Zadnja prilika za vožnju u starinskom Veselom božićnom tramvaju

Zadnja prilika za vožnju u starinskom Veselom božićnom tramvaju

(Naslovna fotografija: Boris Jagačić)

Tramvaj je izrado ZET 1924. godine prema projektu Dragutina Mandla i bio je prilagođen vožnji desnom stranom, koja je u Zagrebu stupila na snagu s 1. siječnja 1926. godine

Veseli božićni tramvaj ZET-a u ovoj sezoni vozi još samo do 6. siječnja, pa je to zadnja prilika za druženje s Djedom Mrazom i njegovim šarmantnim vilenjakinjama. Idući ciklus vožnji doći će na red tek pred kraj ove godine, tijekom novog Adventa u Zagrebu.

Podsjećamo, dugogodišnja ZET-ova priredba uključuje vožnju turističkim tramvajem kroz gradsko središte, a sve one koji se odluče sudjelovati u polusatnoj bajkovitoj vožnji s Djedom Božićnjakom i njegovim društvom očekuju pjesma, zabava i smijeh, dok će mališane razveseliti prigodni poklon paketići.

Polazna stanica Veselog božićnog tramvaja je na uglu Praške i Trga bana Josipa Jelačića, a vozi preko Trga bana Josipa Jelačića, Ilicom do Ulice Republike Austrije te Jukićevom i Mihanovićevom preko Zrinjevca do polazne stanice u Praškoj.

Tramvaj još danas i u petak vozi od 15 do 19 sati, s polascima svakih pola sata. Za vikenda tramvaj vozi od 9 do 14 sati i od 15 do 19 sati.

Karte se mogu kupiti na polaznom stajalištu po cijeni od 25 kuna.

Vožnja je ujedno rijetka prilika za upoznavanje s atraktivnim starodobnim vozilom – tramvajem oznake M-24, od kojih su sačuvana još samo dva izvorna primjerka – jedan služi kao turistički (i božićni) tramvaj, a drugi je eskponat Tehničkog muzeja »Nikola Tesla«. Prema navodima Wikipedija, sačuvan je i po jedan primjerak pripadajućih prikolica »Pagoda« i »Košak«. Sva navedena vozila su u voznom stanju. Neki tramvaji tipa M-24 su preinačeni u radna vozila.

M-24 preuređen kao teretni tramvaj s dvjema otvorenim prikolicama (Izvor: Wikipedija)

Tramvaj je izrado ZET 1924. godine prema projektu hrvatskog inženjera i konstruktora Dragutina Mandla i bio je prilagođen vožnji desnom stranom, koja je u Zagrebu stupila na snagu s 1. siječnja 1926. godine.

Inače, Mandl se nakon što je 1919. u Beču diplomirao elektrostrojarstvo vratio u Zagreb te se zaposlio u poduzeću Zagrebački električni tramvaj, gdje je radio na konstruiranju tramvaja. Već 1922. počela su prometovati motorna kola s drvenim kosturom (M-22) proizvedena u ZET-ovim radionicama po njegovim nacrtima, a od 1924. i motorna kola s čeličnim kosturom (M-24). Konstruirao je i tramvajska motorna kola tip 101, koja su se od 1957. proizvodila u tvornici »Đuro Đaković« u Slavonskom Brodu, a koja su se do početka XXI. st. zadržala u upotrebi na zagrebačkim ulicama. U svojem dugogodišnjem radu Mandl je uveo mnoga inovativna tehnička rješenja, od kojih je neka i patentirao.

Tramvaj M-24 o kojem je ovdje riječ se tijekom svoje proizvodnje izrađivao kao dvosmjerni (imao je dvije upravljačnice, svaku s jedne strane tramvaja), a u periodu od 1940-ih i 1950-ih radi se konverzija u jednosmjerne.

Nakon prestanka proizvodnje zamjenjuje ih serija TMK 101, a prometovali su sve do dolaska tipa Tatra T4, 1976. i 1977. godine, kada se povlače iz upotrebe.

Tramvaji M-24 su dugi 10 a široki 2.04 metra, dok teže gotovo 10 tona (9,6).

Pripremio: Boris Jagačić