Daria Blažević: Kvalitetni filmovi mogu se snimati i u kućnim uvjetima

Daria Blažević: Kvalitetni filmovi mogu se snimati i u kućnim uvjetima

Kod kuće i u kućnim uvjetima mogu nastati vrlo kvalitetni filmovi. Zapravo nije bitno gdje film nastaje nego kvaliteta ideje i razmišljanje autora filma i kako se kreativno prilagodio tehničkim uvjetima koji su mu dostupni”

Razgovarala: Ivana Vranješ

Zbog situacije uzrokovane koronavirusom odgođena su brojna kulturna događanja po kojima je Zagreb poznat kao europska metropola. Unatoč tome postoje entuzijasti koji svojom kreativnošću žele pridonijeti opstanku i daljnjem razvoju kulture. Među njima su i polaznici radionice „Kućni film“ na koju su se mogli prijaviti do 2. travnja. O nastanku hvalevrijedne radionice za ZG-magazin govorila je njezina voditeljica, mlada redateljica Daria Blažević.

O kakvoj je radionici riječ i s kojim je ciljem pokrenuta?

Radionicu „Kućni film“ pokrenula sam unutar Kinokluba Zagreb (KKZ) u kojem djelujem kao dopredsjednica. KKZ je udruga za produkciju i promociju amaterskog filma te inače tokom cijele godine ima niz različitih filmskih radionica, od početničke filmske škole do naprednih radionica poput Film eseja ili Radionice videospotova. Iako smo zbog karantene prisiljeni ostati doma, to ne znači da ne možemo više raditi filmove. Dapače, imamo puno opcija za napraviti film čak i ako nemamo nikakvu filmsku opremu. Tako da sam pokrenula ovu radionicu s dva cilja, prvi je da što više ljudi snimi svoj film i drugi da ljudi ostanu kod kuće.

Tko može sudjelovati na radionici i na koji način su se zainteresirani mogli prijaviti?

Kako je ovo prva radionica KKZ-a koja se odvija online mogao se prijaviti bilo tko, neovisno o članstvu u klubu ili mjestu stanovanja. Jedini uvjet je bio da mogu samostalno snimati i montirati film, odnosno da su voljni sami naučiti kako, jer je radionica osmišljena prvenstveno za napredne autore i nije joj cilj naučiti nekoga osnove bavljenja filmom. No nismo htjeli postaviti nikakva ograničenja ili zahtijevati prethodna znanja. Na kraju krajeva, svatko može naučiti što mu je potrebno upravo kroz rad na svom filmu. Prijave za radionicu su završene, polaznici rade filmove punom parom, a završetak radionice je predviđen za kraj travnja.

Kako je radionica osmišljena?

Radionica je osmišljena tako da su polaznicima ponuđena tri tematska modula koja su ih mogla inspirirati i usmjeriti u radu. Prvi modul je bio kućni ljubimci, drugi biljke i predmeti, a treći found footage, odnosno nađeni materijal. Polaznici su već pri prijavi odlučivali koji od ponuđenih modula ih zanima te tako već načelno odredili temu filma. Polaznici mi se javljaju mailom ili porukom ako imaju ikakva pitanja ili žele komentar na ideju ili sinopsis filma. Također smo im omogućili i međusobnu komunikaciju i dijeljenje ideja na jednoj internetskoj platformi za online suradnju. Završetak radionice je predviđen za kraj travnja, kad će svi snimljeni filmovi biti učitani na internet i predstavljeni.

Koliki je interes radionica izazvala?

Radionica je izazvala veliki interes. Prijavilo se čak 70 polaznika, a dosta njih nisu članovi KKZ-a od prije, što mi je jako drago. Nadam se da će većina njih biti uspješni i dovršiti film.

Za koje se filmske vrste autori mogu odlučiti?

Filmovi se mogu snimati na bilo koju od ponuđenih tema u tri prethodno opisana modula. Mogu se snimati filmovi bilo kojeg filmskog roda, bilo dokumentarni, igrani ili eksperimentalni. Doduše, očekujemo najviše eksperimentalnih filmova kojima se članovi KKZ-a tradicionalno najviše bave, a za koje nisu potrebni glumci ili drugi članovi ekipe koji su polaznicima vjerojatno nedostupni.

Koliko kućni uvjeti mogu pridonijeti nastanku kvalitetnih filmova i potaknuti kreativnost autora?

Kod kuće i u kućnim uvjetima mogu nastati vrlo kvalitetni filmovi. Zapravo nije bitno gdje film nastaje nego kvaliteta ideje i razmišljanje autora filma i kako se kreativno prilagodio tehničkim uvjetima koji su mu dostupni. Mnogi filmovi, pogotovo animacije ili found footage filmovi su nastali u kompjuteru bez uporabe kamere, a postoji puno kvalitetnih filmova koji su snimljeni mobitelom. Nadam se da će se autori na ovoj radionici osvijestiti da se dobar film može napraviti i s najvećim ograničenjima te da je samo bitna kvaliteta njegove ideje i izvedbe. Upravo ograničenja najviše potiču kreativnost i usmjeravaju nas na neka nova rješenja koja do tada možda uopće nismo uzimali u obzir.

Kako će Kinoklub Zagreb pomoći u realizaciji filmova polaznika radionice?

KKZ je pripremio kratki vodič s popisom resursa koji su polaznicima dostupni, kao na primjer vodič za snimanje mobitelom ili izvor besplatne glazbe i zvučnih efekata. Također, pripremili smo popis domaćih i stranih autora koji su dobri primjeri kućnih filmova za svaki modul. Svi polaznici koji imaju ikakvo pitanje ili žele komentar na svoju ideju, sinopsis ili prvu verziju filma javljaju se meni na mail te tako dobivaju individualne konzultacije za svoj rad. Neki imaju viša tehnička pitanja, na primjer gdje naći glazbu koju smiju koristiti besplatno ili koji je program najbolji za montažu na njihovom računalu. Drugi pak više žele savjet kako unaprijediti ideju ili imaju nekoliko motiva koji ih zanimaju pa ne znaju kako ih uklopiti u jedan film, a nekima samo treba podrška. Trebaju čuti da njihova ideja ima potencijala i da su na pravom putu.

Koliko je po vašem mišljenju ovakav rad izazovan za polaznike radionice?

Mislim da je na prvi pogled rad izazovan, jer polaznici moraju sve napraviti sami, a ako nešto ne znaju moraju se posvetiti tome i naučiti samostalno. S druge strane, i kad radimo film u boljim uvjetima i dalje sve ovisi o predanosti i entuzijazmu autora koji mora motivirati sebe i ostatak ekipe da se film uistinu snimi i dovrši, jer nikad nije lako snimati film. Od svih radionica mislim da je na ovoj najjasnije da nitko neće snimati film umjesto tebe i da se moraš potruditi ako ga stvarno želiš napraviti. Tako da ne smatram da ovakav način rada je nešto izazovniji od onoga na ostalim radionicama. Dapače, mislim da će upravo ta ograničenja motivirati ljude da probaju nešto što do sada nisu i da dođu do nekih novih spoznaja. Većini je najteže napraviti film upravo kad nemaju nikakva ograničenja, a nekima samo treba kontekst radionice, odnosno motivacija da ga naprave.

Je li za vas kao voditeljicu radionica bila izazov?

Ovoj radionici moram posvetiti puno više vremena nego što je bilo potrebno na dosadašnjim radionicama upravo zbog individualnih konzultacija s polaznicima. Kako nemaju puno vremena za završiti film na raspolaganju sam im svaki dan i ne trebaju dugo čekati moj odgovor. Međutim, jako me veseli njihov entuzijazam, ideje i kreativnost te mi to nimalo teško ne pada. Na kraju, mogu ih savjetovati, ali sav rad i sve odluke moraju odraditi sami.

Kakve rezultate očekujete od radionice?

Očekujem da će oko polovice polaznika dovršiti film, ali točne brojke ćemo vidjeti. Nadam se da će se autori osvijestiti koje su im mogućnosti dostupne i nastaviti raditi filmove i izvan konteksta radionice.

Koliko je po vašem mišljenju situacija uzrokovana pandemijom koronavirusa pogodila filmsku umjetnost, filmske umjetnike i druge filmske radnike?

S obzirom da su sva profesionalna filmska snimanja odgođena ili otkazana, a ista je situacija i sa filmskim festivalima pandemija izravno ima vrlo negativan utjecaj na filmske radnike i autore i njihovu egzistenciju. Osim toga, negativan utjecaj na gospodarstvo sigurno će se u velikoj mjeri odraziti i na sve kulturne i umjetničke sektore. Vrlo je neizvjesno kako će idućih nekoliko godina izgledati za sve umjetnike te filmske i kulturne radnike.

Komentiraj

*