XD concept – hrvatski električni auto postaje dio zbirke Tehničkog muzeja

XD concept – hrvatski električni auto postaje dio zbirke Tehničkog muzeja

Sam koncept automobila dovršen je u ožujku 2010. kada je električni automobil prvi put javno predstavljen kao proizvod visoke tehnologije hrvatske industrije. Još prije predstavljanja javnosti, automobil je imao ugrađene olovne baterije te je bio jedini vozni konceptni automobil na sajmu automobila u Ženevi iste godine

Tehnički muzej Nikola Tesla će u subotu u 12 sati predstaviti svoj novi eksponat – električni automobil XD concept, proizvod hrvatske tvrtke DOK-ING. Automobil je proizveden 2010. godine i radi se o proizvodu visoke tehnologije hrvatske industrije koji će ući u stalni postav Muzeja – odjel Prometna sredstva.

U Tehničkom muzeju ne kriju zadovoljstvo novim predmetom koji će obogatiti njihov stalni postav jer će uz povijesne izloške vezane za motorizaciju, svojim tehničkim karakteristikama, inovativnošću i prezentacijom visoke tehnologije hrvatske industrije predstavljati tehnička dostignuća novijeg doba.

Podsjetimo, tijekom prošlogodišnjeg Festivala znanosti u Tehničkom muzeju, XD concept bio je izložen kao raritetan primjerak vozila skore budućnosti, inventivnosti, ekološke osviještenosti, praktičnosti, ekonomičnosti, pa je stoga i pokrenuta suradnja Muzeja i DOK-ING-a u smislu iskazanog interesa za smještaj u Muzeju i potencijalnog preuzimanja automobila

Osnivač i vlasnik tvrtke DOK-ING Vjekoslav Majetić osmišljavanjem i projektiranjem električnog automobila bavi se od 1991. s posebnim interesom usmjerenim na dizajn, konstrukciju i proizvodnju sustava na daljinsko upravljanje posebnih namjena, s primjenom u razminiranju, vatrogastvu i rudarstvu.

Ostvarenje dječačkog sna

 Od početne ideje da proizvede električni automobil, putem stečenih znanja, vještina i iskustva,konstruktor Majetić uspješno primjenjuje dotadašnja iskustva vezana za postojeće tehnologije strojeva na XD concept, ostvarivši svoj »dječački san«.

Projekt razvoja XD concepta započeo je u lipnju 2009. Sam koncept automobila dovršen je u ožujku 2010. kada je električni automobil prvi put javno predstavljen kao proizvod visoke tehnologije hrvatske industrije. Još prije njegova predstavljanja javnosti, automobil je imao ugrađene olovne baterije NiCd (nikal-kadmij) kako bi što prije bio spreman za praktičnu vožnju. Iz navedenog razloga XD concept bio je jedini vozni konceptni automobil na sajmu automobila u Ženevi održanom od 4. do 14. ožujka 2010.

Kasnije su u automobil ugrađene LiFeP04 (litij-željezno fosfatne) baterije koje su u pravilu i do tri puta lakše od olovnih i trostruko trajnije. Iako im je cijena znatno veća, po svojim značajkama predstavljaju optimalan izbor.

Tijekom 2011. godine XD concept predstavljen je na automobilskom sajmu u Frankfurtu (13. – 25. rujna 2011.).

Godine 2012. u suradnji s tvrtkom Custom Creations postojeći model je modificiran u model bez krova – topless. U suradnji s tvrtkom Lenovo s kojom DOK-ING dijeli ista stajališta o zaštiti okoliša, modificirani automobil izložen je u prostoru Arena centra u Zagrebu.

U međuvremenu je električni automobil bio predstavljen i izložen u mnogim gradovima diljem Hrvatske: Bjelovaru, Poreču, Vinkovcima, Splitu i Virovitici.

U veljači 2012. automobil je registriran, istovremeno ušavši u povijest kao prvi registrirani električni automobil proizveden u Hrvatskoj.

Projekt DM Green City Tour 2012 uvrstio je predstavio XD široj javnosti kako u Hrvatskoj tako i izvan naših granica. Napravljena je turneja u duljini 1415 kilometara na relaciji Dubrovnik – Međugorje – Makarska – Zadar – Pula – Rijeka – Ljubljana – Salzubrg – Stuttgart – Nürnberg – Ženeva. Svrha turneje bila je istaknuti buduće potencijale električnih vozila te ujedno privući dio javnosti korištenju alternativnih izvora energije i njihovoj primjeni, u svrhu ekološke osviještenosti u naporima očuvanja što bolje kvalitete zraka u gradovima.

Automobil je i drugi put predstavljen na sajmu automobila u Ženevi kao kabriolet ili topless verzija. Vozilo je nakon toga »umirovljeno« te je nadalje služilo u marketinške svrhe.

Osnovne karakteristike

Dva motora  smještena su u stražnjem dijelu automobila. Razvijaju snagu 90 kW (2×45 kW) ili 122 KS. Postoji inačica pogona na sva četiri kotača koji automobil ubrzavaju s mjesta do 100 km/h za 8 s, s neto masom vozila 1350 kg, a bitna stvar je moment od 360 Nm, kojim raspolaže već od 0 okretaja u minuti

XD je prvenstveno električni gradski automobil: kratak, pokretan, stabilan i iznimno praktičan. Odlikuju ga udobnost, sigurnost, ekonomičnost, tehnička inovativnost i performanse – obilježja koja dosad nisu viđena u A segmentu vozila. Osobita vrijednost automobila je u tome da predstavlja implementaciju domaće pameti budući da je u cijelosti razvijen u Hrvatskoj.

Posebnost i prednost XD-a je u tome da je ovaj gradski automobil – trosjed, u kome su vozač i dva putnika postavljeni u shemi slova »ipsilon« unutar manje od tri metra ukupne duljine vozila (2930 mm) i širine vozila od 1870 mm, smješteni kao u premium, D modelu vozila (tadašnji Passat, Mondeo, Insignia…). S obzirom da je vozač smješten u sredini vozila povećana je preglednost prilikom vožnje. Također je povećana udobnost u kategoriji malih gradskih automobila.

Elektronički servo prilagođava se ovisno o brzini kretanja vozila. Prilikom vožnje vozač ima odličan osjećaj prilikom upravljanja vozilom (kod manjih gradskih brzina upravljač je veoma lagan, dok se povećanjem brzine proporcionalno ukruti te tako dobivamo odlične povratne informacije između ceste i vozila). Sve to čini ovaj gradski automobil jednostavnim za upravljanje i parkiranje.

Što se tiče preformansi automobila, njegova dva snažna i vrlo precizna motora, gotovo bešumna, smještena su u stražnjem dijelu automobila. Razvijaju snagu 90 kW (2×45 kW) ili 122 KS. Postoji inačica pogona na sva četiri kotača koji automobil ubrzavaju s mjesta do 100 km/h za 8 s, s neto masom vozila 1350 kg. Međutim, bitna stvar je moment od 360 Nm, kojim raspolaže već od 0 okretaja u minuti. Maksimalna brzina elektronski je ograničena na 130 km/h.

Vožnja XD-om odvija se u tišini tako da se čuju samo zvukovi u kabini dok se zvukovi šumova vjetra, kotrljanja guma formiraju u jedva čujni ton »zvuka struje«.

xd-topless-bok

Prilikom kreiranja XD-a sigurnost je bila prioritet. Šasija je načinjena od čeličnih cijevi rešetkaste konstrukcije s deformirajućim zonama gužvanja izrađenim po europskim standardima. Kabina je načinjena od karbonskih vlakana koji se odlikuju visokom čvrstoćom i manjom masom u odnosu na standardne automobile. Sva sjedišta opremljena su sigurnosnim samozatežućim pojasevima, tako da ukoliko dođe do nesreće glavninu sile udara preuzima čvrsta šasija koja se prema potrebi savija odvodeći dinamičke sile ispod kabine vozila.

Kočenje XD-a ostvaruje se na dva načina. Većinu usporavanja ostvaruje sustav elektroregenerativnog kočenja koje vraća većinu električne energije u baterije. Takav način kočenja ostvaruje se jednostavnim popuštanjem papučice akceleratora, te vozilo samostalno usporava i pri tome puni baterije (stoga bi papučicu akceleratora bilo bolje nazvati »akcelerator-retarder«).

U slučaju snažnijeg kočenja pomažu ABS kočnice (čiji hidraulički sustav pokreće zasebni elektromotor. Vozilo je opremljeno sa sve četiri disk kočnice (prednji samoventilirajući 288 mm, stražnji 286 mm), tako da ukoliko dolazi do potrebe za naglim kočenjem vozilo će se zaustaviti uz taj dvostruki sustav kočenja u vrlo kratkom putu.

Radi sigurnosti i pouzdanosti vozila ugrađene su baterije najnovije tehnologije: litij-željezo-fosfatne. Nezapaljive su i manje se griju od drugih. Punjenje istrošenih baterija preko standardnih kućnih utičnica (220 V) traje oko 11 sati, a najčešće dopunjavanje s 20-30 % kapaciteta do 80 % kapaciteta traje 3-4 sata.

Baterije su vrlo izdržljive, kapaciteta 32 kWh i jamče svoju operativnost najmanje 150.000 km. Uzmemo li u obzir podatak da većina vozača ne prođe više od 250 km tjedno, to znači da će ih baterije XD-a služiti 10 godina uz potrošnju struje za oko 7 kuna na 100 km.

Zbog malog broja mehaničkih dijelova pojednostavljeno je održavanje vozila. (zg-magazin)