Gdje i kako ostvariti prava potrošača

Gdje i kako ostvariti prava potrošača

HUZP je lani sudjelovao u kampanji »Maknite antibiotike sa jelovnika«. Svrha joj je bila upozoriti potrošače na štetnost konzumiranja mesa koje sadrži antibiotike, a koji se sve više nekontrolirano koriste

Iako u Hrvatskoj udruzi za zaštitu potrošača (HUZP) neprestano govore o pravima potrošača, mnogi od njih još uvijek ne znaju koja su im prava te kako ih i na koji način mogu ostvariti. Volonteri udruge reći će im smjernice putem telefona (01 463 3666) ili osobo, dolaskom u Ozaljsku 93 u Zagrebu. Saznajemo tako da se 2016. godine telefonom u udrugu javilo više od 6.400 potrošača, a volonteri su više od 3.900 telefonskih i 2.050 pisanih savjeta. Udrugu su pohodila 264 potrošača koji su, ističu u HUZP-u, dobili savjete kako riješiti probleme koji su ih zadesili. Putem mrežne stranice su odgovorili na 479 pitanja, a na stranicama HUZP-a prosječno je mjesečno bilo 162.000 posjeta odnosno brojalo se 354.0 000 klikova (pretraga).

U udruzi svakodnevno utorkom i četvrtkom od 12 do 14 sati dežuraju volonteri koji odgovaraju svima, ali prvenstvo imaju njihovi članovi (članarina je 30 kuna za cijelu godinu). Oni trebaju, kada se jave zbog nekog problema na telefonskoj sekretarici ostaviti poruku da su članovi potrošača kako bi im se pije svih i odgovorilo.

Aktivnosti sa Gradom Zagrebom

Aktivnosti udruga bilježi i u projektima sa Gradom Zagrebom i to u edukaciji potrošača, pa su tako lani obilježili Svjetski dan potrošača 15. ožujka uključivanjem u inozemnu kampanju međunarodne udruge Consumers International pod nazivom Maknite antibiotike sa jelovnika. Svrha joj je bila upozoriti potrošače na štetnost konzumiranja mesa koje sadrži antibiotike, a koji se sve više nekontrolirano koriste, ne za liječenje životinja, već sprječavanja njihovog oboljenja i poboljšanja prirasta. Konzumiranje takvog mesa kod ljudi stvara otpornost na antibiotike, što u konačnici može biti pogubno kada i sami od neke bolesti obole. Na potonje im je resorno Ministarstvo poljoprivrede odgovorilo kako »provodi kontrole u tom području«, ali kako su rekli, javno ih ne objavljuju.

Sve donedavno nisu objavljivani ni rezultati kontrole hrane na salmonelu, a činjenica je da smo već neko vrijeme svakodnevno bombardirani informacijama o hrani kod koje je pronađena salmonela. U HUZP-u zato pozdravljaju odluku ministra poljoprivrede da se potrošači redovito informiraju o nalazima provedenih kontrola. To više jer su među temeljnim pravima potrošača, pravo na sigurnost hrane i informacije koje im je do sada bilo uskraćivano napominju.

Kažu i kako je nedavno objavljena odluka Visokog upravnog suda, kojom su poništene neke odredbe Grada Zagreba o prikupljanju miješanog komunalnog otpada, a po kojoj su građani plaćali odvoz smeća po volumenu zadužene kante i broju odvoza. To nije bilo u skladu sa zakonom, kažu dodajući kako je na to udruga često upozoravala. Zato očekuju da građani konačno dobiju račune u skladu s time koliko smeća doista i proizvedu, što nalaže i zakonsko načelo. Odluka Visokog upravnog suda bit će i temelj žalbe potrošača posebno u mjestima gdje povremeno borave jer se od njih traži da plaćaju komunalni otpad tijekom cijele godine.

Podrška europarlamentarki Biljani Borzan

U HUZP-u ističu kako podržavaju odluku europarlamentarke Biljane Borzan jer se zauzela za usporedne analize kvalitete hrane određenog broja proizvoda na našem tržištu s onima koji se prodaju u zemljama zapadne Europe. Slične su analize provedene u Češkoj i drugim okolnim zemljama, a pokazale su kako u istočnoj Europi, isti proizvođač prodaje odnosno radi manje kvalitetne proizvode. Potonja će akcija pomoći da se s polica naših trgovina uklone manje kvalitetni proizvodi i poboljša položaj potrošača na »ovoj strani«.

Biljana Borzan u Europskom parlamentu

Ove su godine pod pokroviteljstvom Europske udruge za zaštitu potrošača održana i dva sastanka na temu koordiniranja rada potrošačkih udruga i objedinjavanja istoimenog pokreta u Hrvatskoj na kojoj su sudjelovali i predstavnici Hrvatske udruge za zaštitu potrošača. Napredak je, kažu postignut jer su dva postojeća saveza udruga potpisala sporazum o zajedničkom nastupanju i koordinaciji aktivnosti pa se nadaju kako će se glas potrošača više čuti i uvažavati i to ne samo u rješavanju posljedica loših odluka i postupaka nadležnih vlasti. Potrošačima poručuju da na web stranicama udruge www.huzp.hr mogu iznaći brojne informacije o svojim pravima,m ali i mogućnostima učlanjenja…

Snježana Kratz