Volkswagenu pala vrijednost dionica za 20 %, prijeti mu više od 20 milijardi dolara kazne

Volkswagenu pala vrijednost dionica za 20 %, prijeti mu više od 20 milijardi dolara kazne

Oko 11 milijuna kupaca diljem svijeta koji su kupili Volkswagenova vozila s dizelskim motorima nije ni bilo svjesno da ne voze ekološki čiste automobile, a sada traže minimalnu odštetu od 18 milijardi dolara

Trenutno najveći proizvođač automobila na svijetu, njemački Volkswagen zatekao se u velikom skandalu nakon što je otkriveno da su u kompaniji lagali o vrijednostima štetnih plinova koje njihova dizelska vozila emitiraju. Američka agencija za zaštitu okoliša (EPA – Environmental Protection Agency) obavijestila je Volkswagen o povredi Zakona o čistom zraku (Clean Air Act) zbog korištenja softvera koji uključuje sustav kontrole štetnih plinova samo kada vozila prolaze službena testiranja, ali ne i tijekom redovne vožnje.

Amerikanci su prvi otkrili da je u vozilima ugrađen softver koji daje lažne podatke o emisiji štetnih plinova, nakon toga do istog su zaključka došli i stručnjaci iz Južne Koreje. Vrijednost dionica Volkswagena odmah je pala za golemih 20 posto, što je njemačkom automobilskom divu nanijelo gubitak od 16 milijardi eura.

Oko 11 milijuna kupaca diljem svijeta koji su kupili Volkswagenova vozila s dizelskim motorima nije ni bilo svjesno da ne voze ekološki čiste automobile, a sada traže minimalnu odštetu od 18 milijardi dolara. Naime, prema zakonu, kazna za svaki takav uređaj seže do 37.500 dolara, a što bi samo za automobile u SAD-u iznosilo oko 18 milijardi dolara, a kazne mogu biti još ozbiljnije ako i ostale zemlje krenu s istraživanjima.

Burza neumoljivo pokazuje koliko se ruši ugled najvećeg svjetskog proizvođača automobila. Još u petak tvrtka je vrijedila 66 milijardi eura. Popodne manje od 50. Južna Koreja također diže tužbu, ali oni od VW-a traže »skromnih« nekoliko milijardi eura. Velik je to udarac za njemačkog automobilskog diva od kojeg će se teško oporaviti.

U Njemačkoj je zavladala panika. Smijenjen je glavni direktor, za petak se najavljuje sastanak uprave, a vlada odmah reagira.

Problematičan je 2.0-litreni dizelskimotor

Međunarodno vijeće za čisti transport (ICCT) u suradnji sa Sveučilištem Zapadna Virginia još je prošle godine proveo istraživanje kada je uočena povišena razina dušikovog oksida tijekom vožnje nekih automobila. Proslijedili su svoje rezultate agenciji za zaštitu okoliša koja je zatim pokrenula istragu o Volkswagenovim vozilima koja pokreće 2,0-litreni dizelski TDI motor.

U srpnju je agencija svoja otkrića podijelila s američkim ogrankom Volkswagena, iz kojeg su prethodno priznali korištenje uređaja za zaobilaženje službenih testiranja.

Uređaj je opisan kao »sofisticirani algoritam koji u određenim Volkswagenovim vozilima otkriva kada je u tijeku službeno testiranje emisije plinova,te tada uključuje sustav za potpunu kontrolu emisije«. Softver je navodno pronađen u četiri-cilindarskom Volkswagenu i Audi dizelskim modelima od 2009. do 2015 godine, a oni uključuju Jettu, popularnu Bubu, Audi A3, Golf, Passat i druge modele.

Prema Zakonu o čistom zraku, svako vozilo opremljeno s takvim uređajem koji smanjuje učinkovitost sustava kontrole emisije u normalnim uvjetima vožnje ne može biti ovjereno za prodaju u SAD-u. Iz toga proizlazi da je oko 482.000 dizelskih osobnih automobila prodanih u SAD-u od 2008. godine ne,ma potrebne certifikate zbog čega je agencija naredila VW-u da iz optjecaja povuče takva vozila i popravi sustav za kontrolu emisije plinova.

Istraga se širi i na ostale proizvođače

Međutim, američka agencija naglašava kako vlasnik takvih automobila ne krši zakon te može legalno nastaviti voziti i prodati automobile. Također se ističe kako takvi uređaji ne utječu na sigurnost automobila.

Ipak, važno je naglasiti kako je nevjerojatno da je najveći proizvođač automobila koji je u ljeti po broju prodanih vozila prestigao Toyotu pokušavao varati na testiranjima, a još je nevjerojatnije što su mislili da ću proći neopaženo.

Nije poznato je li Volkswagen jedini proizvođač automobila sa sličnim načinom djelovanja, no agencija za zaštitu okoliša najavila je širenje istrage i na ostale auto proizvođače. No za sada je Volkswagen glavni krivac.

»Žao mi je smo izgubili povjerenje naših klijenata i javnosti«, rekao je Martin Winterkorn, direktor Volkswagena. »U potpunosti ćemo surađivati s nadležnim agencijama kako bi jasno, otvoreno i potpuno utvrdili sve činjenice ovog slučaja. Volkswagen je naredio istragu po ovom pitanju i ne toleriramo kršenje bilo koje vrste naših internih pravila i zakona. Povjerenje naših klijenata i javnosti je i dalje naša najvažnija vrijednost te ćemo sve učiniti kako bi ponovno uspostavili taj odnos«, kazao je Winterkorn. (I. C. / B. J)