Zašto će poskupiti osobna vozila

Zašto će poskupiti osobna vozila

Čitamo kako Ministarstvo zaštite okoliša namjerava kao kriterij poskupljenja vozila uvesti količinu emitiranoga ugljikova dioksida. Dakle – kupite dizelaše. A i dalje ćemo podupirati kupovinu e-automobila koje kupuju samo oni dubljeg džepa

Igor_Catic_knjiga2Početkom godine na ovom portalu ukazano je da električna vozila i nisu tako dobra kao što ih se prikazuju. Nedavno središte naslovnice »Auti poskupljuju i više od 10.000 kuna« (VL, 25 srpnja). Na ovom portalu naslov: »Dizelskim motorima se crno piše« (15. srpnja). Što povezuje ova tri naslova? Sadrže promišljanja stručnjaka s Fakulteta strojarstva i brodogradnje Sveučilišta u Zagrebu.

Valja ponoviti ukratko priču o e-vozilima iz tipkovnice »stručnjaka opće prakse«. Struja se ne proizvodi u utičnici, treba otići na izvor. U SAD-u se 50 % električne struje proizvodi od ugljena. U Francuskoj čak 72 % u atomskim centralama. Za sada su ta vozila skupa, njihova je uporaba opravdana ako se vozi prosječno 72,5 tisuće km/godišnje. Zato su poticaji za kupovinu takvih vozila na račun poreznih obveznika nedopustiva.

Bilo bi zanimljivo saznati koliko sada Hrvatska ima takvih vozila i koliko je korisnika dobilo poticaje i u kojoj visini. Posebno bi bilo korisno saznati koliko košta izgradnja punionica, za sada obični, kako bi to rekli Zagrepčanci »hoštapleraj« hrvatskih, ali i svjetskih elita. Treba dodati, da su potaknuti pisanjem u hrvatskih medijima, slične napise objavili i u Srbiji. Rezultati iz njihovih izvora potvrdili su navedene podatke.

U Večernjem listu od 14. srpnja je objavljen komentar naslova »Odlaze li dizelaši u povijest?« autora Mladena Milčića prema kojem se dizelskim motorima crno piše. Portal ZG-magazin objavio je 15. srpnja komentar vodećeg stručnjaka za vozila, gospodina Zorana Lulića, redovitog profesora na Katedri za motore i vozila Fakulteta strojarstva i brodogradnje. Evo njegovog komentara.

»Vozila na dizelski pogon emitiraju nešto manje ugljikova dioksida (CO2) u atmosferu od benzinskih motora. U praksi su dizelski motori puno štetniji i prljaviji od benzinskih. Naime, dizelaši emitiraju čak četiri puta više dušikova dioksida (NO2) i 22 puta više krutih čestica čađe od usporedivih benzinaca. A upravo su dušikov oksid i čađa ponajveći uzročnici smoga«.

I sada čitamo kako Ministarstvo zaštite okoliša namjerava kao kriterij poskupljenja vozila uvesti količinu emitiranoga ugljikova dioksida. Dakle – kupite dizelaše. Podupirat ćemo i dalje kupovinu e-automobila koje kupuju samo oni dubljeg džepa.

Međutim, osim ovih zanimljivih stavova stručnjaka s tog Fakulteta, još su zanimljiviji stavovi na razini EU-a. Kako to svjedoče podatci iz uvodno spomenutog članka autorice Sandre Mikulčić. Tamo se raspravlja samo o količini CO2. O štetnijim dušikovim dioksidima ni riječi. Ili su već prekrižili dizelaše.

Prof. emer. Igor Čatić