet mojim sugrađanima, mora biti meni kao njihovom političkom predstavniku. Niti jedan od sto projekata po gradskim četvrtima nije Potemkinovo selo.
Nažalost, Kamensko je zatvoreno i niti jedan gradonačelnik ga više ne može pokrenuti. No, slikovito rečeno, Zagreb si više ne smije dozvoliti novo Kamensko, Katran, Gredelj ili bilo koju drugu tvornicu koje su nekad bile simbol grada. Naš grad je industrijski devastiran. Uvoz je tri puta veći od izvoza, broj nezaposlenih se mjeri u desecima tisuća – više od 47.000 je nezaposlenih, a od toga je 15.000 mlađih od 29 godina. Voda nam je došla do grla.
No, promjena je moguća i s promjenom ćemo započeti od lipnja ove godine.
Najavljujete proširivanje djelatnosti Razvojne agencije Zagreb. Što se još može učiniti za oživljavanje zagrebačkog gospodarstva i novo zapošljavanje?
Planiramo Zagreb pretvoriti u grad poduzetnika. Napokon ćemo u gradu uspostaviti poduzetničke inkubatore, gdje će se na jednom mjestu skupljati ljudi s idejom. Zapuštenih gradskih prostora u Zagrebu bar imamo, samo ih moramo staviti u funkciju. Tako će mladi poduzetnici na jednom mjestu dijeliti zajedničke prostorije, a grad će im omogućiti besplatne režije, infrastrukturu, komunalije i zajednička mentorstva. Tu želim i maksimalno iskoristiti potencijale sveučilišta. SAD je imao rast od 50 posto od Drugog svjetskog rata isključivo i samo zahvaljujući sveučilištu i znanosti. Grad Zagreb ima sjajno sveučilište koje je potpuno odvojeno od grada, osim što mu pruža infrastrukturu. Svrha je grada da aktivira potencijale sveučilišta preko fondova EU, znanstvenih istraživanja, međunarodne razmjene ideja. Na to ću staviti veliki naglasak.
Također, u planu su i poduzetničke zone te, kao što ste i naveli, pozicioniranje Razvojne agencije Grada Zagreba kao budućeg centra poduzetničke izvrsnosti i kao agencije koja će aplicirati za fondove EU.
Može li se i na koji način poboljšati kvaliteta javnog gradskog prijevoza? Je li u Zagrebu izvediv projekt metroa ili se trebamo orijentirati na razvoj lake gradske željeznice?
Osim ovih projekata u 17 gradskih četvrti, gdje svaka četvrt ima svoje specifičnosti, ključni projekt mi je gradska željeznica. To su projekti kojima se standard može znatno poboljšati korištenjem već postojećih resursa. Upravo je to glavna poruka moje kampanje, dosta megalomanije i neostvarivih obećanja poput podzemne željeznice. Imamo gradsku željeznicu koja je potpuno zaboravljena. Ona već sada postoji i napravljena je da tvori prsten oko grada. Na nama je da samo na već postojećoj pruzi napravimo 10 novih željezničkih stanica, od Sopnice do Lučkog. Time bismo ubrzali javni gradski prijevoz barem dvostruko. Sada se vozite sustavom pola sata, a ovako biste došli za 10 do 12 minuta.
Projekt je već razrađen do detalja i kartu novih željezničkih postaja možete vidjeti na službenoj web stranici kampanje (ostojiczazagreb.hr). Cjelokupni projekt je izvediv u dvije godine, a financirao bi se Europskim fondovima, redovnim sredstvima iz gradskog proračuna te sredstvima HŽ-a.
Izjavili ste da biste smanjili izdvajanja za financiranje udruga na račun poticanja amaterskog sporta. No mora li ta uzročno-posljedična veza baš tako izgledati, s obzirom da ima udruga koje sa skromnim iznosima rade doista hvalevrijedan posao u korist društvene zajednice?
Takve udruge ćemo dodatno poticati. Ovdje je bilo riječ o udrugama koje se ponašaju poput privatnih tvrtki. Ostvaruju ogromne profite, a istodobno iz gradskog proračuna dobivaju desetine milijuna kuna. Tako novce dobivaju ljudi koji sport i sportaše zapravo ni ne vole.
U teška i recesijska vremena svaku kunu treba dva puta odvagnuti prije nego što se potroši. Namjeravam u potpunosti promijeniti prioritete financiranja sporta u gradu. Grad treba ulagati školski i rekreativni sport te sve mlade i rekreativce koji samo žele priliku baviti se sportom koji vole. Ponavljam, udrugama građana koje se ponašaju kao privatne tvrtke u svakom pogledu osim u pogledu plaćanja poreznih obveza državi, zatvorit ćemo pipu.
Mnoga današnja naselja pretvorila su se u ruglo. Zgrade se nižu tik jedna do druge, na neizmijenjenu postojeću infrastrukturu, bez zelenih površina i sadržaja. Hoće li se novim GUP-om konačno uvesti reda u urbanizam, ili će ponovno biti „spretnih“ koji će moći zaobilaziti njegove odredbe?
U Zagrebu proteklih godina urbanističko planiranje uopće nije postojalo. Na djelu je bila apsolutna stihija, pogodovanje sumnjivim investitorima,uz potpuno zanemarivanje javnog interesa.
Već sad je Gradska skupština spriječila samovolju aktualnog gradonačelnika i nakon dugo godina prihvatila GUP. Usvajanjem GUP-a, uspjeli smo zaštititi ono što je najvrjednije u Zagrebu, a to je donjogradska zona koja je ponovno oslobođena od mogućnosti da se grade podzemne garaže, neće se moći denivelirati i kopati rampe na javnim površinama i neće se moći imati izgradnja kakva je bila predviđena prethodnim izmjenama GUP-a, masovna izgradnja i popunjavanje blokova u središtu grada.
Dakle, upravo zbog rada Gradske skupštine, spriječili smo Milana Bandića da ponovi Varšavsku.
Koji su najveći propusti i pogreške Milana Bandića i zbog čega mislite da biste bili bolji kandidat od njega?
Bandićev prvi mandat nije toliko sporan. Započet je cijeli niz inicijativa i projekata, ali poslije je bilo loše. Pogledajte Bandićeva obećanja iz 2009. i rezultate iz 2013., izvršeno je pet posto obećanja. U normalnim društvima, kad se želite kandidirati za novi mandat, morate pokazati rezultate prethodnog – što ste napravili, a što niste.
U prvom je mandatu bio vrlo dobar, a onda mu se dogodio sindrom identificiranja s vlašću, s Gradom. Kada si to umisliš, onda se odlijepiš od stvarnosti, a to se dogodilo Milanu. U početku je imao neke značajne pomake, a onda su uslijedile godine koje su pojeli skakavci.
Mislim da se značajno razlikujemo, u pogledu na svijet, u načelima, idealima, ali i u projektima. Jedini od kandidata imam potpuno jasne projekte – platformu za razvoj grada i projekte na nivou četvrti. Svaka od 17 gradskih četvrti ima sedam do 10 prioriteta, i na njima smo otvorili direktan i konstruktivan dijalog s građanima. Od građana smo dobili natrag cijeli niz ideja o poboljšanju projekata i upravo smo u definiranju ključnih prioriteta. Projektima, vraćanjem duha, identiteta i duše gradu Zagrebu – tako ću pobijediti na izborima.
A od Vladimira Ferdeljija?
Ferdelji ima uspješnu karijeru poduzetnika, ali grad nije tvornica i ne može ga se voditi kao tvornicu. Prvi krug će biti odabir programa, a drugi referendum za Zagrepčane, s pitanjem žele li nastavak loše politike ili novu politiku. Gospodin Ferdelji ima vrlo dobar program grada na Savi, koji će biti ostvariv kroz 15 godina i koji sam naveo u razvojnom dokumentu gradskog SDP-a “Strategija 2020″.
Međutim, ja biračima nudim ono što je ostvarivo u četiri godine, a to je grad u kojem se realiziraju prioritetni projekti gradskih četvrti.
Što općenito od vas građani mogu očekivati budete li izabrani za gradonačelnika Zagreba?
Promijenit ću stanje svijesti gradskih struktura o tome čiji je novac koji grad troši. Gradski novac je vaš, a ne gradonačelnikov novac! Gradski novac je vaš, a ne moj novac!
Pred građane izlazim s tri jasna i konkretna, mjerljiva projekta: stvaranje efikasne javne gradske željeznice korištenjem pruga koje već godinama postoje, stavljanje praznih poslovnih prostora u funkciju dajući ih ljudima s idejom, poduzetnicima, umjetnicima i zatvaranje Jakuševca.
Ukratko, prvo, restrukturiranje Holdinga i stabiliziranje javnih financija u gradu, uključujući smanjenje prireza. Novac u Zagrebu curi na sve strane i to samo podobnima. Drugo, ponovo započeti promišljati i urbanistički planirati razvoj Grada. Ne smije nam se više dogoditi Cvjetni prolaz niti šatorizacija Trga, i treće, unaprijediti javni gradski promet – konačno iskoristiti postojeću željezničku infrastrukturu u gradu gradnjom novih stanica i povezivanjem s tramvajskom i autobusnom mrežom. Uz to trebamo dovesti plin, vodu i kanalizaciju u svako zagrebačko kućanstvo te školu i vrtić u svaki zagrebački kvart jer je to osnovna komunalna infrastruktura koja mora biti prioritet svakom gradonačelniku.
Koliko planirate potrošiti na predizbornu kampanju?
U kampanji za gradonačelnika potrošit ćemo točno onoliko koliko je propisano zakonom. Nakon kampanje ćemo objaviti detaljnu specifikaciju troškova pa će svatko imati priliku vidjeti koliko je i za što potrošeno, a važno je da ću za svaku kunu koju potrošim opravdati odakle je došla i na što je potrošena. Za kampanjom se neće vući repovi kakve imaju neki moji protukandidati.