Temperamentni sjevernjak

Temperamentni sjevernjak

Kad je najavio proizvodnju obiteljskog turbo automobila, Saab je uzbudio cijelu automobilsku industriju. Stotinu prototipova podvrgnuto je zahtjevnim testiranjima i tek poslije stotina tisuća prevaljenih kilometara Saab je bio zadovoljan svojim »čudom« koje je službeno predstavio na salonu automobila u Frankfurtu 1978. godine

Boris Jagačić

Saab nije prvi proizvođač koji je neki svoj automobil opremio turbopuhalom. No švedskom proizvođaču se mora priznati kako je to učinio na posve drugačiji način jer se nitko prije nije dosjetio ili pak odvažio ugraditi turbo u neupadljivi obiteljski automobil. Zahvaljujući tome, obična obiteljska limuzina »99« preobrazila se u jedan od sportskijih automobila na tržištu kasnih 1970-ih godina.

Standardni »saab 99« bio je izdržljiv automobil, a zbog prednjeg pogona i dobrog ovjesa odlikovao se sigurnim ponašanjem na cesti. Nakon prvih problematičnih serija postao je i prilično pouzdan. Činilo se kako mu je jedini nedostatak bio taj što je previše predvidljiv i pomalo dosadan, ne pružajući vozaču ni tračak zabave, ali i taj je brzo i više nego uklonjen.

saab99tSaab je uskomešao cijelu autoindustriju kad je najavio proizvodnju obiteljskog turbo automobila. Stotinu prototipova podvrgnuto je zahtjevnim testiranjima i tek poslije stotina tisuća prevaljenih kilometara Saab je bio zadovoljan svojim »čudom« koje je službeno predstavio na salonu automobila u Frankfurtu 1978. godine. Spomenimo da je godinu prije tim vozilom Stig Blomqvist osvojio švedski reli.

Stig Blomqvist osvojio je u ovom automobilu švedski reli

Stig Blomqvist osvojio je u ovom automobilu švedski reli

Za razliku od prethodnih automobila s turbo motorima, turbina se u »saabu« uključivala samo kada bi se odlučno pritisnula papučica gasa i dosegnuo određeni okretni moment. »Saab« bi tada reagirao iznenađujuće snažnim potiskom, ostavljajući dojam kao da ga je netko »pogurnuo« ili barem kao da ima dva cilindra više. U normalnoj vožnji dvolitreni SOHC motor s četiri cilindra i osam ventila (145 KS pri 5000 o/min) omogućavao je izuzetno mirnu i razmjerno štedljivu vožnju.

Zahvaljujući turbu »saab 99 turbo« ubrzavao je do »stotke« za samo devet sekundi i postizao krajnju brzinu tek neznatno manju od 200 km/h, što su sjajne performanse za vozilo iz 1970-ih. Još značajnije, niti jedan tadašnji serijski četverosjed nije mu mogao parirati u međuubrzanjima između 65 i 160 km/h, što se itekako osjećalo u vožnji.

Većinu dijelova automobil je dijelio s modelom »99 EMS« na osnovu kojeg je i razvijen. Bregasta osovina, ventili i klipovi bili su, međutim, dorađeni za potrebe snažnijeg »brata«, a »99 turbo« je k tome imao disk kočnice na svim kotačima. Izvana su pomalo poslovni dizajn karoserije »kvarili« aerodinamični dodatci (spojleri) i Inca naplatci od lake legure, oblikovani u stilu propelera turbopuhala. Parkiranje ovog »saaba« iziskivalo je napor i snažne ruke jer su u nedostatku serva široki kotači pružali otpor volanu.

Uzorno izrađena karoserija kakva se mogla dobiti jedino u crnoj i crvenoj boji bila je iznimno otporna, a njezine šupljine zaštićene voskom. Najmanje ih je (1000 komada) napravljeno s dvoja vrata. Kupac je za dosta novca dobivao preglednu unutrašnjost s kožom presvučenim upravljačem, sjedalima od velura od kojih je vozačevo bilo grijano, te neizbježne drvene umetke.

U unutrašnjosti je "stršao" pokazivač opterećenosti turbine

U unutrašnjosti je “stršao” pokazivač opterećenosti turbine

Kvarovi na »99-ici turbo« nisu bili neuobičajena pojava. Garettova turbina se ubrzano trošila zbog neodgovarajućeg hlađenja i s vremenom ju je trebalo mijenjati. Probleme je zadavao i Bosch K-jetronic sustav ubrizgavanja goriva. Zbog kondenzirane vode kakve uvijek ima u benzinu hrđao je razvodni ventil sustava, pa se znalo događati da motor ostaje bez goriva. Pola litre ulja na spremnik goriva rješavalo bi problem.

Do 1980. godine je napravljeno nešto više od 10.000 primjeraka ovog nadasve uzbudljivog »saaba«. Njegovog nasljednika »900 turbo« nisu mučile ovakve »dječje bolesti«. Taj automobil, međutim, nikada neće imati ni približno takav povijesni značaj kao »99 turbo«, svojevrsni probijač leda, te rijedak, ezoteričan i neosporni klasik koji je ne bez razloga favorit među ljubiteljima Saabovih vozila.