Od električnih javnih bicikala do elektrane na morske valove

Od električnih javnih bicikala do elektrane na morske valove

„Strahovit je potencijal poduzetništva u energetskom sektoru i Ministarstvo poduzetništva i obrta potiče takve ideje, a putem inkubatora i projekata želimo što više olakšati put do tržišta“, napomenula je Maja Pokrovac, predstavnica ministarstva

Jedan od najvećih problema za one koje ulaze u novi posao jest pronalazak strateškog partnera i investitora te prodaja ideje, usluge ili proizvoda. „Putem projekta Ecofunding želimo povezati investitore i poduzetnike, odnosno ojačati njihovu konkurentnost i ekoideje“, kazala je Lidija Čilić Zadro iz Razvojne agencije Zagreb na otvaranju današnje konferencije i panela na temu zelenih ideja u poslovanju koja je održana u Velikoj dvorani Hrvatske obrtničke komore.

»Nakon što smo sve uložili da bi ispunili njegove zahtjeve investitor nam je samo poručio da ne želi superbrzi električni automobil bez zvuka. Iako je to bilo ogromno razočaranje nastavili smo dalje jer očito moraš doći do dna da bi završio na vrhu«, navela je samo jedan od izazova koji se susreću u biznisu Monika Mikac, operativna direktorica Rimac Automobila

„Strahovit je potencijal poduzetništva u energetskom sektoru i Ministarstvo poduzetništva i obrta potiče takve ideje, a putem inkubatora i projekata želimo što više olakšati put do tržišta“, napomenula je Maja Pokrovac, predstavnica ministarstva.

Da ideja zaista predstavlja samo jedan posto u procesu komercijalizacije proizvoda pokazuje jedna od najuspješnijih kompanija u državi – Rimac Automobili. Matija Rimac je sa svojim tehnološkim idejama krenuo sa 17 godina kada je stvorio rukavicu za upravljanje kompjuterom, koja može zamijeniti miš te retrovizor koji uklanja mrtvi kut, a 2011. godine predstavljen je najbrži električni automobil Concept One koji je postigao ogroman uspjeh.

rimac3„Kada smo pokrenuli suradnju s obitelji iz Abu Dhabija mislili smo da smo financijski pokriveni, dok nam nisu rekli da žele preseljenje proizvodnje u njihovu državu. Na to nismo pristali pa smo počeli proizvoditi dijelove koje smo prodavali ostalim firmama i tako zarađivali. Sljedeću veliku priliku vidjeli smo u ruskom investitoru zbog kojeg smo dopremili automobil u Rusiju. Nakon što smo sve uložili da bi ispunili njegove zahtjeve te nakon uspješne testne vožnje, investitor nam je samo poručio da ne želi superbrzi električni automobil bez zvuka. Iako je to bilo ogromno razočaranje nastavili smo dalje jer očito moraš doći do dna da bi završio na vrhu“, navela je samo jedan od izazova koji se susreću u biznisu Monika Mikac, operativna direktorica Rimac Automobila.

Aplikacija za osiguravajuća društva

Takav uspjeh nesumnjivo želi postići i jedan od predstavljača svoje ekoideje Gorjan Agačević iz tvrtke Amodo. Njihov projekt čini aplikacija koja je smještena u automobilu, putem koje svaki vozač, detaljnom analizom velikog broja različitih parametara (sporija ili brža vožnja, vrsta ceste, vožnja po zavojima, naglo ubrzanje, prekomjerna brzina, itd.) ima uvid u način vožnje. Aplikacija zatim uspoređuje i distribuira podatke osiguravajućim kućama koje korisniku mogu ponuditi konkretnu i prilagođenu policu osiguranja. Već su ove godine prodali 15 tisuća licenci, a projekt je počeo širenjem u Njemačku i Rusiju.

„Zgradarstvo je odgovorno za 40 % ukupne svjetske potrošnje energije“, iznijela je ovaj neočekivani podatak Paola Veličković, iz tvrtke Pjer, koja razvija novu tehnologiju gradnje s ciljem smanjenja stakleničkih plinova i povećanja energetske učinkovitosti. SQE (Simple Quick Economical) tehnologija predstavlja sistem gradnje armirano betonskih konstrukcija kojim se pomoću patentiranog sustava plastičnih spona i izolacijske oplate stvara kalup za ulijevanje betona. S obzirom da se radi o oplati od stiropora nije potrebna upotreba teške mehanizacije na gradilištima čime se smanjuju emisije štetnih plinova.

Ne treba posebno isticati koliko korištenje bicikala može pomoći u očuvanju okoliša, ali i vlastitog zdravlja. Sustav javnih bicikala nalazi se u Zagrebu, a odnedavno i u Šibeniku. Koriste fleksibilne stanice koje se vrlo lako mogu premještati i proširivati po potrebi, pune se putem solarnih ćelija, a plaćanje je posve automatizirano. Sljedeći cilj im je uvođenje električnih bicikala, integracija u sve vrste prijevoza i širenje na ostale gradove, pogotovo one na obali koji predstavljaju turistički potencijal.

Elektrana na morske valove

Na konferenciji je predstavljena i elektrana na morske valove tvrtke Conversus. „Problem kod današnjih sličnih postrojenja je što su ogromna, zagađuju okoliš, imaju premalu snagu a podvodne instalacije ugrožavaju prirodnu ravnotežu“, napomenuo je Matija Kovačec koji želi stvoriti manju i ekološki prihvatljivu elektranu koja ne bi ovisila o visini valova.

Problem koji žele riješiti u tvrtki EEE Tehnologije je nedovoljna napunjenost i kratkotrajnost baterija u sektoru proizvodnje. Osmislili su vremensko naponski modul koji se može ugraditi u postojeće punjače, a povećava iskoristivost i rad baterije. Eko-Lux želi koristiti energiju iz otpadnih voda, čime bi smanjili potrošnju i zagađivanje okoliša, dok je alternativni agregat za sušenje ljekovitih i začinskih biljaka cilj tvrtke Inteligentna Energija. U komori bi se koristio plin pri čemu nema štetnih produkata izgaranja, a osigurava se ušteda i kvalitetnije sušenje. U Pozitronu žele stvoriti jahte i plovila na zeleni pogon, jer one danas koriste fosilna goriva koja su skupa i ekološki neprihvatljiva. Trenutno rade na provjeri i demonstraciji izvedivosti svoje ideje.

„Svim je poduzetnicima zajedničko potraga za investitorima i strateškim partnerima. Vrlo je teško prodati ideju, vlasnici projekata ne znaju prezentirati, često pričaju o tehničkim stvarima koji investitori ne razumiju“, istaknuo je poduzetnik Saša Cvjetojević.

„Pokaži mi da nešto radi ali bez financiranja potencijalnog investitora. Onda će doći priznanje i potreban novac“ zaključio je još jedan hrvatski poduzetnik, Davorin Štetner.

Ivona Conjar