Kineski jam za regulaciju šećera i krvnog tlaka

Kineski jam za regulaciju šećera i krvnog tlaka

Jedna od njegovih prednosti je mogućnost regulacije razine šećera i kolesterola u krvi te je odličan za poboljšanje rada bubrega. U kineskoj se medicini i dalje koristi kod liječenja upalnih procesa u želucu u crijevima

(Foto: Jam spreman za sušenje)

Cimetni ili kineski jam od davnih se vremena koristi kao lijek u istočnoj medicini. Ta činjenica ne iznenađuje jer sadrži cijeli niz fitonutrijenata, esencijalnih aminokiselina, vitamina i minerala koji su neophodni za održavanje zdravlja.

„Jam je veliki izvor vitamina B6 koji je odgovoran za jačanje krvnih stijenki što je posebno važno kod ljudi koji su imali infarkt“, ukazuje profesor Novak

Jam je kod nas još većinom nepoznata biljka. Uzgaja se sadnjom dijelova gomolja ili tzv. zračnim gomoljčićima koji se siju u grijani zaštićeni prostor u ožujku. Nakon 40-ak dana biljka se sadi na otvorenom. Gomolj se razvija jako duboko u zemlji pa je berba otežana, a često se i smanjuju prinosi zbog lomova.

„Da bi se olakšala berba i omogućili veći prinosi koriste se nove tehnologije berbe. Jam je moguće saditi u velike posude i lonce, žljebove, bazene ili drvene sanduke. Radi se o penjačici pa je jako važno da se kraj biljke postavi armatura, odnosno visoki kolci na koje će se jam penjati do čak tri metra visine“, otkriva nam dr. Bruno Novak, umirovljeni profesor Agronomskog fakulteta. Berba može početi već u rujnu, ali se može pričekati do listopada ili studenog.

Više od 600 različitih vrsta

jam-iz-loncaZa sadnju je dobro odabrati pozicije koje nisu stalno na suncu, a za potrebe jedne četveročlane obitelji dovoljno je zasaditi deset jamova. Biljku ne napadaju štetnici pa nema potrebe ni za sredstvima za zaštitu.

„Iako ima više od 600 različitih vrsta jamova, koristimo i preporučujemo isključivo cimetni jam, za koji smo na Agronomskom fakultetu proveli istraživanje. Za jelo se rabe gomolji, a okusom je između batata, slatkog i običnog krumpira. Oni se mogu koristiti kuhani, pečeni, prženi, spremljeni kao pire ili kao dodaci raznim jelima“, objašnjava profesor Novak. Preporučuje se konzumacija 10 do 20 grama gomolja dnevno.

Moguće ga je koristiti u obliku čaja koji jača imunitet i probavni sustav, osvježava organizam i pojačava energiju. Zbog velikog sadržaja sluzi olakšava iskašljavanje nakon prehlade. Može se naribati na kriške te dodati juhama ili koristiti umjesto parmezana.

Veliki izvor vitamina B6

Jedna od njegovih prednosti je mogućnost regulacije razine šećera i kolesterola u krvi te je odličan za poboljšanje rada bubrega. U kineskoj se medicini i dalje koristi kod liječenja upalnih procesa u želucu u crijevima.

„Jam je veliki izvor vitamina B6 koji je odgovoran za jačanje krvnih stijenki, što je posebno važno kod ljudi koji su imali infarkt“, ukazuje profesor. Stimulira endokrine žlijezde i pojačava imunitet, a značajan je za regulaciju krvnog tlaka jer svojim djelovanjem omogućava lakši protok krvi kroz bubreg čime snižava tlak.

Ugljikohidrati iz jama održavaju osjećaj sitosti, a istovremeno usporavaju razlaganje šećera u krvi što je od ogromne koristi za dijabetičare. Jam sadrži fitohormon diosgenin koji ima svojstva kao antioksidans te djeluje preventivno i antikancerogeno. Antioksidansi kontroliraju i sprječavaju slobodne radikale da napadaju mozak. Ima pozitivan učinak i na funkcije slezene, pluća i bubrega, a njegovim uzimanjem postiže se jača kosa i dobar ten.

Ivona Conjar