U Formuli 1 slijede velike promjene

U Formuli 1 slijede velike promjene

(Bolidi Formule 1 nalikovat će više ovakvima kakvi se korite na GT utrkama / Foto: www.gran-turismo.com/us/)

Prema pisanju portala Ars Tehnica plan je da se značajno srežu troškovi nastupa, što bi olakšalo ulazak novih timova u »leteći cirkus« Formule 1

Otkako je medijska korporacija Liberty Media 2016. godine otkupila većinski vlasnički udio Formule 1, počeli su se razmatrati planovi kojima se želi unaprijediti, odnosno poboljšati situacija u tom sportu. A na tom planu treba još dosta toga učiniti. Naime, treba napomenuti da je prijašnji većinski vlasnik Formule 1 – investicijski fond CVC Capital Partners – bio zainteresiran samo za izvlačenje što većeg profita iz tog sporta. To je dovelo do niza strukturnih problema, kao što je npr. izrazito nepravedna financijska situacija koja timovima kao što su Ferrari i Red Bull donosi više novaca samo za puko pojavljivanje na utrkama, nego nekim drugima za cijelo sudjelovanje. I drugi problemi odnose se na financije, ili točnije pitanje kako smanjiti troškove u Formuli 1, a da se ne ide nauštrb atraktivnosti sporta i kvalitetu budućih utrka.

U tom smislu razmatraju se tehničke promjene na bolidima za sezonu 2021. godine.

Prema pisanju portala Ars Tehnica plan je da se značajno srežu troškovi nastupa u F1, među ostalim korištenjem jeftinijih motora, ali i poboljšanjem njihova zvuka. To bi se, među ostalim, postiglo ispuštanjem jednog od dvaju hibridnih sustava koji se trenutno koriste na F1 bolidima: u ovom slučaju, posrijedi je MGU-H (Motor Generator Unit – Heat) jedinica koja naizmjence pohranjuje energiju višak energije koji proizvodi turbopunjač V6 motora ili koristi pohranjenu energiju za okretanje turbine. Za razliku od drugog hibridnog sustava (nazvanog MGU-K, gdje K označava kinetiku), razvoj MGU-H sustava je nevjerojatno skup, osobito uzme li se u obzir da nije presudan za performanse bolida.

Odustajanje od ovoga sustava olakšao bi uključivanje novih timova u svijet Formule 1. No četvorica postojećih proizvođača motora (Mercedes-Benz, Ferrari, Renault i Honda) ponašaju se kao da žele održati postojeće stanje budući da su svi oni do sada uložili stotine milijuna dolara u razvoj tih sustava. I naravno da im nije u interesu da im se istopi ova skupo stečena prednost.

Vidljivija promjena F1 automobila za sezonu 2021. bit će pojednostavljivanje aerodinamičnih sustava automobila. Prednja krilca će se proširiti, ali će imati manje složenih preklopa i usisa. Rashladni kanali za prednje kočnice također će postati jednostavniji, a stražnja krila će također postati šira, viša i manje komplicirana. Sve ove preinake zamišljene su da se smanje razlike među samim bolidima i olakšaju vozačima da lakše prate bolid ispred sebe u zavojima što bi pak trebalo doprinijeti atraktivnosti utrka. Trenutačno iza F1 bolida ostaje snažna turbulencija zraka koja značajno utječe na performanse bolida pratitelja te je znatno lakše voziti kada vozači nemaju pred sobom drugu formulu.

(Red Bullov Adrian Newey osmislio je ovaj F1 bolid budućnosti za GT utrke / Izvor: www.sony.com)

Najnovija promjena uključuje i gume. Trenutačni ugovor Formule 1 s Pirellijem istječe 2019. godine, a neposredno prije utrke za Veliku nagradu Njemačke objavljen je natječaj za novog dobavljača za razdoblje 2020.-2023. Tada će se navodno odustati od 13-inčnih kotača kakvi su korišteni desetljećima te će se voziti na znatno većim naplatcima od 18 inča, kakvi su uobičajeni kod prototipova, GT automobila, pa čak i Formule E. Stražnje gume će zadržati sadašnju širinu od 405 mm, no prednje će biti uže te će se s 305 mm suziti na 270 mm. I praksa korištenja pokrivala za grijanje gumama će postati stvar prošlosti. 

Michelin je dosad bio nezainteresiran za povratak u Formulu 1, a vrijeme će pokazati hoće li navedene promjene utjecati na promjenu stava poznatog proizvođača guma. (zg-magazin)