Zastavin kombi za obnovu

Zastavin kombi za obnovu

Godine 1977. model 430 zamjenjuje snažnija izvedba 435 koja nasljeđuje motor zapremnine 850 ccm kakav se nalazio i u snažnijim izvedbama Fiće. Na tržištu se također prodaju kombi, obiteljske, sanitarne i minibus verzije

Na Jelenovcu smo tijekom vikenda uočili crveni kombi Zastava 850/900 AK kojeg treba restaurirati. Motor nedostaje, ali karoserija još ima potencijala. Radi se o praktičnom vozilu koje je bilo raširena pojava 1980-ih godina no zanimljivo je kako unatoč tome o njemu na internetu baš i nema puno dostupnih podataka.

Riječ je o nasljedniku modela 430, odnosno 435, a svi su se proizvodili u Somboru (Srbija).

Zastava 430/435/850 i 900 pripadaju nizu malih komunalnih vozila koja su se proizvodila u Jugoslaviji po Fiatovoj licenci od 1970. do 1990. godine te je, kako se procjenjuje, napravljeno cca 57.000 primjeraka. No riječ je o neslužbenom podatku.

Ovaj asortiman malih kombija, lokalna kopija modela Fiat 600T, 850T i 900T, imao je iznimno dugu karijeru jer je bio iznimno praktičan za obrtnike, male trgovce i državne institucije. To je bilo jedno od rijetkih prijevoznih sredstava ove vrste.

Vozilo je dijelilo motore i mehaniku s drugim Fiatovim, odnosno Zastavinim automobilima.

Pokretao ga je četverocilindrični redni motor radne zapremnine 767/843/903 ccm i maksimalne snage 27/34/45 KS.

Godine 1977. model 430 zamjenjuje snažnija izvedba 435 koja nasljeđuje motor zapremnine 850 ccm kakav se nalazio i u snažnijim izvedbama Fiće. Na tržištu se također prodaju kombi, obiteljske, sanitarne i minibus verzije.

Govorimo li o izvedbi 435 kombi luxe (850 ccm), ono je raspolagalo s 35 KS te je moglo postići 102 km/h te prevoziti čak osam osoba i 80 kg tereta, što nije zanemarivo za ovako mali kombi.

Tehničke razlike između starije i novije izvedbe bile su minimalne i više se tiču ​​vanjskog izgleda. Zastava 435 nasljeđuje estetiku Fiata 900, odnosno pravokutna prednja svjetla Fiata 127.

Kao i talijanski original Zastava 435 je raspolagala s 2,65 m3 prostora s normalnim krovom i 3,0 m3 s podignutim krovom. Za pohvaliti je bila praktičnost jer je proizvođač ponudio mnogobrojne kombinacije standardnih i kliznih vrata.

Godine 1980. Zastava 435 postaje Zastava 850. Napravljena su neka poboljšanja. Vozilo dobiva kotače od 13 inča te se rezervni kotač smješten ispred suvozačkog sjedala pomiče u transportni prostoru. Poboljšane su kočnice, prednja sjedišta dobivaju sigurnosne pojaseve, stražnja svjetla su većih dimenzija, dok su instrumenti armature upotpunjeni termometrom za vodu…

Uskoro stiže i snažnija inačica s benzinskim motorom od 903 cm3 koji razvija 47 KS, a vuče porijeklo iz Fiata 127. Ipak, ni s ovim motorom performanse nisu bile baš uvjerljive.

Godine 1985. Zastava predstavlja novu, poboljšanu verziju svog malog višenamjenskog vozila stroja koji je sada opremljen motorom iz Yuga 45, a čija će proizvodnja trajati do kraja 1990. godine.

B. Jagačić

Komentiraj

*