Zagreb se otvara indijskom turističkom tržištu

Zagreb se otvara indijskom turističkom tržištu

Martina Bienenfeld: “Zagreb je jedina veća turistička destinacija u Hrvatskoj koja konstantno bilježi porast iz mjeseca u mjesec i to već nekoliko godina za redom. To se nije dogodilo preko noći, već kao rezultat našeg dugogodišnjeg truda i rada”

Razgovarao: Boris Jagačić

Ured Turističke zajednice grada Zagreba (TZGZ) od 19. svibnja vodi mr. sc. Martina Bienenfeld, koja je prije toga radila kao voditeljica Odjela za turizam pri Gradskom uredu za gospodarstvo, rad i poduzetništvo Grada Zagreba. U svojem predstavljanju nova je direktorica najavila da namjerava nastaviti s razvijanjem turističke ponude hrvatske metropole te aktivno, sustavno i s dugoročnim ciljevima raditi na aktivnoj promociji Zagreba. U razgovoru za ZG-magazin predstavila je dosadašnje neke dosadašnje uspjehe i rezultate TZGZ-a, ali i planove za budućnost. Jedna od značajnijih novosti je svakako da će se Zagreb uskoro više otvoriti ogromnom indijskom tržištu, na kojem već u srpnju počinju promotivne aktivnosti …

“Tako ćemo, u periodu od 4. do 10.7.2014., organizirati studijsko putovanje za novinare iz Indije kao prvo planirano studijsko putovanje takve vrste, gdje smo u suradnji s indijskim partnerom odabrali sedam novinara koji će boraviti u Zagrebu”

Kakvo ste stanje zatekli i koji će biti vaši prvi veći potezi?

Prvi dani na poslu prolaze u ugodnoj radnoj atmosferi, uz održavanje sastanaka s novim kolegama i suradnicima. Prve impresije su vrlo dobre te sam zadovoljna jer sam okružena mnogim zanimljivim i kvalitetnim ljudima s kojima ću provoditi svoje radne dane. U tjednima koji dolaze, prioriteti su mi detaljno upoznati cjelokupni sustav s nove točke gledišta, obzirom da kao donedavna Voditeljica Odjela za turizam pri Gradskom uredu za gospodarstvo, rad i poduzetništvo Grada Zagreba, jako dobro poznajem turističku sliku Zagreba. Također, potrudit ću se razviti što bolji odnos s mojim novim timom ljudi, ali slobodno mogu reći da me izuzetno raduje što u Turističkoj zajednici grada Zagreba prepoznajem odličan tim s kojim ću nastaviti sustavno i temeljito raditi, kako bismo ostvarili sve zacrtane ciljeve.

Vaše je imenovanje podržao gradonačelnik Milan Bandić koji je ujedno i predsjednik TZGZ-a. Je li on pred vas stavio neka konkretna očekivanja?

Turističko vijeće Turističke zajednice grada Zagreba, pod predsjedavanjem predsjednika Milana Bandića, na sjednici održanoj u ponedjeljak, 19. svibnja, a prema prijedlogu Povjerenstva za izbor, izabralo me je jednoglasno za direktoricu Turističkog ureda TZGZ. Direktor ureda svake turističke zajednice za svoj rad odgovara turističkom vijeću i predsjedniku turističke zajednice, a obzirom da sam postala direktorica Turističkog ureda TZGZ-a usred 2014. godine, za koju je Financijski plan i program rada donesen krajem 2013. godine, dužnost mi je i odgovornost taj program provesti do kraja te nastaviti odlične rezultate koje bilježi zagrebački turizam.

Istina, posljednjih godina Zagreb bilježi značajan turistički rast. Čemu to možemo zahvaliti – pojačanim promotivnim aktivnostima, većem broju manifestacija i sadržaja ili se pak radi o tome da ga posjećuju uglavnom turisti koji su već mnogo toga obišli pa im je Zagreb svojevrsna „egzotična“ destinacija?

Zagreb bilježi rast iz mjeseca u mjesec, a prema zadnjim podacima koje imamo za svibanj, ostvareno je 94.915 dolazaka (povećanje od 17 %) i 158.971 noćenje (povećanje od 17 %). Najbrojniji gosti došli su nam iz: Južne Koreje, SAD-a, Njemačke, Bugarske i Italije. Općenito govoreći, Zagreb je jedina veća turistička destinacija u Hrvatskoj koja konstantno bilježi porast iz mjeseca u mjesec i to već nekoliko godina za redom. To se nije dogodilo preko noći, već kao rezultat našeg dugogodišnjeg truda i rada u promociji Zagreba kao turističke, kulturne, sportske i kongresne destinacije. Zadnjih par godina vidimo plodove tog rada, čemu u prilog govore i rezultati, odnosno, dvoznamenkasti porast dolazaka i noćenja koji Zagreb bilježi iz mjeseca u mjesec. Spomenut ću, na primjer, trend dolaska gostiju s Dalekog istoka kojim su možda pojedinci iznenađeni, dok je s druge strane TZGZ to očekivala. Naime, Turistička zajednica grada Zagreba vrlo je aktivna na dalekoistočnom tržištu te ulažemo dosta napora da se Zagreb pozicionira i predstavi kao atraktivna destinacija u Kini, Indiji, Južnoj Koreji, Japanu.

Tako smo već prije desetak godina izdali brošure na kineskom jeziku te je time Zagreb bio prvi u Hrvatskoj koji ima takve brošure, a i svoje web stranice prilagodili smo turistima s ovog specifičnog tržišta. Također smo izdali brošure i na japanskom i korejskom jeziku. Ured Turističke zajednice grada Zagreba već dugi niz godina nastupa na specijaliziranim turističkim sajmovima u Japanu, Kini, Indiji i Južnoj Koreji, organizira posebne prezentacije i radionice. Snimljeni su i filmovi s Kinezima, Indijcima, Japancima i Korejcima koji žive ili su posjetili Zagreb i koji govore o tome što im se svidjelo u Zagrebu. Također, inicijativom Turističke zajednice, Zagreb ima i licenciranog vodiča na kineskom jeziku, što je iznimno zanimljivo kineskim touroperatorima, kao i dva vodiča na japanskom jeziku. Rezultati naših napora nisu izostali i ono što sada bilježi naša obala, Zagreb bilježi zadnjih par godina. Istaknut ću samo da smo u 2012. godini zabilježili 30 % više gostiju iz Kine, 50 % više gostiju iz Južne Koreje, 60 % više gostiju iz Indije te 15 % više gostiju iz Japana, a sličan porast smo ostvarili i u 2013. godini.

Surađujete s Turističkom zajednicom Zagrebačke županije. Koliku biste ocjenu dali toj suradnji, ima li prostora za napredak?

TZGZ surađuje sa svim okosnicama turizma u Hrvatskoj – bila to državna tijela, gradska tijela ili sami akteri turističke ponude i članovi turističke industrije. Nužnost takvog povezivanja i sinergije djelovanja, proizlaze sami iz sebe jer jedino tako možemo poboljšati turističko – kongresnu sliku Zagreba, a samim time i Hrvatske. To se isto tako odnosi i na suradnju s ostalim turističkim zajednicama.

Može li se uopće raditi kvalitetna strategija lokalnog turizma bez zajedničkih aktivnosti tih dviju turističkih zajednica?

Vjerujem da sam na to pitanje odgovorila u prethodnom odgovoru.

Koliko iznosi godišnji budžet TZGZ-a?

On varira iz godine u godine, obzirom na prihode od članarina i boravišne pristojbe, a za 2014. godinu iznosi 68 milijuna kuna.

mr. sc. Martina Bienenfeld

mr. sc. Martina Bienenfeld

Gospođa Vanda Šagovac postala je prvi ovlašteni vodič za gluhonijeme osobe, a podržali smo i održavanje razgleda grada prilagođenog slijepim i slabovidnim osobama pod nazivom „Osjeti Zagreb“ za koju priliku je napravljena i posebna oprema za vođenje na Brailleovom pismu

Tko je prosječan turist u Zagrebu?

Prema istraživanju TOMAS 2012., koje smo proveli u suradnji s Institutom za turizam prosječna dob posjetitelja je 42 godine, 58 % gostiju je između 26 i 45 godina, gotovo dvije trećine je fakultetski obrazovanih (65 %), a više od dvije trećine (69 %) ima mjesečna primanja kućanstva iznad 2.000 eura.

Koliko on dnevno potroši i koje ga znamenitosti i sadržaji najviše privlače?

Prosječni dnevni izdaci iznose 123 eura, od čega se najviše izdvaja za smještaj (62 %), hranu i piće u ugostiteljskim objektima (17 %) i kupnju (11 %). Najčešće posjećuju najuži centar – Trg bana Jelačića, Gornji i Donji grad te Katedralu, a gotovo svaki drugi i tržnicu Dolac. Većina gostiju odlazi u kavane i kafiće (79 %) te restorane (74 %; ne uključujući restorane brze prehrane), a svaki treći i u trgovačke centre…

Postoji li velik interes za naše suvenire?

Upravo su suveniri najčešće u tih 11 % koji gosti od prosječnog dnevnog izdatka izdvajaju za kupnju.

Zagreb je sve važnija kongresna destinacija, ali mu nedostaje adekvatan prostor. Smatrate li da bi Kongresni centar još bitno povisio Zagreb na ljestvici popularnih kongresnih destinacija?

Zapravo, već je i došlo do promjena nabolje! Naime, prema podacima koje organizacija ICCA (International Congress and Convention Association) objavljuje svake godine, Zagreb je na temelju prikupljenih podataka za 2013. godinu pozicioniran na 79. mjestu od ukupno 371. Podsjetimo, u 2012., Zagreb je bio na 134. mjestu što predstavlja značajan pomak na ljestvici rangiranih gradova (za 55 mjesta). Osim toga, istaknula bih još i podatke Državnog zavoda za statistiku, prema kojem je u Zagrebu u 2013. godini održalo 3.793 poslovnih skupova, što čini više od 50 % skupova održanih u Republici Hrvatskoj. Navedeno potvrđuje sve veći značaj Zagreba kao međunarodnog kongresnog središta i vodeće poslovne destinacije u RH. Što se kongresnog centra tiče, trenutno čekamo na veoma važnu odluku o njegovoj lokaciji za što uspješniji razvoj poslovnog turizma.

U Zagrebu postoje organizirani turistički razgledi grada prilagođeni gluhonijemim osobama. Postoje li posebno prilagođeni programi i za osobe s drugim vrstama invaliditeta?

Zagreb svoju ponudu prilagođava osobama s invaliditetom te smo iznimno ponosni što je većina naših kulturnih i turističkih lokaliteta postala dostupna svima specifičnim prilagodbama, odnosno uklanjanjem barijera. Posebno želimo naglasiti da je uz našu pomoć gospođa Vanda Šagovac postala prvi ovlašteni vodič za gluhonijeme osobe, a podržali smo i održavanje razgleda grada prilagođenog slijepim i slabovidnim osobama pod nazivom „Osjeti Zagreb“ za koju priliku je napravljena i posebna oprema za vođenje na Brailleovom pismu. Uz to podupiremo i Festival jednakih mogućnosti, kao i projekte, sportske manifestacije ili, pak, kongrese raznih udruga i društava.

turist_fotografiraNajavili ste da ćete poraditi na suradnji s medijima, turoperatorima, hotelima, aviokompanijama i turističkim agencijama itd. Na koji način se ta suradnja može dodano poboljšati i u kojem smislu? Možete li nam dati neki primjer?

Kao što sam izjavila na početku, trenutno sam u fazi primopredaje posla, upoznavanja novih kolega te detaljnog analiziranja zatečenog stanja. No, kad me već pitate, dat ću Vam za primjer aktivnost koju upravo sada provodimo, a riječ je o indijskom tržištu koje kao tržište od 1,2 milijardu stanovnika, sigurno ima puno potencijala. Naime, Turistička zajednica grada Zagreba intenzivirala je svoje aktivnosti na indijskom tržištu te s tim u vezi namjeravamo organizirati studijska putovanja za novinare, agente i organizatore kongresa i incentive putovanja. Tako ćemo, u periodu od 4. do 10.7.2014., organizirati studijsko putovanje za novinare iz Indije kao prvo planirano studijsko putovanje takve vrste, gdje smo u suradnji s indijskim partnerom odabrali sedam novinara koji će boraviti u Zagrebu. Ovdje se na najbolji mogući način prikazuje važnost dobre suradnje s aviokompanijama, hotelima i ostalim akterima turističke ponude, a ono s čim smo posebno zadovoljni jest da nismo stali samo na Zagrebu, već smo se povezali i s kolegama iz Turističke zajednice Samobora te Hrvatske turističke zajednice, koji su rado prihvatili našu inicijativu te smo proširili ovo putovanje i na zagrebačku okolicu, ali i na Plitvička jezera gdje će prespavati i drugi dan otići na jednodnevni izlet u Zadar.

Preporuke stranih medija znače jako puno za promociju zagrebačkog turizma, tim više što potiču protok pozitivnih informacija o Zagrebu kao turističkoj destinaciji, a samim time i razmjenu ideja te efikasan način utjecaja na potencijalne posjetitelje. Možemo slobodno reći da, uz bilježenje konstantnog porasta broja posjetitelja i noćenja, Zagreb osvaja i svjetske medije i portale, a na tome ćemo sigurno raditi i dalje.

Možete li nam reći koja je najpopularnija ljetna manifestacija u Zagrebu?

Prvenstveno kada govorimo o Zagrebu, moramo shvatiti da je to odredište u kojem ne možemo govoriti o klasičnoj sezoni, kao što to govorimo kada je riječ o našim morskim destinacijama. „Sezona“ u Zagrebu traje 365 dana u godini i svaki mjesec Zagreb svojim gostima nudi razne manifestacije i događanja. Meni su podjednako draga sva događanja u Zagrebu jer svako na svoj način obogaćuje zagrebačku ponudu. Tako od početka godine koju „otvaramo“ sa Snježnom kraljicom, nastavljamo preko Noći muzeja, Zagreb Indoorsa, Choco festa i raznih gastro festivala; zatim nakon Uskrsa i uskršnjih događanja krećemo s našim Zagrebačkim vremeplovom koji TZGZ organizira već 7. godinu za redom, a traje gotovo 6 mjeseci i to svaki vikend (od travnja do listopada). Riječ je o projektu na koji smo posebno ponosni i koji je vrlo zahtjevan jer objedinjuje čak deset događanja, koje svako na svoj način pokazuje zagrebačku prošlost i običaje. Zatim nam dolazi Markov sajam, Ljeto na Štrosu, ove godine imali smo i Artikuliranje, potom su tu brojna događanja u ljetnim mjesecima poput Cest is d’best, Smotra folklora, Inmusic festival, naš Hanžek, a zatim preko Martinja u Zagrebu dolazimo do najljepšeg dijela u godini i našeg popularnog Adventa u Zagrebu. Ovdje, dakako, nisam nabrojala ni desetinu svih događanja i svega što naš grad i naši sugrađani marljivo pripremaju i nude posjetiteljima, a osim toga Zagreb se svake godine može pohvaliti s gostovanjem nekoliko svjetskih zvijezda.

Znakovito je da urede turističkih zajednica, često vode žene. To je jedno od rijetkih mjesta na kojem su one (barem nam se tako čini) mnogobrojnije. Kako to komentirate?

Suzdržala bih se od komentara obzirom na spol. Smatram da je svatko odgovoran za posao koji radi te da mu je dužnost obavljati isti profesionalno, bez obzira na spol, dob ili boju kože.

Koliko su općenito žene zastupljene u turističkoj branši?

Turizam je specifično područje gdje svatko može pronaći svoje mjesto – bilo da je riječ o ženi, muškarcu, starijoj ili mlađoj osobi. Ono što sigurno mogu reći jest da turizam ne poznaje podjele po spolu, a eventualna ograničenja su samo stvar percepcije pojedinca.

Čest je slučaj da elektroničkom poštom dobivamo razne „Power Point“ prezentacije u kojima se predstavljaju europski i svjetski gradovi i dio njihove turističke ponude. Riječ je o besplatnoj i neposrednoj kampanji. Kako gledate na takav oblik promocije?

Turistička zajednica grada Zagreba konstantno radi na promociji hrvatske metropole. Upravo, sa sustavnom promocijom, suradnjom s medijima diljem svijeta, organizacijom posebnih prezentacija te nastupima na turističkim sajmovima i kongresnim burzama, grad Zagreb se premetnuo u jedan od obaveznih lokaliteta za posjetiti u Hrvatskoj. Turistička zajednica grada Zagreba, redovno izrađuje prezentacije posebno prilagođene za svako tržište na kojem nastupamo te su iste najčešće i na domicilnim jezicima. Osim toga, izdajemo i mjesečni newlsetter te B2B alert, a vrlo smo aktivni i na društvenim mrežama, kao i u promociji na Google tražilici i sadržajnoj mreži.