Mladen Žunjić, slikar velikih formata i žestokih boja

Mladen Žunjić, slikar velikih formata i žestokih boja

Umjetnost je danas kod ljudi u našoj domovini spuštena na “najniže moguće grane”. Naši se građani bore za golu egzistenciju, pa im za umjetnost i ne ostaje puno novaca. Zbog toga je položaj umjetnika kod nas dosta težak te slikari svoja dijela prodaju u bescijenje, jer nemaju sredstava čak ni za režije stanovanja

Razgovarao: Miroslav Pelikan

Suvremeni hrvatski likovni umjetnik Mladen Žunjić osobito je zapažen po svom radu u proteklih nekoliko godina kada je realizirao niz uspješnih ciklusa na velikom formatu platna. Ovaj je Zagrepčanin dugi niz godina živio je u inozemstvu (Bruxelles, Ljubljana), gdje je izlagao svoje radove i stekao brojna iskustva u likovnom stvaralaštvu moderne umjetnosti. Njegovi radovi nalaze se u privatnim kolekcijama štovatelja moderne umjetnosti diljem Hrvatske, Europe, pa sve do SAD-a.

Gospodine Žunjić, ne mogu ne primijetiti kako ste svakako jedan od naših najvrijednijih slikara, svakodnevno slikate. To je prava žeđ za slikarstvom…

Da,dobro ste primijetili – želja za slikarstvom kod mene je još jako velika. S velikim brojem godina slikanja, ta želja bi trebala popuštati no kod mene je obrnuto. Ja imam sve veću i veću žeđ za slikarstvom. Skoro svaku večer prije spavanja razmišljam o slikanju, pa čak se budim u snu razmišljajući o trenutnim slikama koje su u izradi, a i o novim nekim budućim apstrakcijama koje ću napraviti, prvenstveno da se svide meni, a onda i gledateljstvu. Mogu vam reći da u atelijer odlazim gotovo svakodnevno te čak i u ranojutarnjim satima (u 8 sati), a ostajem i do kasno u noć!

Osobito volite veliki format platna. Što je tako privlačno u njemu?

Veliki formati su meni najdraži. To su metarski formati do dva metra dužine. Na njima najbolje mogu izraziti svoju gestu, svoj pokret, svoj potpis prepoznatljivosti. Na velikim formatima moj slikarski izričaj je potpuno nesputan. Moj stil slikanja je potpuno apstraktan, a znamo da apstrakcije najbolje djeluju na velikim formatima.

Najistaknutija osobitost vašeg opusa jest žestoki, eruptivni kolor.

Žestoki, eruptivni kolor je moja osobnost! Volim te žarke i jake boje, jer one kod mene, a i kod promatrača izazivaju ushićenost,ali i daju jednu toplinu i smirenost. No imao sam ja i dosta ciklusa ne tamnih boja, ali rekao bih crnih ciklusa. To su bile kombinacije jarkih boja, ali uz dodatak dosta, dosta crne boje i to čak i crne mat boje,koja u oku promatrača izaziva jedan drugi osjećaj, mogao bi reći čak i smirujući.

Njegujete nefigurativno slikarstvo, jeste li ikada slikali figurativno?

Istina, najviše volim nefigurativno slikarstvo, jer tu dolazi do izražaja moj pokret, moj potez bojom po platnu. U početku moje slikarske karijere slikao sam figurativno. No onda sam vidio da je to za mene previše mirno i statično, a ja sam živog i poletnog karaktera,pa mi taj način slikanja nije odgovarao. Ne znam, možda u svom slikarskom radu neću više imati te energije i poleta, pa počnem opet figurativno.

Kontinuirano istražujete svijet geometrijskih motiva.

Da ,zapravo ja u svom slikarskom radu neprestano istražujem i pokušavam dati nešto novo u slikarstvu, što je danas jako teško. Kod nas i u svijetu je jako puno slikara i to vrhunskih. U mojim radovima ima dosta geometrijskih motiva (tijela, linija, ovala), ima svega. Za neke oblike koje stvaram, čak ne postoje ni adekvatni nazivi.

S vaših slika pršti energija, sve je u snažnom, nezaustavljivom gibanju.

Energija na mojim slikama je jako prisutna. Ona je u pokretu u gibanju,ali negdje i trenutno zaustavljena. Za takav način slikanja morate imati veliki prostrani atelijer, gdje slobodno možete posložiti velike formate platna i na njima pustiti ruku, da sama ide, nezaustavljivo. Za veliki broj današnjih slikara u Hrvatskoj, koji su također vrhunski, nemogućnost velikog atelijera je veliki problem. Zbog toga većina naših slikara ipak više pribjegava figurativnom slikarstvu, jer je to mirnije i ne zahtijeva velika ulaganja. Pošto su moja platna velikih dimenzija, ona su samim time i puno skuplja u nabavi, a kod ovog mog tzv.”akcionog slikarstva” troši se puno boje, a to zahtijeva i veća financijska sredstva. Samim time moje slike ne mogu imati dovoljno nisku cijenu u prodaji, koju bi naši konzumenti mogli platiti,pa za ukrašavanje svojih domova posežu za otiscima i raznim divljim grafikama, kojima je preplavljeno naše tržište umjetnina. Uvijek kažem: bolje je kupiti originalnu sliku, čak i manje poznatog autora, nego upitne grafike koje nisu vidjele potpis autora ili nedajbože otisak. Otisak je bogohuljenje!

Kako doživljavate suvremeno slikarstvo?

Suvremeno slikarstvo danas je jako moderno. Rekao bi: ono prati današnje trendove ubrzanog života te dizajnerske smjernice modernih interijera. Moje slike vole mlađi naraštaji ljubitelja umjetnosti,ali dosta puta sam bio iznenađen da i ljubitelji klasičnog slikarstva prihvaćaju moje radove s oduševljenjem.

Koliko je danas, uopće umjetnost prisutna u životima ljudi?

Umjetnost je danas kod ljudi u našoj domovini spuštena na “najniže moguće grane”- kako se kaže u žargonu. Naši se građani bore za golu egzistenciju, pa im za umjetnost i ne ostaje puno financijskih sredstava. Zbog toga je položaj umjetnika kod nas dosta težak te slikari svoja dijela prodaju u bescjenje, jer nemaju sredstava čak ni za režije stanovanja. Npr. u Bruxellesu, gdje sam živio vi  uopće ne možete kupiti sliku kod slikara privatno. Tamo je kupnja isključivo u galerijama. Pojedine galerije rade sa svojim odabranim slikarima i one formiraju krajnju cijenu slika. Kupci se čak moraju predbilježiti za slike pojedinih slikara. Da, ali nemojte misliti da se tu radi samo o starim poznatim i umrlim slikarima. Ja govorim o mladim, modernim slikarima.

Što je novo u atelijeru?

Trenutno radim na novom ciklusu tzv. “Reljefnih apstrakcija”,koje će biti na nešto manjim formatima platna, ne većim od metar sa metar. Ali posebnost će biti u jako debelim nanosima boje,skoro do 1cm. Bit će to ulja miješana sa posebnom masom, koja onda daje jedan takav

drugačiji doživljaj. Kolori će biti izrazito jakog sjaja.

Planovi, izložbe,monografije…?

Planovi su uvijek veliki,ali nisu neostvarivi. Trenutno sam u pregovorima sa dvije galerije u Grazu da otkupe dvadesetak mojih recentnih radova. U Zagrebu trenutno imam dvije izložbe: jedna je skupna sa članovima HDLU – Zagreb u Kulturnom centru Dubrava,a jedna je samostalna u Galeriji 3A u Malešnici. Što se tiče monografije, pripremam za drugu godinu njezino izdavanje, makar je do sada već jako puno o mom radu izašlo pojedinačnih materijala – recenzija i kritika povjesničara umjetnosti.

';return t.replace("ID",e)+a}function lazyLoadYoutubeIframe(){var e=document.createElement("iframe"),t="ID?autoplay=1";t+=0===this.dataset.query.length?'':'&'+this.dataset.query;e.setAttribute("src",t.replace("ID",this.dataset.src)),e.setAttribute("frameborder","0"),e.setAttribute("allowfullscreen","1"),e.setAttribute("allow", "accelerometer; autoplay; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture"),this.parentNode.replaceChild(e,this)}document.addEventListener("DOMContentLoaded",function(){var e,t,a=document.getElementsByClassName("rll-youtube-player");for(t=0;t