ZET lani prodao gotovo 30 milijuna voznih karata

ZET lani prodao gotovo 30 milijuna voznih karata

Najbolje se, očekivano, prodaju najjeftinije polusatne vozne karte, one po cijeni od 4 kune koje su uvedene s 1. veljače 2017. godine / Trenutno je u ZET-u zaposleno 112 kontrolora karata, dok prosječna plaća vozača iznosio 7800 kuna

Boris Jagačić

Iako se trenutno još ne može govoriti o konkretnim poslovnim rezultatima za 2018. godinu budući da poslovno izvješće nije završeno, Zagrebački električni tramvaj lani je zabilježio porast prodaje voznih karata. Korisnici javnog gradskog prijevoza su u 2018. godini kupili nešto manje od 30 milijuna pojedinačnih karata te oko 35 000 dnevnih karata. Značajan je to porast u odnosu na 2017. godinu, kad je ZET prodao nešto više od 26 milijuna pojedinačnih karata te oko 40 000 dnevnih karata.

Istodobno, zabilježen je neznatan pad mjesečnih i godišnjih pretplatnih kupona, odnosno »pokaza«.

Najbolje se, očekivano, prodaju najjeftinije polusatne vozne karte, one po cijeni od 4 kune koje su uvedene s 1. veljače 2017. godine. Iako je zahvaljujući njima porastao broj prodanih karata te ujedno smanjen udio »švercera« u gradskim tramvajima i autobusima, neki su gradski zastupnici u zagrebačkoj Skupštini upozorili da će se one negativno odraziti na prihode ZET-a.

U ZET-u to ne demantiraju.

»Svaka izmjena u tarifnom sustavu u određenoj mjeri utječe i na poslovanje tvrtke, međutim, svrha poslovanja tvrtke ZET d.o.o., kao javnog gradskog prijevoznika, nije profit već realizacija i dostupnost usluge neophodne za nesmetano odvijanje svakodnevnog života građana grada Zagreba i ostalih gradova i općina na čijem je području ZET prijevoznik«, navode u ZET-u.

Treba istaknuti da korištenje gradskih autobusa i tramvaja umjesto automobila pored ekonomske i ekološke strane, doprinosi i većoj protočnosti gradskog prometa, odnosno smanjenju prometnih gužvi i svaki napredak u tom smjeru treba pozdraviti. Pogotovo uzmemo li u obzir da se prema službenim podacima ZET-a u njihovim vozilima godišnje u prosjeku preveze približno čak 280 milijuna putnika što je više nego respektabilna brojka.

»Jeftina« vozna karta pokazala je opravdanje i u smanjenju udjela korisnika bez valjane vozne karte. Podsjetimo, kazna za vožnju bez valjane karte iznosi od 500 do 800 kuna. Ako prekršitelj uplati kaznu u roku od osam dana, iznos novčane kazne se smanjuje na 250 kuna. Trenutno je u ZET-u zaposleno 112 kontrolora karata.

Novost u 2018. godini bilo je i uvođenje dviju novih karata (u srpnju)- jednosatne od 7 kuna te karte po cijeni od 15 kuna koja vrijedi za 1,5 h vožnje, kakva se može kupiti kod vozača. Od lani se kod vozača mogu kupovati samo najskuplje karte, ova ranije spomenuta te dnevna karta od 30 kuna.

Ovom se odlukom nastojao smanjiti pritisak na vozače, budući da su putnici prije masovno od njih kupovali karte, a što je pak imalo potencijalno loš učinak na sigurnost putnika (više na: http://zg-magazin.com.hr/prodaja-karata-u-zet-ovim-vozilima-udar-je-na-sigurnost-vozaca-i-putnika/).

No takav je pristup izazvao negodovanje kod putnika jer su se neki od njih osjetili diskriminiranima, budući da u nekim dijelovima grada karte izvan vozila baš i nisu dostupne, a na što je upozorio i sindikat: http://zg-magazin.com.hr/sindikati-zet-a-protive-se-novom-nacinu-prodaje-karata-u-vozilima/.

Pored poslovanja ZET-a, koji je prošle godine izdvojen iz Zagrebačkog holdinga te posluje kao samostalno trgovačko društvo, zatražili smo i objašnjenje nekih situacija koje muče naše čitatelje, ujedno i korisnike javnog prijevoza.

Oni su nam se požalili kako se na nekim linijama učestalo događa da autobus sa stajališta krene i po nekoliko minuta prije nego što je predviđeno voznim redom, a najviše su spominjane linije u Novom Zagrebu i Dubravi. Upitali smo koji je razlog tome, na što nam je odgovoreno da su »vozači obvezni pridržavati se voznog reda«, a kako do odstupanja »najčešće dolazi zbog prometnih gužvi«.

Građane zanima i planira li se postavljanje zaslona s redom polaska tramvaja u širem dijelu grada. U ZET-u odgovaraju da je u suradnji s Gradom na njihovoj prometnoj mreži postavljeno 150 zaslona na stajalištima. Planira se daljnje povećanje broja informativnih zaslona širom prometne mreže, a lokacije njihova postavljanja će ovisiti o broju putnika koji koriste stajališta.

Čitatelji su se žalili i na netočne informacije na zaslonima na informativnim zaslonima na tramvajskim stajalištima

Tu je i evergreen pitanje oko visine plaće vozača tramvaja i autobusa u ZET-u koja, kako doznajemo, prosječno iznosi oko 7800 kuna.

Što se pak tiče produljenja nekih linija i/ili povećanja broja vožnji na određenim trasama u ovoj godini poručeno nam je da ZET i Grad Zagreb »osluškuje potrebe cijenjenih putnika, odnosno sugrađana i konstantno rade na razvoju javnog gradskog prijevoza« te će dođe li do promjena kojima će usluga prijevoza biti još dostupnija, javnost o tome pravodobno biti obaviještena.

ZET u brojkama

  • gotovo 30 milijuna karata prodanih u 2018.
  • godišnje prevezu približno 280 milijuna putnika
  • 2019. godinu započeli sa 112 kontrolora karata
  • 150 stajališta ima informativne zaslone
  • prosječna plaća vozača iznosi 7800 kuna