Anđela Zanki izlaže u zagrebačkoj galeriji Karas

Anđela Zanki izlaže u zagrebačkoj galeriji Karas

»Za vrijeme lockdowna promišljajući o predstojećoj izložbi odlučila sam promijeniti njezin naziv. „THERE IS NOTHING INSIDE“, činio se veoma prikladnim i pomalo grotesknim. Sam naziv rada insinuira besmislenost novog normalnog«, kaže umjetnica

Razgovarao: Miroslav Pelikan

Suvremena hrvatska likovna umjetnica, akademska slikarica Anđela Zanki predstavlja se 29. rujna novom samostalnom izložbom koja će biti otbvorena do 11. listopada.

Anđela Zanki (Zadar, 1992.) diplomirala je slikarstvo na Nastavničkom odsjeku na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu 2018. godine. Dobitnica je Rektorove nagrade 2017. godine za projekt “Bojom do zdravlja” u Kliničkom bolničkom centru Rebro. Izlagala je na nekoliko samostalnih izložbi, a sudjelovala je i na četrdesetak skupnih izložbi u Hrvatskoj i inozemstvu.

U svojem radu koristi se minimalnim izrazom. Surađuje na međunarodnim projektima (2019. – stručna suradnica na projektu The Leipzig connection, 2017. – 2018. asistentica Rezidencijalnog programa u Leipzigu, Njemačka, u okviru projekta De/konstrukcija slike, u suradnji s Hrvatskim društvom likovnih umjetnika i Hafenkombinati; 2015. asistirala je u Centru za kulturu Trešnjevka, u organizaciji izložbe Zagreb Ex tempore/međunarodna izložba keramike) i likovnim kolonijama. U sklopu projekta “Humanizacija javnih prostora putem likovnih intervencija” autorica je javnog rada koji se nalazi u KBC-u Rebro. Članica je Hrvatskog društva likovnih umjetnika u Zagrebu od 2017. godine. Živi i radi u Zagrebu

Zašto engleski u naslovu izložbe THERE IS NOTHING INSIDE?              

Razlog tome zapravo je vrlo jednostavan. Za vrijeme lockdowna promišljajući o predstojećoj izložbi odlučila sam promijeniti njezin naziv. „THERE IS NOTHING INSIDE“, činio se veoma prikladnim i pomalo grotesknim. Sam naziv rada insinuira besmislenost novog normalnog.

Praznina u središtu pozornosti?   

Ovo vaše pitanje me odmah asociralo na pojam negativnog prostora. Gledajući s te pozicije možemo reći kako uz pomoć negativnog prostora stvaramo asocijacije. Uzmimo za primjer dvije jednostavne, odvojene konstrukcije koje tako postavljene u prostoru u očima promatrača stvaraju zamišljeni geometrijski oblik. Taj isti, novonastali oblik sa sobom povlači pridodanu mu simboliku.U ovom slučaju te konstrukcije naglašavaju „razlomljeni“ kvadrat.

U predgovoru izložbe, autorica teksta je to pomalo poetično naglasila: „(…) „razlomljeni“ kvadrat – simbol zemlje, temelja, doma, sigurnosti, četiriju strana svijeta i četiri temeljna elementa. Njegova razlomljenost upućuje na nesigurnost s kojom smo suočeni, na praznine izvan i unutar nas, s kojima se borimo, ali i priliku za izgradnju „novog svijeta“ na boljim i zrelijim temeljima. (…)“

Iznimna simbolika krugova?

Simbolika kruga je univerzalna. Krug nema početak ni kraj. Sugestivnost i jednostavnost prikazanog odgovor su na nimalo jednostavnu situaciju u kojoj se svijet trenutno nalazi. Živimo u nečemu što smo do jučer smatrali apsurdnom situacijom, nemogućim scenarijem, a sada već pomalo umorni, iscrpljeni u bujici egzistencijalnih pitanja počinjemo težiti sigurnosti i grčevito se držati poznatog. Geometrijski oblici sa svojom jednostavnošću i simbolikom mogu stvoriti balans koji je čovjeku prijeko potreban i podsjeća ga na stvarno. Pomno postavljeni kružni objekti posjetiocu skreću pozornost k jednostavnosti u sjedinjenju jedinstva i beskraja.

Istodobno,u predgovoru se osobito ističe značaj geometrije?

Autorica u predgovoru ističe važnost i sveobuhvatnost geometrije citirajući Keplera. Neovisno o mediju, geometrija se provlači kroz moje dosadašnje stvaralaštvo te pridonosi realizaciji ideje rada. Teško je zaobići pojam geometrije kada pričamo o objektu koji je sastavljen od oblika i njihovih međusobnih odnosa unutar nekog prostora. Udio geometrije u ovoj izložbi iščitava se putem obrisa geometrijskih likova koji stvaraju prostor unutar prostora. Svojom suptilnošću i čistoćom izraza naglašavaju mogućnost bezbrojnih nijansi geometrijskih oblika. U ovom kontekstu, geometrijski oblici senzibiliziraju osjetilo vida i otvaraju prostor univerzalnom.

Što je ključ za razumijevanje ove izložbe?

Mišljenja sam da suština umjetničkog djela naglašava tajanstveno i ostavlja prostora zagonetnome. Konstantna potreba propitkivanja nametnutog provlači se kroz moj rad. Tajna umjetničkog je u načinu izražavanja. Uz pomoć konstrukcija koje su postavljene u odnosu jedna naspram druge razvijam jednu apokrifnu realnost, oprostorenu u neutralnom ambijentu. Bilo bi pomalo pretenciozno reći kako se polazna točka ovog rada očituje kroz pronalazak smisla u besmislu.U istom kontekstu polazim od razmatranja čovjekove subjektivne strane u kojoj se preslikavaju doživljaji objektivnoga svijeta koji su nerijetko međusobno suprotni.

Što je novo u atelijeru?

Svakodnevno, koliko mi to trenutne obveze dozvoljavaju nastojim raditi, proširivati te spajati ideje. Zbog nedavnog potresa koji je pogodio Zagreb, prostor u kojem sam imala atelje je pretrpio oštećenja te je postao nesigurnim mjestom za boraviti. Svoj radni prostor preselila sam unutar prostora u kojem živim kako bih stvorila vlastiti safe space u kojem mogu stvarati i naravno, koliko mi to prostor omogućava, izrealizirati ideje. Trenutno se bavim tehničkim djelom rada koji će biti izložen na 35. SALONU MLADIH „Millennial“ u listopadu ove godine.

Planovi….?

Pomalo mi je smiješno pričati o toj temi. Ove godine planirala sam otići na dvije umjetničke rezidencije, u Leipzig i Pariz. Zbog izvanredne situacije ti planovi su se promijenili. Planovi i dalje postoje u tom smislu ali su se prioriteti izmijenili, prilagodila sam ih trenutnom.

Komentiraj

*