Zastava automobili: Kraj jedne duge priče

Zastava automobili: Kraj jedne duge priče

Za 1800 radnika u sastavu Grupe Zastava vozila počelo je izjašnjavanje za socijalni program koje će trajati do 8. srpnja. Riječ je o tvrtkama koje su više od 10 godina u restrukturiranju i na državnim subvencijama, a koja će se ugasiti ako se do lipnja iduće godine ne nađe partner ili neko drugo adekvatno rješenje

Poduzeće Zastava automobili, zajedno s još 26 drugih tvrtki još ovog ljeta odlazi u stečaj, javlja B92.  U sklopu restrukturiranja Zastava automobila završeno je izjašnjavanje radnika za socijalni program predviđen akcijskim planom vlade Srbije za okončanje postupka restrukturiranja, dok je istovremeno počelo izjašnjavanje u ostalim poduzećima u sklopu Grupe Zastava vozila kao i u Medicini rada koja je djelovala u sklopu nekadašnjeg automobilskog giganta.

Pomoćnik  za kadrovske poslove generalnog direktora Grupe Zastava vozila Todor Rakočević za Tanjug je izjavio da se u Zastava automobilima za neku od opcija socijalnog programa ponuđenih u sklopu restrukturiranja od ukupno 17 radnika izjasnilo samo 13, a radi se o osobama s invaliditetom.

Rakočević je rekao da je sedmoro radnika izabralo ponuđene otpremnine u iznosu od 300 eura po godini staža, dvojica radnika opciju pet godina do mirovine, odnosno odlazak na tržište rada, dok je njih četvoro prihvatilo prelazak u tvrtku Zastava Inpro.

Tvrtka Zastava automobili nema djelatnost ni imovinu, jer joj je nakon 2008. godine, kada je stvorena srpsko-talijanska tvrtka Fiat Automobili Srbija (FAS) ostao samo pravni status, bez djelatnosti i imovine.

Po riječima Rakočevića, za 1800 radnika u sastavu Grupe Zastava vozila počelo je izjašnjavanje za socijalni program koje će trajati do 8. srpnja. Radi se o poduzećima Zastava Kamioni, Fabrici specijalnih vozila Sombor, Zastava Inpru, Medicini rada, Hortikulturi i tvrtci Zastava rezervni delovi, precizirao je. Navedeni subjekti su više od 10 godina u restrukturiranju i na državnim subvencijama, a koja će se ugasiti ako se do lipnja iduće godine ne nađe partner ili neko drugo adekvatno rješenje.

Godinama traže strateškog partnera

U Zastava Kamionima koji godinama traže strateškog partnera, i u čijoj vlasničkoj strukturi sa 34 posto odlučuje talijanski Iveco,  o odlasku s otpremninom u iznosu od 300 eura po godini staža izjašnjavat će se više od 710 radnika. U Fabrici specijalnih vozila u Somboru njih 175, a u Hortikulturi i Rezervnim delovima njih više od 300. U Zastava Inpru koje zapošljava osobe sa invaliditetom i za koje postoji plan da postane državno, jer posluje pozitivno ali ima naslijeđene dugove, izjašnjavat će se 306 radnika. U Medicini rada za koju postoji plan umrežavanja u državni zdravstveni sistem, treba se izjasniti 284 radnika.

Zastava je kao tvornica nastala još 1853. kao tvornica oružja, a od 1939. godine počinje sklapati automobile, a od 1955. proizvodi suvremene automobile na bazi Fiatovih licenca. Prvo je s proizvodnih traka sišla „zastava 750“, automobil poznatiji kao fićo.  Zastava je na osovi Fiatovih licenca proizvela više od četiri milijuna automobila, od čega ih je izvezeno oko 700 tisuća. Najviše se proizvodio model 101, stojadin, kojeg je proizvedeno 1,27 milijuna, a slijedi fićo s 924 tisuće.

Fiat je Zastavu preuzeo 2008. kada je stvorena tvrtka Fiat Automobili Srbija u kojoj Talijani imaju 67 posto udjela, navodi poslovni.hr. Izgrađena je nova tvornica u kojoj se proizvodi više varijanta Fiatovog produženog modela 500. U FAS-u, 10-ak kilometara od Kragujevca, zaposleno je 2500 radnika. Ukupno je u gradnju i opremanje pogona, kapaciteta 250.000 automobila godišnje, uloženo oko milijardu eura.  (zg-mag)