Crveni samuraj

Crveni samuraj

Car and Driver uvrstio ga je na popis 10 »naj« auta za 1986. i 1987. A koliko je upečatljiv dojam ostavila prva generacija »toyote MR2« svjedoči podatak da ga je 2004. Sports Car International smjestio na osmo mjesto top liste sportskih automobila iz 1980-ih

Boris Jagačić

Automobil sa zg-regama na koji smo nedavno naišli u jednoj zagrebačkoj ulici kao da nam je u trenu rasplinuo onaj ponešto raširen stereotip o tome kako su japanki automobili vrlo kvalitetni i pouzdani, ali nekako bez »srca i duše«, ili pojednostavnjeno -»dosadni«. A riječ je o pravom malom dragulju iz 1980-ih: crvenom dvosjedu »toyota MR2« prve generacije, automobilu izvrsnih voznih karakteristika. Ovaj Toyotin dvosjed vrlo je interesantan primjerak – ima središnje smješten motor (ispred stražnje osovine), s pogonom na stražnje kotače, pa otuda nosi i svoj naziv (Mid-engine Runabout/Rear drive 2 seater). Uz jarku crvenu boju i oštre aerodinamične linije, cjelokupni sportski dojam automobila naglašavaju još i preklopna svjetla, stražni spojler i rešetka te dvostruka ispušna cijev. Upotpunjuju ga i peterokraki aluminijski O. Z. naplatci, koje je vlasnik očito naknadno sam ugradio. Oni jesu atraktivni, ali na ovom bismo autu više voljeli vidjeti originalne tvorničke naplatke koji su mu također svojstveni. Zagrebački primjerak je u dosta dobrom stanju za svoje godine, premda smo na jednom mjestu uočili prve tragove korozije što bi trebalo uskoro sanirati jer bi uistinu bilo šteta da ovako interesantan automobil ubrzo propadne.

mr2-stragaU vrijeme kad se pojavio MR2, pristupačni sportski dvosjedi bili su rijetkost. No u Toyoti su napravili dobru procjenu nakon što je koncept SV-3 prikazan na salonu automobila u Tokiju 1983. godine pobudio velik interes. Već iduće godine na tržištu se pojavila komercijalna izvedba automobila o kojem će ovdje biti riječ, a koji je iste (1984.) godine osvojio titulu japanskog automobila godine.

Ovakav malen i lagan automobil sportskih karakteristika bio je nešto što je malto tko mogao očekivati od Toyote, i prije poznate po svojim ekonomičnim i praktičnim obiteljskim automobilima. Naime, MR2 definitivno nije bio praktičan. Performanse i stil bili su tu na prvom mjestu, a središnje smješten motor nije bio samo marketinški trik, već istinski konstruktorski iskorak u smjeru postizanja iznimne ravnoteže vozila.

Upečatljive performanse

mr2-kotacKupac je isprva mogao birati između dva pogonska motora – snažnijeg s dvije bregaste osovine, zapremnine 1588 ccm ili slabijeg zapremnine 1453 ccm s jednom bregastom. Kritika je hvalila užitak kakav je u vožnji dobivao vozač, sjedeći u samoj sredini automobila ispred motora koji voli ići u visoke okretaje i pruža upečatljive performanse, zahvaljujući i relativno maloj ukupnoj masi vozila (od 950 kg do 1066 kg, ovisno o tržištu i opremi). Kažemo relativno, jer ukupna masa nije bila velika no opet ni mala, uzmu li se u obzir dimenzije vozila, što znači da se radilo o čvrstom mališanu. Dobro držanje ceste mogao je zahvaliti i ovjesu koji je Toyota razvila uz pomoć Lotusova inženjera Rogera Beckera. Snažniji motor istiskivao je oko 122 KS, a od 800 o/min u leru do 7500 o/min gdje je započinjalo crveno polje na brojaču okretaja, zavrtio se u trenu, što je doprinijelo rezultatu od postizanja 100 km/h za oko osam sekundi i krajnje brzine od 193 km/h. S turbo motorom koji se kasnije pojavio u ponudi performanse su bile još upečatljivije.

Automobil je konceptom podsjećao na aute kao što su »lancia beta montecarlo«, »fiat X 1/9« i egzotičnu reli zvjerku »lanciu stratos«. Navedeni auti su se proizvodili u 1970-ima i početkom 1980-ih, a »toyota MR2« je, premda sličnih proporcija, ipak bila nešto duža od njih te se u njega mogao smjestiti dvolitreni motor. No i bez njega MR2 je bolje ubrzavao od u Americi konkurentskog mu »pontiaca fiero« i gore spomenutog europskog rivala – atraktivnog »fiata X 1/9«.

mr2-iznutraTurbo motor stigao je u ponudu 1987. godine (1988. u SAD-u), a sa snažnijim motorom (145 KS), automobil je dobio snažniji prijenos i nove naplatke. Prva generacija »toyote MR2« proizvodila se do 1989. godine, kada ju nasljeđuje druga.

Specijalizirani tisak u superlativima je govorio o voznim karakteristikama male »toyote« i njezinom potentnom motoru relativno male zapremnine. Američki časopisi Road & Track i Car and Driver uvrstili su ga na listu 10 najboljih automobila i to pored ultra teške konkurencije kakva je npr. bio »ferrari testarossa«. Australski magazin Australian Wheels izabrao je MR2 kao favorita među sportskim automobilima, dok ga je Motor Trend 1985. proglasio uvoznim automobilom godine. Auto se našao na još top lista; Car and Driver uvrstio ga je na popis 10 »naj« auta za 1986. i 1987. A koliko je upečatljiv dojam ostavila prva generacija »toyote MR2« svjedoči podatak da ga je 2004. Sports Car International smjestio na osmo mjesto top liste sportskih automobila iz 1980-ih.

Komentari su zatvoreni