Oko 60 % tvrtki ne doživljava zelenu tranziciju kao priliku

Oko 60 % tvrtki ne doživljava zelenu tranziciju kao priliku

(Foto: HGK / Ratko Mavar)

Strategiju zelene tranzicije ima 15,7 posto tvrtki, dok je 60 posto je planira izraditi. Kao najznačajnije prepreke u provedbi zelene tranzicije tvrtke su identificirale financiranje projekata, zakonodavni okvir i administraciju

Ivana Vranješ

Hrvatska gospodarska komora i konzultantska tvrtka Apsolon u utorak su na konferenciji pod nazivom „Poslovanje u doba zelene tranzicije” u zagrebačkom kinu Boutique Cinema predstavili zajedničko istraživanje o spremnosti hrvatskih poduzeća na zelenu tranziciju za klimatsku neutralnost.

Prvo istraživanje o zelenoj tranziciji hrvatskog gospodarstva provedeno je na 192 tvrtke, a trajalo je od 1. srpnja do 30. rujna 2021. godine.

Istraživanje je pokazalo da više od 60 posto tvrtki dominantno ne percipira zelenu tranziciju kao priliku, ali ima projektnu ideju ili spremne projekte. Žele i ulagati u povećanje energetske učinkovitosti, povećanje udjela korištenja obnovljivih izvora energije te inovacije i nove tehnologije.

Strategiju planira izraditi 60 % tvrtki

Strategiju zelene tranzicije ima 15,7 posto tvrtki, dok je 60 posto je planira izraditi. Kao najznačajnije prepreke u provedbi zelene tranzicije tvrtke su identificirale financiranje projekata, zakonodavni okvir i administraciju.

Preporuke za uspješnu zelenu transformaciju gospodarstva u sklopu ovog istraživanja su postizanje održivog, klimatski neutralnog društva mora postati strateška tema u djelovanju poslovne zajednice. Strateški i zakonodavni okvir na svim razinama mora biti razvijen u suradnji s gospodarstvom kako bi tvrtke mogle sustavno planirati zelenu tranziciju.

Državna tajnica u Ministarstvu gospodarstva i održivog razvoja Nataša Mikuš Žigman smatra da se malim, otvorenim i fleksibilnim ekonomijama poput Hrvatske otvara prilika da zelenu tranziciju provedu brže od drugih, većih gospodarstava.

Koristi od transformacije u zeleno društvo

Naglasila je da će se u tom procesu koristiti Nacionalni program oporavka i otpornosti, u okviru kojeg je oko 40 posto sredstava usmjereno na klimatske ciljeve. Tu je i višegodišnji financijski okvir u okviru kojeg se planira posebno prioritetno područje koje se odnosi na “Zelenu Hrvatsku”.

„U dijelu investicija Ministarstvo naglasak planira staviti na proizvodna i zelena ulaganja, kao i na digitalizaciju”, najavila je Mikuš Žigman. Ustvrdila je kako svaka strukturna promjena predstavlja izazov, ali da sve analize pokazuju da gospodarstvo i građani mogu imati značajne koristi od transformacije u klimatski neutralno društvo. Posebno s obzirom na teške posljedice utjecaja klimatskih promjena.

Direktorica Sektora za industriju i održiv razvoj HGK Marija Šćulac Domac najavila je da će HGK biti podrška tvrtkama u nastojanjima da postignu željenu transformaciju poslovanja, bez narušavanja vlastite konkurentnosti.

Uspješan primjer Podravke

Jedna od tvrtki koja već provodi zelenu tranziciju u svom poslovanju je Podravka.

„Tvrtka je 2017. u rad pustila kotlovnicu na biomasu čime smo smanjili potrošnju zemnog plina za 50 posto. Jednako toliko su se smanjile i emisije stakleničkih plinova. Ta je kotlovnica u industrijskoj zoni Danica, gdje su najveće Podravkine tvornice”, rekao nam je voditelj održivog razvoja Podravke Matija Hlebar.

Uslijedilo je i niz projekata iz obnovljivih izvora energije. Dobar je primjer Podravkina tvornica Kalnik u Varaždinu. Ondje se oko dvije trećine ukupne električne energije za preradu povrća u proizvod dobiva iz obnovljivih izvora energije.

„Najnoviji projekt je energetska obnova i rekonstrukcije poslovne zgrade Podravke, čime će se povećati energetska učinkovitost zgrade izgrađene 1979. godine”, rekao je Hlebar. Naglasio je da se radi o značajnim investicijama, ali kako je rekao svaka investicija ima dugoročnu vrijednost što se tiče poslovanja i konkurentnosti.

Dijeli
KOMENTARI

Odgovori

You have to agree to the comment policy.