“Zagreb nije spreman za kandidaturu za Europsku prijestolnicu kulture”

“Zagreb nije spreman za kandidaturu za Europsku prijestolnicu kulture”

„Mora se prepoznati važnost kreativnih industrija kao pokretača gospodarskog rasta, čak 8 posto svjetskog BDP-a dolazi iz takvih industrija, a mi još nemamo svijest o tome“, naveo je Tedi Lušetić

Zagreb nije spreman za kandidaturu za Europsku prijestolnicu kulture, a Strategija kulturnog i kreativnog razvitka Grada od 2015. do 2022. godine donosi se u zadnji trenutak i samo zbog toga, složili su se danas članovi Odbora za kulturu Gradske skupštine pred kojima je predstavljena Strategija.

Nastala je na temelju analize stanja ali i izgleda u budućnosti. Preliminarno istraživanje uključilo je diskusiju i prikupljanje ideja, a sudjelovalo 2622 građana i 121 kulturna organizacija.

Strategija uključuje nekoliko ciljeva. Prioritet je čuvanje kulturnog nasljeđa i bogatstva, a jedan od dobrih primjera takve prakse su vrhunska folklorna društva Zagreba.

Potrebni novi izvori financiranja

„Nema kulture bez mladih zbog čega posebno moramo omogućiti uključenost i pristupačnost tom dijelu građana. Veliki je problem što se razmatra samo pitanje pristupa kulturnim institucijama kada se priča o osobama s invaliditetom, a ne na koji bi način oni mogli pratiti predstave. Još jedan veliki minus grada je što su kulturne manifestacije koncentrirane samo u centru“, rekao je Tedi Lušetić, zamjenik pročelnika Gradskog ureda za obrazovanje, kulturu i sport.

Posebno je važno omogućiti nove izvore financiranja kulturnih organizacija, a ne samo putem Grada ili ministarstva, već osnivanjem zaklada, javnog-privatnog partnerstva i mecenstva. Osim toga, kulturnjaci premalo surađuju te im se treba omogućiti povezanost na lokalnoj ali i međunarodnoj mreži, rečeno je tijekom rasprave na Odboru.

„Mora se prepoznati važnost kreativnih industrija kao pokretača gospodarskog rasta, čak 8 posto svjetskog BDP-a dolazi iz takvih industrija, a mi još nemamo svijest o tome“, naveo je Lušetić.

Bitna je i edukacija unutar obrazovanih programa u školama, ali i cjeloživotne edukacije onih koji su na bilo koji način povezani s kulturom.

Važna pozicija za Zagreb

Član Odbora Tomislav Stojak (HNS) smatra da je europska kulturna prijestolnica važna pozicija za Zagreb, ali, kako je ustvrdio je, nisu poznate referencije agencije koja je napravila strategiju te što građani njome dobivaju. „Vrlo je loše što je u njezinoj izradi, odnosno anketi, sudjelovalo samo 8 posto organizacija koje se bave kulturom. Razlog za to je nedovoljno upoznavanje sa svrhom strategije pa mnoge udruge nisu ni znale kome točno i zašto prosljeđuju podatke o svojem poslovanju“, zaključio je Stojak.

„Agencija Mara relativno je mlada i nepoznata agencija, no odabrali smo je zbog njihove drugačije metodologije i pristupa, zbog toga je nastala konkretna strategija u kojoj još ima mjesta za razvoj i poboljšanja“, odgovorio je Lušetić te se složio da je premalen odaziv kulturnih organizacija u izradi.

Pozitivno je što se napokon počelo raspravljati o kulturi na ozbiljniji način. Strategija ima svoje prednosti no još se puno toga mora konkretizirati i proširiti, zaključili su u Odboru za kulturu koji će još jednom diskutirati o ovoj temi prije predstavljanja zastupnicima Gradske skupštine.

Ivona Conjar