Taxi – Uber, izumiranje ili preživljavanje

Taxi – Uber, izumiranje ili preživljavanje

Stari taksisti moraju shvatiti da svojim dosadašnjim aktivnostima i istupima rade na svoju štetu. Neka se prisjete nedavne prošlosti. Prije 7 godina im je takva politika donijela veliki gubitak na tržištu i veliki animozitet mnogih korisnika. No dolaskom Cammeo grupe i ostalih tržište im se znatno proširilo. Danas se priča ponavlja

Prošli tjedan slušam radio i čujem procjenu da će u slijedećih 30-tak godina izumrijeti 30 % današnjih zvanja. Pojava koja je neminovna posljedica tehnološkog napretka, koji je svakim danom sve intenzivniji. Između inih zvanja, spomenuti su i taksisti! Tehnologija ih povlači za sobom isto kao što je već progutala videotekare, urare, radio-TV servisere… Mogao bih nabrajati u nedogled.

I što danas rade stare taksi udruge diljem Hrvatske i njihovi članovi? Odupiru se izumiranju kao što su to vjerojatno radili dinosaurusi. Oni svoj opstanak vide u administrativnim zaštitama sa razmišljanjima iz 80-tih godina prošlog stoljeća. Ne pada im napamet da se prilagode napretku i usvoje nove tehnologije. A to neprilagođavanje već spomenute dinosauruse koštalo je izumiranja.

Jednom taksisti koji taj posao radi već 2-3 desetljeća sigurno nije lako razmišljati o promjenama. Uspavao se u letargiji svakodnevice. Ide polako niz vodu, svakodnevno mu je sve teže, a nema snage i elana za nešto novo. Ali oni imaju u svojim udrugama uprave, koje bi trebale misliti za njih. Tako im uostalom nalažu i statuti temeljem kojih su se ustoličili u dobro plaćene fotelje. A fotelja ima čudan učinak na čovjeka. Udobna je, relaksirajuća i pomisao da ju treba napustiti teško pada.

Je li dolazak Ubera na hrvatsko tržište napad na njih? Oni smatraju da je. Isto su prije 7 godina govorili za dolazak CAMMEO grupe. Reagirali su na isti način, borili su se prosvjedima, tražili administrativnu zaštitu, busali se u prsa da u Zagreb ne može doći konkurencija dok god oni postoje. Jer oni su stvarno uvjerili sami sebe kako je RADIO TAXI ZAGREB, najbolja, najorganiziranija taxi služba na svijetu. Njihov dispečerski centar nema premca na kugli zemaljskoj. U to, nažalost vjeruju i danas.

Navikli na monopol

Što ta strukovna udruga pruža svojim članovima? Ništa osim dispečerskih usluga, koje su loše. Prije nekoliko godina velik broj ih se opirao uvođenju tableta. Jer ipak glasovni govor preko često neispravnih stanica je jedan humani način komunikacije na koji su navikli. No ne razmišljaju koliko je to loš i spor način distribucije vožnji. Da ne govorimo koliko bi pali prihodi bez korištenja skupih telefonskih poziva, od kojih stiže znatan dio prihoda.

Statut strukovne udruge RTZ-a kaže da je osnovni cilj djelovanja unapređenje rada njihovih članova i unapređenje poduzetništva. Godinama su držali monopol. Radili su sve kako su htjeli. Određivali cijene, način rada, a kad bi se netko tome usprotivio, bio bi vrlo grubo odstranjen. Zapravo svatko tko je htio unijeti neki napredak bio je ubrzo onemogućen. A njihov pogled na unapređenje poduzetništva sastoji se i dan danas od administrativnih zabrana. Članovi RTZ-a ne smiju zapošljavati radnike. Odnosno, po njima i dandanas vrijedi pravilo jedan broj, jedno uključno mjesto, jedan auto, jedan vozač. Već samo tim odredbama sputavaju poduzetništvo i povećavaju troškove poslovanja. Zar je to napredak?

Od, po njima neprežaljene jeseni 2010. kad je Skupština Grada Zagreba donijela odluku o djelomičnoj liberalizaciji taxi tržišta, oni svakom svom članu koji bi htio zaposliti radnika nanose direktnu štetu od barem 5000 eura godišnje. Zar je to unapređenje poduzetništva?

Velik broj članova udruženja je u velikim dugovima. Ni tu RTZ nije učinio ništa. Dapače, pristaju na neravnopravne odnose prema svojim članovima, ne pružaju im nikakvu pomoć i pravnu zaštitu. No pri tome na sebe nisu zaboravili. Kad su riješili svoje probleme, tko mari za ostale. Neki će otići, a doći će drugi na čijoj grbači će živjeti!

Uber koristi rupe u nedorečenim podzakonskim aktima

No sada je došao UBER i on je kriv za sve. Nisu ni u UBER-u sveci. I oni su iskoristili rupe u nedorečenim podzakonskim aktima, te su se na mala vrata ušuljali na tržište. Na početku su pružili ruku suradnje starim taxi službama. No grubo su odbijeni. A i CAMMEO i UBER su svim taksistima u Hrvatskoj učinili veliku uslugu. Enormno su im povećali tržište. Jer korisnicima su pružili nešto novo, uređenije i pristupačnije. Ljudi se lako naviknu na nešto bolje. A tih navika se teško odriču. Tko jednom shvati da je lakše i jeftinije naručiti prijevoz, brzo se odriče korištenja svojih automobila i javnog prijevoza. Ne moraju tražiti i plaćati parking, ne moraju pješačiti do stanice javnog prijevoznika…

Posljednjih dana učestala je izjava da UBER ne plaća porez. Zar ga RTZ plaća? Svaka vožnja koju UBER dodijeli svojim partner-vozačima odmah je fiskalizirana. A koliko vožnji fiskaliziraju ostali taksisti po Hrvatskoj? Mnogo manje nego što odvezu. Da ne govorimo o zapošljavanju, kojeg RTZ onemogućava, uplatama doprinosa, od kojih imamo koristi svi korisnici zdrastvenog osiguranja i svi umirovljenici, koji žive od tih solidarnih uplata. Automatizmom se smanjuje opterećenje državnog proračuna, koji godinama krpa velike rupe. A svi koji primaju neku plaću, svi pravni subjekti koji ostvaruju dobit, troše! Zar smo zaboravili da je potrošnja osnova ekonomije ovog svijeta?

Dakle liberalizacija taxi tržišta je neminovna. Dinosaurusi izumiru, a nove tehnologije napreduju. Na nama je da se prilagodimo napretku. Na vodstvima taxi udruga je da traže kako da se što bezbolnije uklope u svjetske trendove. Za dobrobit svojih članova. Jer borba protiv uniformiranosti (bijela boja) i borba protiv konkurencije, nije rad na boljitku njihovih članova. Vrijeme administrativnih zaštita je stvar prošlosti. Ostavili smo ga iza sebe. Tržište se osvaja boljom i prihvatljivijom uslugom. Tako se i povećava prihod. A vrijeme romantike na taksiju je davno prošlo. Šah i kartanje ostaju za slobodno vrijeme. Isto tako nadam se da sve brže prolazi i vrijeme »deranja« korisnika. Jer nove tehnologije donose i nove kontrole naplate. A to je ono najvažnije za porast prometa.

Što zaključiti na kraju? Stari taksisti moraju shvatiti da svojim dosadašnjim aktivnostima i istupima rade na svoju štetu. Neka se prisjete nedavne prošlosti. Prije 7 godina im je takva politika donijela veliki gubitak na tržištu i veliki animozitet mnogih korisnika. No dolaskom CAMMEO grupe i ostalih tržište im se znatno proširilo. Danas se priča ponavlja. Svakim danom sve veći broj korisnika nezadovoljan je njihovom uslugom i njihovim ponašanjem prema novinama. UBER se, naravno, mora svesti u zakonske okvire. Ali svi moramo biti svjesni da povratka na staro nema. Tko želi preživjeti, mora evoluirati!

Baltazar

————

*Autor je bivši član Udruženja Radio taxi Zagreb (podaci poznati redakciji)

Ostavi komentar

*