Nova sumnja u ekološku učinkovitost “zelenih” vozila

Nova sumnja u ekološku učinkovitost “zelenih” vozila

Istraživanje znanstvenika sa Sveučilišta Edinburgh P. Achtena i V.  Timmersa pokazalo je kako »zelena« vozila proizvode više sitnih štetnih čestica koje nastaju trošenjem  guma i kočnica. U svojoj studiji dvojac je zaključio kako zbog svoje težine (u prosjeku 24 % većoj od konvencionalnih automobila) električna, hibridna i ostala »zelena« vozila proizvode više štetnih čestica koje se raspršuju u okoliš

Na našem portalu pisali smo već o zabludama po pitanju ekološke učinkovitosti električnih vozila. U članku pod nazivom Električni automobili nisu tako »zeleni« kako smo mislili redoviti profesor sa zagrebačkog Fakulteta strojarstva i brodogradnje Zoran Lulić objasnio je kako je ključ u promatranju ekološke učinkovitosti električnih vozila, analiza elektrana u kojima nastaje struja. Ključno je pitanje proizvodi li se struja u vjetroelektranama ili hidroelektranama ili pak nastaje u termoelektranama koje se pokreću na plin, naftu ili ugljen.

»Ako najbolji električni automobil koristi električnu energiju, koja je proizvedena u termolektrani na ugljen, on će imati na kraju veću emisiju CO2 po kilometru od nekog malog automobila koji ima na primjer Dieselov motor«, usporedio je tada u članku profesor Lulić i dodao kako kod analize ekološke učinkovitosti električnih vozila ne treba promatrati samo lokalnu emisiju koju čine štetne tvari, koje se mjere na ispušnoj cijevi automobila, već je važna i električna energija koju takvo električno vozilo koristi.

Na isti je problem ukazao i prof. emerit. Igor Čatić u članku Prijedlog premijeru: Ukinite poticaje za kupovinu e-automobila! također objavljenom na našem portalu. »Električna vozila se pune iz utičnica, ali se potrebna energija proizvodi negdje drugdje. Produbljena analiza bi pokazala da u velikim gradovima električna vozila imaju prednost, ali to ne znači da su ekološki bolja od ostalih vozila. No, negdje se mora najprije proizvesti električna struja i time netko mora platiti ekološki račun za proizvodnju potrebne energije od zamisli o vozilu do kraja njegova životnog vijeka«, naveo je Čatić koji je ukazao i na činjenicu da u Hrvatskoj imamo sve manje energije na ugljen, a sve više one uvozne.

Nedavno je još jedna znanstvena studija bacila sumnju na ekološku učinkovitost električnih vozila. Istraživanje znanstvenika sa Sveučilišta Edinburgh Petera Achtena i Victora Timmersa, objavljeno u časopisu Atmospheric Environment, pokazalo je kako »zelena« vozila proizvode više sitnih štetnih čestica koje nastaju od trošenja guma i kočnica od konvencionalnih vozila. U svojoj studiji Achten i Timmers su zaključili kako zbog svoje težine, koja je u prosjeku 24 posto veća od automobila na konvencionalni pogon, električna, hibridna i ostala ekološki prijateljska vozila, proizvode više štetnih čestica koje se raspršuju u okoliš.

»Otkrili smo da su emisije vezane za trošenje guma i kočnica, te trošenje cesta daleko veće od ispušnih plinova u svim modernim automobilima. To su otrovnije emisije od emisija iz modernih motora tako da je vjerojatno kako će biti ključni čimbenici kod srčanih udara, moždanih udara i napada astme kada se razina onečišćenja zraka naglo poveća«, objasnio je Achten za Sunday Times.

Valentina Vukoje

Komentari su zatvoreni