Ekologija u Formuli 1: Od 2026. na snazi novi propisi o motorima

Ekologija u Formuli 1: Od 2026. na snazi novi propisi o motorima

(Novi propisi neće ići na ruku dosad najmoćnijim F1 timovima. Na slici Ferrari F1-75 na utrci za Veliku nagradu Austrije 2022. godine / Foto: Lukas Raich, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons)

FIA je za cilj postavila da od 2026. nadalje svaki F1 bolid ima na raspolaganju samo 70 kg goriva po utrci

Međunarodna automobilistička federacija (FIA) objavila je 16. kolovoza  nove propise o motorima Formule 1 koji će stupiti na snagu 2026. godine.

U upotrebi će i dalje ostati 1,6-litreni motori s unutarnjim izgaranjem V6 konfiguracije, ali donesene su neke ključne promjene koje otvaraju put da Porsche i Audi uđu u »leteći cirkus«.

FIA od timova zahtjeva smanjenje potrošnje goriva, ali da motori ujedno i dalje zadrže slične performanse te raspolažu s više od 1000 KS.

Novost je povećanje udjela upotrebe električne energije na do 50 % i korištenje »100 % održivog goriva«.

Novi financijski propisi

Financijski propisi koji se odnose na motore smanjit će ukupne troškove za natjecateljske ekipe, dok će zadržati vrhunsku tehnološku izlogu koja je u srži Formule 1.

Od 2026. u F1 se ukida primjena MGU-H (eng. Motor Generator Unit – Heat) tehnologije, koja hvata energiju iz ispušnih plinova. To je potez koji ima za cilj potaknuti nove proizvođače poput Porschea i Audija da se pridruže natjecanju. MGU-H ima malo značaja za cestovne automobile, pa se Volkswagen grupa oklijevala posvetiti razvoju tog sustava.

FIA je izjavila da im je namjera da ovi propisima novim timovima olakšaju i učine atraktivnijim uključivanje u F1 sport na natjecateljskoj razini. U skladu s tim, uklanjanje MGU-H komponente će smanjiti sve prednosti koje imaju aktualni proizvođači F1 motora.

Novi motori će biti bučniji

Ranije ove godine, bivši čelnik Volkswagen grupe Herbert Diess, već je najavio planove Audija i Porschea za ulazak u F1. S formalno odobrenim novim pravilima, obje marke sada mogu službeno potvrditi svoj ulazak.

Porsche će se udružiti s Red Bullom u novo partnerstvo za razvoj motora. Audijevi planovi nisu toliko konkretni, ali očekuje se da će se povezati s Alfa Romeom.

Kako bi nadoknadio gubitak MGU-H rješenja, uvodi se MGU-K (eng. Motor Generator Unit – Kinetic) uređaj koji nadoknađuje energiju pri kočenju. 

Nove pogonske jedinice koristit će potpuno održivo gorivo, proizvedeno korištenjem neprehrambene biomase ili čak hvatanjem ugljika izvlačenjem CO2 iz atmosfere. Obožavatelje Formule 1 trebala bi obradovati činjenica da će bi novi motori mogli učiniti i bolide glasnijima.

FIA je za cilj postavila da tijekom utrke od 2026. nadalje svaki F1 bolid ima na raspolaganju samo 70 kg goriva po utrci. To je veliko smanjenje u odnosu na 100 kg goriva koje su koristili automobili 2020. U 2013. ta je brojka iznosila 160 kg za jednu utrku.

Povratak »turbo rupe«

Budući da MGU-H pomaže u smanjenju »turbo rupe«, odnosno zaostajanja u ubrzanju, ono će biti izraženije od 2026. Vozačima će stoga biti teže kontrolirati automobil na izlazima iz zavoja, pa će biti zanimljivo za vidjeti kako će to izgledati u praksi.

Uvest će se niz mjera kako bi se troškovi držali pod kontrolom, uključujući ograničenje troškova za izradu motora, kao i zabrana skupih materijala u proizvodnji. Više komponenti motora bit će standardizirano ili će se isporučivati ​​iz jednog izvora. Ali to ne znači da će inovacije biti ograničene. Inženjeri će imati slobodu nastaviti razvijati električne sustave.

Od 2026. bit će obvezno recikliranje baterija, a osim toga, materijali poput kobalta također će se reciklirati na kraju životnog vijeka MGU-K komponente.

Pripremio: Boris Jagačić

Dijeli
KOMENTARI
Komentari su zatvoreni