Zagrebačka uspinjača vozi već 126 godina

Zagrebačka uspinjača vozi već 126 godina

»Para, to velikovo čovjekovo otkriće, pokretala je stroj koji je dizao i spuštao vagone uspinjače. I buduća pokoljenja moći će se diviti tom našem pothvatu«. Ovim je riječima ondašnji kroničar opisao službeno otvorenje Uspinjače, 8. listopada, 1890. godine, na kojemu su prisustvovale stotine Zagrepčana, iako je zabilježeno kako je trebalo dugo dok se prvi putnik nije odvažio ući u vagon, platiti kartu i prevesti se do »Gričke gorice«.

Inicijator njene izgradnje bio je osječki poduzetnik D. W. Klein koji je ideju za izgradnju Uspinjače dobio prebrojavanjem prolaznika koji su se penjali i spuštali stubama koje su spajale Gornji i Donji grad. Zaključio je da bi izgradnja Uspinjače, kakvu su tada imale druge europske metropole, bila isplativa investicija. Ideju je predložio Gradu te je postignut dogovor o četrdesetogodišnjoj koncesiji 12. prosinca 1888 te su radovi na izgradnji počeli su 6. svibnja 1889. godine.

Od samih početaka, koji nisu bili jednostavni za Uspinjaču, naročito zbog čestih tehničkih problema, »Stara dama« danas, sa najkraćom prugom na svijetu i sa napunjenih 126 godina, zasluženo slovi kao neizostavni simbol Zagreba. No treba istaknuti da Uspinjača nosi naslov najsigurnijeg sredstva javnoga prijevoza, jer u više od stoljeća vožnje nije zabilježena niti jedna nesreća, a svake godine, prema podacima iz ZET-a, preveze oko 750 000 građana i turista. (zg-m)