Tesla – jedini velikan oko kojega smo postigli konsenzus

Tesla – jedini velikan oko kojega smo postigli konsenzus

„Predstoji nam brendiranje Tesle. To ne znači da će on time biti manje američki ili srpski znanstvenik, nego to znači da ćemo ga mi povezati s Hrvatskom. Tesla može biti dobar brend jer ima univerzalnu poruku, sjajnu priču, jer je pozitivac, idealist, pravednik, uporan, misteriozan, domoljub, kozmopolit i žrtva pohlepe“, zaključio je Skoko

„Tko su najveći hrvatski velikani?“, upitao je okupljene na početku svog predavanja na međunarodnoj konferenciji „Tesla u Zagrebu 2014“ Božo Skoko, izvanredni profesor s Fakulteta političkih znanosti u Zagrebu. Na pitanje koje je postavio u sklopu predavanja održanog danas u Velikoj dvorani HGK-Komore Zagreb Skoko je brzo odgovorio kako desetljećima ne postoji konsenzus oko tog pitanja te ako se promatra znanstvenik Nikola Tesla, onda je važno napomenuti da taj konsenzus danas postoji, dok 90-ih godina prošlog stoljeća nije postojao. „Tesla je postao žrtva ratnih zbivanja. Bilo je pitanje je li on više hrvatski ili srpski velikan“, objašnjava Skoko.

Napomenuo je da se posljednjih nekoliko godina bavi proučavanjem fenomena hrvatskih velikana, a u tom smislu proučavao je vrednovanje hrvatskih velikana od strane važnih obrazovnih i državnih institucija. „Posebno bih istaknuo rektorski lanac Sveučilišta u Zagrebu, koji je izrađen 1969. godine. Na njemu se nalaze najveći hrvatski velikani po mišljenju Sveučilišta u Zagrebu. Strossmayer, Marulić, Gundulić, Petrić, Vrančić, Bošković i brojni drugi, a i među njima je opet Tesla“, istaknuo je Skoko i napomenuo kako su se u sklopu prve hrvatske turističke promocije 1994. godine, koja se odvijala pod sloganom „Mala zemlja za veliki odmor“ također promovirali hrvatski velikani. Među njima je isto bio i Nikola Tesla.

Dokumentarac „Povratak Tesle“

Skoko je spomenuo brojna istraživanja medija, od Hrvatskog obzora, Nacionala, Večernjeg lista, putem kojih se pokušalo doznati koga Hrvati smatraju za najvećeg hrvatskog velikana. U svim tim istraživanjima spominje se ime znanstvenika Tesle. „Predstoji nam brendiranje Tesle. To ne znači da će on time biti manje američki ili srpski znanstvenik, nego to znači da ćemo ga mi povezati s Hrvatskom. Dobro je što je Sabor proglasio 10. srpanj za Dan Nikole Tesle. No, to nije dovoljno za brendiranje. Tesla može biti dobar brend jer ima univerzalnu poruku, sjajnu priču, jer je pozitivac, idealist, pravednik, uporan, misteriozan, domoljub, kozmopolit i žrtva pohlepe“, zaključio je Skoko.

Osim Skoke o Teslinom životu i radu govorili su profesor Mladen Martinis, Renato Filipin voditelj Demonstracijskog kabineta Nikole Tesle u Tehničkom muzeju u Zagrebu, profesor Tomislav Petković s Fakulteta elektrotehnike i računarstva, profesor Velimir Abramović i Ivan Šimatović. Redatelj Roman Tolić predstavio je sažetak svog dokumentarnog filma Povratak Tesle, koji bi se uskoro trebao pojaviti u kinima.

V. Vukoje