Trebaju li nam Nijemci sastavljati industrijsku strategiju?

Trebaju li nam Nijemci sastavljati industrijsku strategiju?

Strategijom opisujemo „kako stići do mjesta na kojem želimo biti u budućnosti”. Zato prvo trebamo definirati cilj, odnosno gdje želimo biti u budućnosti i odgovoriti na mnogo ključnih pitanja

Industrija nam treba, jer jedino kroz razvoj industrije i realnog sektora imamo šanse izaći iz krize. Mnogi industriju shvaćaju kroz sliku industrije XIX. stoljeća s velikim dimnjacima. Nama treba industrija XXI. stoljeća, industrija znanja i poduzetništvo temeljeno na znanju

mr. sc. Marijan Ožanić, dipl.inž.el.

U Hrvatskoj, 2013. godine,  piše se Industrijska strategija RH za razdoblje od 2014.-2020., zato jer to Europa traži od nas. Strategija napisana 2008., koja nam je trebala zbog zatvaranja nekih poglavlja u pregovorima s EU, završila je u ladici. Nitko ju nije niti pogledao. Budući da mi „ne znamo napisati” strategiju, jer  „nemamo stručnjake”,  pomagat će nam Nijemci, stručnjaci iz Fraunhofer Instituta.  Pretpostavlja se da će Nijemci bolje znati definirati što Hrvatskoj treba i oni će bolje znati definirati naše razvojne prioritete od nas samih. Naravno, oni će to raditi „po svom ukusu”, odnosno kako si oni zamišljaju da bi Hrvatska trebala izgledati u skladu s njemačkim interesima.

Industrijska strategija industrijski najrazvijenije i najdinamičnije zemlje na svijetu bit će „špranca” za izradu strategije male zemlje koja je uništila svoju industriju, koja ima potpuno drugačije resurse, koja treba graditi novo gospodarstvo, razvijati poduzetništvo i koja treba rješavati zadatke što su ih Nijemci riješili pred 50 ili 100 godina. Na sličan način se pisala  Nacionalna strategija inovacija Republike Hrvatske (2013.-2020.) – nacrt je bio gotov 15. svibnja 2013. I to nismo mogli i znali napisati sami, već se koristila obilna pomoć OECD-a, a onda se u koristila i  strategija Makedonije.

To je slika Hrvatske, 2013. godine. Međutim, bez obzira na sve, mi svi trebamo svojim znanjem i iskustvom pridonijeti da ta Strategija bude kvalitetna i da bude dobro definirala i potrebe i hrvatske pravce razvoja…

Nema nam spasa bez reindustrijalizacije

Industrija nam treba, jer jedino kroz razvoj industrije i realnog sektora imamo šanse izaći iz krize. Strategija nam treba da definiramo razvojne pravce i način djelovanja kojima ćemo ponovo razviti industriju, odnosno pokrenuti uspješne procese reindustrijalizacije. Strategijom opisujemo „kako stići do mjesta na kojem želimo biti u budućnosti”. Zato prvo trebamo definirati cilj, odnosno gdje želimo biti u budućnosti i odgovoriti na mnogo ključnih pitanja;   Trebamo li industriju ili ne? Hoćemo li težište u razvoju gospodarstva staviti na industriju, proizvodnju ili samo na usluge? Hoćemo li sve prodati strancima i samo čekati strane investicije ili razvijati poduzetništvo temeljeno na znanju i razvijati svoja poduzeća konkurentna svjetsko tržištu? Hoćemo li u Zagrebu razvijati samo bankarski sektor, trgovinu i usluge ili ponovno stvarati Zagreb kao gospodarsku lokomotivu Hrvatske?

Međutim, danas je vrlo teško ozbiljno govoriti o industriji i industrijalizaciji, jer se više niti ne zna što je to industrija. Mnogi industriju shvaćaju kroz sliku industrije XIX. stoljeća s velikim dimnjacima. Nama treba industrija XXI. stoljeća, industrija znanja i poduzetništvo temeljeno na znanju koje će proizvoditi inovativne proizvode konkurentne na svjetskom tržištu i otvarati nova radna mjesta. Imamo poduzetnički i kreativni potencijal naših ljudi, industrijsku tradiciju i još (iako ne mnogo)  dobrih poduzeća, što treba biti temelj za novi industrijski razvoj. Ponovan razvoj industrije i stvaranje, rast i razvoj velikog broja  novih, privatnih  poduzeća temeljenih na znanju je vrlo složen i dugotrajan proces koji zahtijeva mnogo znanja, iskustva i dosta vremena. Ali to je jedini način da izađemo iz krize.

Ima mnogo ključnih pitanja na koje trebamo dati odgovor. A taj odgovor možemo dati samo mi, a ne konzultanti iz Njemačke. Jesmo li za to sposobni?