Fond samo privremeno nadoknađuje štetu vozačima

Fond samo privremeno nadoknađuje štetu vozačima

(Foto: Garancijski fond financirat će popravak oštećenog automobila i namiriti druge štete, ali ne uvijek u punom iznosu)

Za sav iznos isplaćen oštećenom Hrvatski ured za osiguranje ima pravo tražiti od vlasnika neosiguranog vozila povrat novca, uvećanog za troškove postupka i kamate

Tekst i fotografija: Milan Ratkajec

U posljednjih 10 godina broj vozača koji svojim automobilom bez valjane registracije izlaze na cestu smanjuje se u prosjeku za oko 9 %. Kada se ne bi stvarali novi prekršitelji, za godinu ili dvije došli bismo s ovima na nulu. Da je policija obavila svoj posao, na toj sigurnosnoj nuli mogli smo biti već mnogo ranije, čim je počeo rasti životni standard i kada se brzo povećavao broj novoregistriranih automobila. Nelogično je da mnogi imaju novaca za kupnju i održavanje novih vozila, za kupnju mobitela i drugih kućanskih uređaja, a ne plaćaju obvezno osiguranje.

Neplaćanje je veliki društveni problem, makar se tako ne čini. Prije svega, na gubitku su vozači koji u Hrvatskoj redovno podmiruju svoje obveze vezane za produljenje registracije vozila. Zbog onih koji to ne čine, veća je cijena obaveznog osiguranja. Dio njihovih povećanih uplata zbog rizika slijeva se u Garancijski fond, koji se vodi kod Hrvatskog ureda za osiguranje. Time su redovni platiše oštećeni godinama i ustvari su u neku ruku kažnjeni. Drugi puta su opet kažnjeni, jer kad dođe do isplate štete s neosiguranim vozilom oštećeni vlasnik dobiva za to naknadu iz Garancijskog fonda, ali po tablicama koje su propisane kao minimalne za vrstu vozila kojoj pripada neosigurano vozilo.

Oštećeni ima pravo u slučaju sudara na naknadu za ozlijede ili smrt osoba, ali i za štete na stvarima. Kad se saberu svi troškovi, oni iznose milijune kuna. Koliko će od toga stvarno u konačnici dobiti oštećenik, nakon što se primjene minimalno propisane naknade, teško je reći.

Za sav iznos isplaćen oštećenom Hrvatski ured za osiguranje ima pravo tražiti od vlasnika neosiguranog vozila povrat novca, uvećanog za troškove postupka i kamate. Rok zastare je pet godina. Kako je pravda u većini slučajeva ipak dostižna, vozači koji hazardiraju s neosiguranim vozilom ne trebaju se nadati povoljnom rješenju.

Svoj ceh platit će prije ili kasnije, a oštećeni ipak i dalje ostaje gubitnikom.