Zbog kurikularne reforme Marulić se okreće u grobu

Zbog kurikularne reforme Marulić se okreće u grobu

Prije nego krenemo u bilo kakve reforme trebalo bi jako ispitati kompetencije onih koji ih vode. Posebno bi oprezni trebali biti s onima koji su dugo u igri. Ti su dokazali da ne znaju što rade

Dubravka Salopek Weber

Dubravka Weber Salopek

Dubravka Weber Salopek

Još uvijek se javnost svađa oko toga treba li Marulić biti u lektiri ili ne. Jadan je on iz svoga groba, ako vrijedi ona o okretanju u grobu, izbušio tunel do Mohorovičićevog diskontinuiteta. Juditu je napisao ne bi li tu biblijsku priču približio ljudima koje ne govore latinski, a sada je njegova Judita “latinski”. Jurica Pavičić kaže “da se lektira u hrvatskim školama već nekoliko desetljeća svodi zapravo na legaliziranu, dogovornu laž” jer nastavnici učenicima daju knjige za koje znaju da ih ovi neće razumjeti, učenici lažu da su ih pročitali, a nastavnici se prave da to ne vide.

Zamišljati da bi učenik strukovne škole rado čitao Homera, Zoranićeve Planine ili Marulićevu Juditu je krajnje nerealno. Ne čitaju to ni gimnazijalci. A ako čitaju to im ne razvija ljubav za čitanje. U stvari, Pavičić kaže da je prilično siguran da Planine nije pročitalo 70 posto diplomiranih kroatista. On je kroatist, valjda zna. Juditu su vjerojatno pročitali, po dimenzijama je to skromna knjižica, ali ne za uživanje u njoj. 

Prije par godina sam napravila eksperiment. Pročitala sam Juditu s razmijevanjem, što je značilo stalno konzultiranje rječnika od 1000 riječi i 1000 fraza renesansnog dubrovačkog govora i nakon toga pitala sve nastavnike hrvatskog jezika do kojih sam mogla doći znaju li da je Judita nosila cilicij. Nijedan nije znao, a neki nisu znali ni što je cilicij. Uglavnom nisu pokazali ni interes za taj podatak, samo me nastavnica iz zadarske gimnazije tražila da joj kažem u kojem je to stihu. Ne treba puno tražiti, u uvodnom je opisu Judite. Što može misliti današnji učenik kad pročita stih “strunami pletena vrićišta noseći”? Da se Judita oblačila u vreće? Teško bi sam došao do toga da se mlada udovica neugodnim cilicijem borila protiv putenih želja. Da predajem hrvatski jezik, a ne fiziku, iskoristila bih taj podatak o ciliciju da učenicima približim način života u to doba, ali za to treba, za početak, pročitati djelo s razumijevanjem. Pri čemu govorim o nastavnikovom čitanju s razumijevanjem.

Ne očekujemo ni da djeca shvate Tesline izume

Kako da učenik danas shvati trodnevnu ljubav između trinaestogodišnje djevojčice i sedamnaestogodišnjeg mladića zbog koje je umrlo pet – šest ljudi? I mogli bi tako unedogled. Neosporno je da je Marulić zadužio hrvatsku književnost. I Tesla je zadužio hrvatsku znanost pa ne očekujemo da svako dijete shvati njegove najveće izume.

Pavičić je u jednome u krivu. Nisu krivi nastavnici, krivi su oni koji su nerazumljive i neprikladne lektire strpali u obvezne sadržaje. Nastavnici to sada moraju tražiti od učenika. Kako će inače djeca položiti maturu i odrediti koje je boje prsten i koliko je ribara u čamcu?!

Prije nego krenemo u bilo kakve reforme trebalo bi jako ispitati kompetencije onih koji ih vode. Posebno bi oprezni trebali biti s onima koji su dugo u igri. Ti su dokazali da ne znaju što rade. Nakon što sam čula da se autori novog kurikuluma fizike žale na upute iz metodičkog priručnika po kojem su morali raditi i po kojima su proizveli kurikulum fizike koji, po njima samima, nije spreman za upotrebu, pitala sam nekoga od njih gdje se može vidjeti taj priručnik i tko su mu autori. Bilo bi zanimljivo znati imena tih eksperata koji su svim timovima koji su radili na novim kurikulumima dali upute za rad.

Takvog monstruoznog nabrajanja svih mogućih ishoda na nekoliko razina znanja nema u kurikulumima drugih zemalja. Pa je normalna želja saznati ime ili imena stručnjaka kojima je palo na pamet da bi takav birokratski pristup našem poslu mogao donijeti uspjeh. Pogotovo što sva istraživanja pokazuju da takva predimenzionirana papirologija ubija nastavničku kreativnost i, u konačnici, znači lošije znanje učenika. Dobila sam odgovor da se priručnik traži, ali već danima čekam.

(Autorica je učiteljica fizike u dvije zagrebačke osnovne škole)

Komentari su zatvoreni