
120 godina od rođenja Andrije Maurovića
i 100 godina od rođenja Waltera Neugebauera
(Naslovna slika: Maurovićev legendarni lik Stari mačak / Izvor: Strip Tvrđava smrti)
Maurović je za svoje honorare svaki mjesec mogao kupiti jednu kuću. Ali je sve profućkao na piće, žene i čašćenje
Marijan Ožanić
U ožujku 2021., 29. ožujka, bila je 120. godišnjica rođenja jednog od najvećih hrvatskih umjetnika 20. stoljeća, Andrije Maurovića, genijalnog strip-crtača i slikara. Mnogi ga smatraju „ocem hrvatskog stripa“. Umro je 2. rujna 1981. godine, pa je 2021. bila i 40. godišnjica od njegove smrti.
U ožujku 2021. prošlo je i 100 godina od rođenja još jednog velikog strip crtača, Waltera Neugebauera, koji je rođen 28. ožujka 1921. godine.
Sve tri godišnjice su prošle gotovo nezapaženo, spomenute su samo na nekim web portalima.
Niti slova u TV kalendaru
Zato je na portalu https://radiogornjigrad.wordpress.com 31. ožujka 2021. godine aktivan promotor stripa i autor knjige Mauroviću s ljubavlju, Veljko Krulčić napisao:
„Prekjučer je važna osoba iz hrvatske povijesti na polju umjetničkog stvaralaštva imala važnu obljetnicu: Walter Neugebauer – 100 godišnjicu rođenja. O tome niti slova u „TV kalendaru“ (na HTV-u). Gledatelje je važnije bilo educirati da je 28.3.1743. rođena ruska plemkinja Katarina Draškova ili da je 1828. Franz Schubert odsvirao svoj prvi i jedini koncert u Beču!?
Jučer je pak još jedna važna osoba iz hrvatske povijesti iz sfere umjetnosti imala važnu obljetnicu: Andrija Maurović – 120 godišnjicu rođenja. Ni o tome niti slova u „TV kalendaru“.
Gledatelje „TV kalendara“ je važnije bilo educirati da je 1826. na taj dan rođen njemački socijalist Wilhelm Liebknecht ili 1900. češki pjesnik Jiri Wolker!!!
Ok, ali što da radim ja (osim da zabilježim ovim putem i kasnije objavim u knjizi) koji smatram da su Maurović i Neugebauer evropski i svjetski važni umjetnici i za koje sam uvjeren da su „milijun“ puta „važniji“ za gledateljstvo HRT-a (i njenu „kulturnu i informativnu obavezu“ – za koju mjesečno plaćamo 80 kn) od „lika i djela“ npr. Katarine Draškove ili Jiri Wolkera (za koje, usput rečeno, provjerio sam, niti moja dva odlično obrazovana prijatelja – profesora s Filozofskog fakulteta, nikada nisu čuli!).
Odnosno, može se zaključiti da su ovakvom selekcijom priloga i odabira povijesnih ličnosti HRT i „TV kalendar“ zapravo svjesno ili nesvjesno htjeli (i uspjeli su) poslati poruku – ANDRIJA MAUROVIĆ I WALTER NEUGEBAUER nisu važne osobe iz hrvatske povijesti. U tom slučaju prihvaćamo da se njihove obljetnice nisu trebale propustiti u emisiju.
Bunika ili najviši filigranski estetski i vrijednosni standardi!?
Urednik „TV kalendara“ je g. Leon Rizmaul, a urednik dokumentarnog programa HRT-a (kamo spada navedena emisija) je g. Vladimir Brnardić.“
Ogroman značaj Maurovića i Neugebauera u hrvatskoj kulturi
Moja generacija, a i mnoge druge generacije odrasle su na stripovima Andrije Maurovića, Trojica u mraku, Crni jahač, Povratak Starog mačka i mnogim drugim. A uvijek ću pamtiti predivne stripove Waltera Neugebauera kao što su Patuljak Nosko, Gladni kralj i Mali Muk. Generacije naših strip crtača divile su se majstorstvu Andrije Maurovića i učile od njega. Značaj Maurovića i Neugebaera ne može se ukratko opisati, jer je njihovo djelo veliko, a značaj u hrvatskoj kulturi ogroman.
Mogu samo kao zanimljivost navesti da je Maurović već kao mlad strip-crtač bio vrlo popularan i dobivao ogromne novce za svoje stripove i crteže. Upravo je nevjerojatno da su nakladnici strip časopisa mogli toliko plaćati svoje crtače. Maurović je za svoje honorare svaki mjesec mogao kupiti jednu kuću. Ali je sve profućkao na piće, žene i čašćenje.
Nacrtao je prve hrvatske stripove – Podzemna carica i Ljubavnica s Marsa, ali najpopularnija je bila njegova adaptacija vestern romana Maxa Branda, Trojica u mraku i Sedma žrtva po scenariju Kreše Kovačiča te stripovi o Starom Mačku i Crnom Jahaču po scenariju Franje M. Fuisa. Nakon toga nacrtao je niz stripova koji predstavljaju sam vrh umjetnosti stripa.
Kasnije je u životu doživio slom živaca, odrekao se svih užitaka i postao vegetarijanac. Nakon njegov smrti njegove su slike, ilustracije i stripovi razgrabljeni i malo tko zna gdje su sve Maurovićevi originali.


Ogromne naklade

Walter Neugebauer je kao vrlo mlad dečko počeo crtati stripove, a njegov brat Norbert-Nobika je pisao scenarije, najčešće u stihovima. Ni prije ni poslije u svijetu stripa nije bilo slučaja da neki četrnaestogodišnji dečko zauzme mjesto među profesionalcima te na stranicama popularnog tiska iz tjedna u tjedan niže svoje stripove. Taj dečko je bio Walter Neugebauer.
Sedamnaestogodišnji Walter je 1938. godine pokrenuo „zabavni list u stripovima“ Veseli Vandrokaš koji je tiskan u četrdesetak tisuća primjeraka. Cijeli list od 16 stranica bio je iscrtan njegovom rukom.
Nakon toga je za vrijeme rata u svibnju 1943. pokrenuo list Zabavnik čiji je prvi broj tiskan u 70.000 primjeraka. Njegova će naklada povremeno dostizati i 150.000 primjeraka (zanimljivo je da je Zabavnik dospijevao i na teritorij pod kontrolom partizanskih snaga gdje se rado čitao). U tim novinama je objavljivao veliki broj svojih stripova.
Ogromne naklade Walterovih novina treba usporediti s današnjim nakladama novina koje se tiskaju u tiraži od 4000 do 7000 primjeraka.
Pod Walterovim umjetničkim vodstvom je 1951. godine ostvaren naš prvi profesionalni crtani film Veliki miting (u trajanju od 22 minute).


Dio uvodne table stripa „Kraljeva miljenica“, prvi put objavljenog u „Horizontovom zabavniku“ 1952. godine. Crtež: Walter Neugebauer, tekst: Norbert Neugebauer. (Izvor slike: knjiga „Čudotvorni mačak i drugi stripovi“.)
Oni koji ne vole čitati i znaju samo surfati po mobitelu i internetu neće nikada doživjeti magičnu čaroliju Maurovićevih i Neugebauerovih stripova. Možda će ovaj kratak tekst nekoga potaknuti da, barem iz znatiželje, uroni u čaroban svijet stripova velikih majstora.
I neće požaliti.