
„Bešte ljudi – ide auto!“
Točno prije 110 godina (1901. – 2011) Ferdinand Budicki dovezao prvi se Zagreb automobilom (njemačke marke „opel“) i na taj način zauvijek promijenio sliku uspavanog grada na rubu austrougarske provincije čijim su, uglavnom još neasfaltiranim, ulicama isključivo dominirale konjske zaprege i omnibusi.
O Farninandu Budickom, koji će zauvijek ostati u kolektivnom sjećanju kao prvi naš sugrađanin za upravljačem autombila i vlasnik vozačke dozvole s brojem 1, nažalost nema traga u gradu, pa je skupina entuzijasta odlučila istražiti život i djelo Budickog. Istraživanje je urodilo vrijednom knjigom koje je nedavno otisnuta. Upravo je cilj knjige revitalizirati premalo poznati dio naše nacionalne povijesti i dati uvid u prvo pionirsko razdoblje začetaka automobilizma na ovim prostorima te prikazati u novom svjetlu najznačajnije događaje i ličnosti.
Knjiga je nastala na osnovi višegodišnjeg istraživanja dostupnih izvora i razgovora s desecima članova obitelji začetnika hrvatskog automobilizma (Budicki, Drašković, Bobmelles, Heinzel itd), a naslov joj potječe od poznatog pokliča koji je pratio prvi automobil u Zagrebu – „Bešte ljudi – ide auto!“ – objašnjava autor knjige Valentino Valjak, zaposlenik Ministarstva znanosti i predsjednik Citröen kluba Hrvatska. Knjiga je bogato ilustrirana starim povijesnim fotografijama od kojih 20 posto do sada nikada nije bilo objavljeno.
Može se reći da je ovo prva analiza povijesnog, sociološkog i gospodarskog učinka automobila na društvo u hrvatskim zemljama (Hrvatska, Slavonija, Istra i Dalmacija) u kontekstu svih država u kojima su se nalazile od 1898. do 1945. (Austro-Ugarska monarhija, Kraljevina SHS / Kraljevina Jugoslavija, Kraljevina Italija, Rijeka i NDH). Knjiga je u cijelosti dvojezična, na hrvatskom i engleskom jeziku. Vizualno atraktivno dizajnirana s mnoštvom karata, infografika i grafika.
Likovnu opremu ove obimne i zahtjevne knjige potpisuj akademski slikar i ugledni grafički dizajner Igor Kuduz. (zg-mag)