
Bandić osobno naložio povlačenje spornih Gavellinih plakata
Gradonačelnik je rekao da će reagirati i na druge plakate ako budu vrijeđali nekog drugog i neku manjinsku skupinu / Plakat uvrijedio i Islamsku zajednicu / Ostojić: To je vid cenzure / Ministrica Zlatar Violić: Gradska i kazališna cenzura narušile su prostor umjetničkih sloboda
Ministar zdravlja i SDP-ov kandidat za zagrebačkog gradonačelnika Rajko Ostojić nazvao je danas cenzurom skidanje plakata za predstavu „Fine mrtve djevojke“ Dalibora Matanića, koji prikazuje dva kipa Blažene Djevice Marije u zagrljaju. „Skidanje plakata vid je cenzure“, rekao je Ostojić nakon konferencije za novinare u Ministarstvu zdravlja na kojoj je predstavio rezultate rada ministarstva u prošloj godini. Upitan za komentar izbornog populizma gradonačelnika Bandića, Ostojić je ponovio da je obveza svih gradonačelnika na svijetu da se brinu o svojim građanima, osobito u slučaju elementarnih nepogoda.
„Zagrebačke ceste i zagrebački holding su napravili dobar posao, a očito su se neki zaletjeli. U jednom trenutku hvale Zagrebačke ceste pa oni u znak zahvalnosti čiste sportske terene, a onda se kaže da nisu odradili svoj posao, pa se ponovno kaže da su odradili svoj posao. U krajnjem slučaju neki se vole slikati više, a neki manje“, ustvrdio je Ostojić.
Podsjetimo, plakat za Matanićevu predstavu, premijerno izvedenu u subotu 12. siječnja u zagrebačkome Gradskom kazalištu “Gavella”, u srijedu je po nalogu zagrebačkog gradonačelnika Milana Bandića povukao ravnatelj tog kazališta Darko Stazić. Zagrebački gradonačelnik Milan Bandić jučer je potvrdio da je osobno naložio povlačenje plakata za predstavu „Fine mrtve djevojke“ Gradskog dramskog kazališta Gavella napominjući da kao gradonačelnik mora voditi računa o tome da se ne vrijeđaju ničiji vjerski osjećaji.
„Gradonačelnik mora voditi računa da se ne vrijeđaju vjerski osjećaji i zato sam reagirao“, odgovorio je Bandić na upit novinara je li on odredio da se plakati povuku iz upotrebe. „Svi moramo živjeti jedni pored drugih, u toleranciji. Moramo tolerirati jedni druge, to je suština demokracije“, kazao je i dodao kako je u zaštiti vjerskih osjećaja reagirao kao odgovoran čovjek i kao gradonačelnik.
Naglasio je da će, osim što je reagirao na Gavelline plakate, reagirati i na druge plakate ako budu vrijeđali nekog drugog i neku manjinsku skupinu. „Gradonačelnik sam svih građana“, poručio je Bandić. Plakati za predstavu „Fine mrtve djevojke“ kazališta Gavella, nakon javnog pritiska nekoliko vjerskih udruga i portala, te izravnog naloga gradonačelnika Milana Bandića povučeni su iz upotrebe.
Udruga Domino (Queer Zagreb) ocijenila je povučen zbog „političkog pritiska kao oblika nasilja gradonačelnika grada Zagreba nad djelatnicima kazališta“, napominjući kako je nedopustivo da se sloboda izražavanja, koja je „temelj demokracije“, ograničava pod „pritiskom vjerskih fundamentalista.“
„Plakat za predstavu ‘Fine mrtve djevojke’ nije nikoga poticao na mržnju prema katoličkim vjernicima ili pozivao na nasilje prema njima. Zbog toga je taj plakat potpuno u skladu sa principima slobode izražavanja. Plakat za predstavu ‘Fine mrtve djevojke’ je provocirao dio građana Republike Hrvatske. Provokacije su važne jer jasno artikuliraju problem. Umjetničke provokacije stoljećima su otvarale akutne društvene probleme i doprinosile društvenoj promjeni“, napominju iz Udruge koja djeluje kroz kulturu, medije, javne politike, obrazovanje i suradnje s domaćim i međunarodnim organizacijama, a pod imenom Queer Zagreb organiziraju niz događaja kojima je cilj jačanje LGBTIQ zajednice u Hrvatskoj za život bez diskriminacije.
Gavella: Ne postoji alternativni plakat
Plakat koji se pojavio na društvenim mrežama i u nekim medijima, a prikazuje dvije žene u burkama, nije djelo dizajnera kazališta “Gavella” Vanje Cuculića, niti ga je naručilo kazališta “Gavella”, ističe se u priopćenju Ureda marketinga i prodaje Kazališta “Gavella”. Alternativni plakat, ponavljamo, trenutno ne postoji, stoji u priopćenju.
Plakat uvrijedio i – Islamsku zajednicu
Danas je Mešihat islamske zajednice u Hrvatskoj u priopćenju reagirao na sporni plakat te istaknuo da je slika na njemu uvrijedila muslimane i u prvoj verziji plakata, iako je ona tradicionalno kršćanska, kao i u varijanti u kojoj je Merjem/djevica Marija prikazana u burkama. Mešihat u priopćenju ističe da Islamska zajednica u Hrvatskoj najoštrije osuđuje vrijeđanje bilo čijih i bilo kakvih, pa tako i vjerskih osjećaja.
„Najoštrije osuđujući vrijeđanje bilo čijih i bilo kakvih, pa tako i vjerskih osjećaja, Islamska zajednica u Hrvatskoj poziva sve umjetnike da svojim kreativnim umjetničkim radom oplemene naše društvo, vodeći računa da neće nekoga uvrijediti, jer vrijeđanje nije umjetnost, niti je to bilo čije pravo ni sloboda“, zaključuje predsjednik Mešihata Islamske zajednice u Hrvatskoj muftija dr. Aziz ef. Hasanović.
„Vjera je oduvijek bila predmetom inspiracije i za vjernike i za one koji ne vjeruju, vjerski simboli i ostale vjerske vrijednosti predmetom su poštovanja svakog vjernika“, ističe u priopćenju predsjednik Mešihata muftija dr. Aziz ef. Hasanović. Dodaje kako se u proteklim vremenima dopuštalo vrijeđanje vjerskih i svakih drugih osjećaja zbog niskog stupnja civilizacijskog razvoja, no, upozorava dr. Hasanović, „trend vrijeđanja vjerskih osjećaja pod raznim krinkama slobode, sve više jača“. Ističe kako slobodno izražavanje „ne podrazumijeva vrijeđanje ni u kojem smislu pa tak ni vrijeđanje vjerskih osjećaja“, te kako je „neprihvatljivo da drugi određuju što je za koga uvrjedljivo pa tako i kada je u pitanju vjera“.
HNS: Cenzure narušavaju prostor umjetničkih sloboda
Hrvatska narodna stranka – liberalni demokrati (HNS) smatra da bi plakat za predstavu „Fine mrtve djevojke“ i dalje trebao najavljivati tu predstavu u Gradu Zagrebu jer u 2013. godini, nakon razvoja i svega viđenoga u suvremenoj umjetnosti, ne mogu reći da on na bilo koji način vrijeđa osjećaje vjernika. HNS ocjenjuje kako su postupkom skidanja plakata „gradska i kazališna cenzura narušile prostor umjetničkih sloboda.“
Članica predsjedništva HNS-a i ministrica kulture Andrea Zlatar Violić kaže kako postoji problem nerazumijevanja prema onima koji su drugačiji od većine, bilo da je riječ o religijskoj razini, bilo da je riječ o rodnoj razini ili drugom tipu marginaliziranja. „Mi smo tip društva koji iznimno pruža otpor i želi sasvim baciti na marginu one koji su drugačiji. Zbog toga mislim da su ove predstave i ovakvi plakati itekako potrebni da nas nauče poštovati onoga tko je iz perspektive većine drugačiji“, poručila je Zlatar Violić.
Gavella nema alternativni plakat za »Fine mrtve djevojke«
Kazalište »Gavella« priopćilo je da je iz upotrebe povuklo sporni plakat Studija Cuculić, za predstavu Mate Matišića »Fine mrtve djevojke« u režiji Dalibora Matanića, a da alternativni plakat u ovom trenutku – ne postoji. Plakat koji se pojavio na društvenim mrežama i u nekim medijima, a prikazuje dvije žene u burkama, nije djelo dizajnera kazališta »Gavella« Vanje Cuculića, niti ga je naručilo kazališta »Gavella«, ističe se u priopćenju. (hina/zg-magazin)