Indeks klijentelizma u medijima: Mjerenje stvarnosti

Indeks klijentelizma u medijima: Mjerenje stvarnosti

(Naslovna fotografija: Fairpress.eu)

Ivan Hrstić, novinar N1 televizije i kolumnist Večernjeg lista, naglasio da je pitanje vlasništva središnji problem hrvatskog medijskog prostora od samih početaka privatizacije – kao što je na drugačiji način bilo i u vrijeme netržišnog gospodarstva i jednopartijskog sustava.

U Zagrebu je prije nekoliko dana (15. prosinca) predstavljeno drugo mjerenje Indeksa klijentelizma u medijima (MCI) za šest zemalja: Hrvatsku, Bosnu i Hercegovinu, Crnu Goru, Makedoniju, Rumunjsku i Srbiju.

Indeks klijentelizma mjeri rizike klijentelističkih praksi, postojanje takvih praksi, kao i potencijal društva i države za rješavanje pitanja klijentelizma u medijima, kao i nekih drugih pitanja u vezi s funkcioniranjem medijske industrije.

U usporedbi s prošlogodišnjim mjerenjem, koje je bilo prvo takvo mjerenje, ukupna slika u Hrvatskoj se pogoršala. Ipak, najveći pad u odnosu na prošlogodišnja mjerenja zabilježen je u susjednoj Srbiji kao i u Rumunjskoj. Pogoršanje medijske slike, tj. rizika klijentelizma u medijima vezano je uz politizaciju medija kao i uz političke intervencije u medije. U svih šest zemalja koje su obuhvaćene ovim mjerenjem, klijentelizam i politizacija medija je prije pravilo nego izuzetak, a na što ukazuju rezultati mjerenja koji otkrivaju da su u dobrom dijelu mediji kontrolirani od strane različitih političkih, gospodarskih i financijskih interesnih skupina.

Mjerenje Indeksa u spomenutih šest zemalja provedeno je u okviru projekta Odgovor građana na klijentelizam u medijima, MEDIA CIRCLE, financiranog iz Instrumenta pretpristupne pomoći Europske unije (IPA) Civil Society Facility (CSF) i sufinanciranog od strane Ureda za udruge Vlade Republike Hrvatske.

Nositelj projekta je Partnerstvo za društveni razvoj iz Hrvatske, a konzorcij od 8 organizacija čine Expert Forum iz Rumunjske; BH novinari i VESTA iz Bosne i Hercegovine; Institut za javnu politiku iz Crne Gore; Public iz Makedonije; Nezavisno društvo novinara Vojvodine i Komitet pravnika za ljudska prava iz Srbije.

Preporuke za suzbijanje klijentelizma u medijima:

Potpuna transparentost vlasništva nad medijima prvi prioritet koji moraju rješavati sve buduće politike koje uređuju medijski prostor.

Politička kultura u kojoj pobjednik na izborima dobiva javne medije kao nekakav dio plijena mora hitno biti promijenjena.

Sveobuhvatni registri vlasništva nad medijima, financijskih i materijalnih potpora dodijeljenih medijima, subvencija, te deklariranih interesa onih koji su uključeni u odlučivanje o medijskim pitanjima moraju biti dostupni u realnom vremenu svim zainteresiranim građanima.

Kriteriji dodjele potpora, medijima moraju biti temeljeni na univerzalnim načelima, a sustav pravne zaštite kod dodjele potpora, i u odnosu na sve odluke regulatora mora biti uspostavljen sukladno ustavno pravnom uređenju RH.

Marketinški kapital koji se iz javnih poduzeća, janvih institucija i političkih stranaka plasira u medije i marketinške agencije mora biti vidljiv.

Melita Funda