“Svuda se gura priča ‘kupujmo hrvatsko’, ali taksi treba uništiti stranom tvrtkom koja izvlači novce iz Hrvatske”

“Svuda se gura priča ‘kupujmo hrvatsko’, ali taksi treba uništiti stranom tvrtkom koja izvlači novce iz Hrvatske”

Božo Miletić: Kada je hrvatski poduzetnik htio prodati istu priču kao Uber u roku u 15 dana je to onemogućeno. Zašto? Kome se pogoduje, a zašto se time ugrožavaju domaći proizvodi i poduzetnici?

Razgovarao: Matej Knežević

U posljednjih devet mjeseci taksisti su pokušali bezuspješno pregovarati s predstavnicima vlasti. U prvom redu s potpredsjednicom Vlade i ministricom gospodarstva, poduzetništva i obrta Martinom Dalić, ali i ministrom prometa i veza Olegom Butkovićem. Tijekom ljeta nastupila su dva velika prosvjeda, kojim su jasno željeli dati do znanja da se ne slažu sa politikom koju vodi premijer Andrej Plenković i njegov kabinet, glede Uber aplikacije, koja im stvara nelojalnu konkurenciju. Prvoga puta taksisti su blokirali promet u Vukovarskoj ulici, što je izazvalo gnjev građana, a sami taksisti su tada dobili kazne zbog zaustavljanja svojih autiju i ugrožavanja sigurnosti. Drugi put nisu išli toliko radikalno, no ni tada nisu naišli na otvorena vrata te su ih u prostorijama Ministarstva gopodarstva umjesto ministara dočekali dočekali državni službenici. Dva mjeseca kasnije, taksisti organiziraju prosvjed na Markovom trgu u nadi da će se čuti njihov glas. O tome, ali o Uber aplikaciji, razgovarali smo uoči prosvjeda sa Božom Miletićem, predsjednikom Udruženja taksi prijevoznika pri Hrvatskoj obrtničkoj komori.

Krenimo redom, ove godine ste imali već tri prosvjeda koje za običnog promatrača izgledaju kao pucanj u prazno. Zašto ste ponovno pozvali kolege u prosvjed?

Od dolaska Ubera u Republiku Hrvatsku, Zakon o javnom prijevozu u cestovnom prometu je bio star svega dvije godine obzirom da je donesen krajem 2013. godine, a 1. srpnja 2013. godine Hrvatska je ušla u Europsku uniju i tada su u zakon unesene sve direktive i uredbe koje su se odnosile na spomenuti zakon, a bile su direktno propisane iz Europske unije. Pritom treba uzeti u obzir činjenicu da je Uber na hrvatskom tržištu od 2015. godine, što znači da oni od prvog dana rade protivno pozitivnim zakonskim propisima. To je najprije izjavio ministar prometa Oleg Butković, a nakon toga je saborskim zastupnicima potvrdio i sam premijer Andrej Plenković. Treći put je predsjednik Vlade, na sjednici vlade u lipnju 2016. godine, potvrdio ranije izrečene stavove, a sada konačno imamo pravomoćnu presudu Visokog prekršajnog suda, u korist Republike Hrvatske, protiv tvrtke partnera Ubera, koja potvrđuje kako je vozio u suprotnosti sa zakonskim regulativama.

Što se samog prosvjeda tiče, svjesni smo da smo do sada griješili i da možda nismo uvijek odabirali ispravne načine u borbi za svoja prava, ali ovdje više nije riječ o našim interesima već je doslovno riječ o opstanku preko 2 500 hrvatskih obrtnika i drugih poduzetnika.

Ne plašite li se da će novi prosvjed naići na nerazumijevanje građana-potencijalnih korisnika vaših usluga?

Javno okupljanje je najavljeno i organizirano u skladu sa Zakonom o javnom okupljanju. Sam prosvjed će se održati ispred Crkve svetog Marka, odnosno ispred Hrvatskog sabora. Na taj način želimo potaknuti političare, koji su predstavnici i glas javnosti u određenim institucijama da stanu u obranu zakona i u zaštitu hrvatskih obrtnika i drugih poduzetnika. Ako sama država, putem svojih institucija, nije u stanju provoditi zakone, onda čemu sami zakoni, ukinimo ih i neka se zna da je anarhija.

Može li se definitivno zaključiti da su pregovori s Ministarstvom prometa u potpunosti propali?

Što da vam kažem? Od prvog dana i prvih razgovora s ministrom Butkovićem, koji je ranije izjavio da Uber radi protivno zakonskim propisima, održan je cijeli niz razgovora te je bespredmetno govoriti da je tu riječ o nekakvim pregovorima. Na snazi imamo zakon koji je obvezujući za sve, a koji se svakodnevno krši. Ministarstvo se cijelo ovo vrijeme bavi posljedicama, a ne uzrocima problema zato što se protiv Ubera u Hrvatskoj trenutno vodi samo jedan postupak i to zbog poticanja u prekršaju prekršaja, dok se svi ostali postupci vode protiv tvrtki partnera Ubera. Niti Carinska uprava, niti Ministarstvo prometa, niti ostala ministarstva koja mogu nešto učiniti, nisu učinili ništa protiv Ubera Hrvatske, ali i niti protiv Ubera Nizozemske. Oni vode postupke protiv vozača koje zateknu na cesti, a izbjegavaju pokrenuti postupke protiv tvrke Uber B. V. koja u Hrvatskoj nije registrirana ama baš ni zašto. Smatram da je država krenula ka ovim izmjenama zakona prvenstveno jer nisu sposobni zaustaviti nezakoniti rad Ubera u Hravstkoj.

Imate li dojam da vas nadležni ministri izbjegavaju?

U proteklih godinu dana smo postali smo mnogo zahtjeva ministrici gospodarstva, poduzetništva i obrta Martini Dalić. Ona se cijelo vrijeme izbjegava naći s nama, bez ikakvog obrazloženja. Svi se zajedno pitamo, zašto je tome tako, također se pitamo zašto je pred nešto više od godinu dana otvorena međuresorna skupina unutar Ministarstva gospodarstva, koja je cijelo vrijeme promovirala Uber kao nešto pozitivno i koliko čujem da već sada određeni lobisti lobiraju za to i nagovaraju određene političare. Reći ću samo jedno: Sve ima svoju cijenu. Prisjetimo se i jedne izjave jednog političara, a sadašnjeg savjetnika predsjednice Kolinde Grabar Kitarović, koji je izjavio: »pola tebi, pola meni, Bagi«. Mislim da to dovoljno govori o samoj situaciji na političkoj sceni u državi.

Spominjali ste ranije da ćete podnijeti tužbu protiv resornih ministarstava, pojedinaca i država. Jeste li to u međuvremenu učinili?

Naši odvjetnici su trenutno u fazi prikupljanja punomoći od obrtnika i drugih poduzetnika. Nas u Hrvatskoj ima preko 2500 i to možda djeluje kao spori proces, ali vidimo u tome nadu jer s druge strane sva ta ministarstva šute i pogoduju direktno stranom kapitalu. To je nešto što bi trebalo biti nedopustivo u ovoj našoj lijepoj zemlji

Kada se onda može očekivati spomenuta tužba?

Postupak za podizanje za pokretanje tužbe je da se mora poslati zahtjev za mirnim rješenjem spora prema DORH-u, odnosno prema državi, a kada oni odgovore, bilo da je riječ o pozitivnom ili negativnom rješenju, onda se ide u tužbu.

Što konkretno tražite od resornih ministarsatva i Vlade RH?

Od resornih ministarstva ne očekujemo više ništa, a od predsjednika i potpredsjednice Vlade očekujemo da nas prime na razgovor, da im ukažemo na nedostatke ovakvog nacrta prijedloga zakona kojim će najviše biti oštećeni naši sugrađani, kao i domaći obrtnici, koji će bojim se, biti primorani zatvoriti svoje obrte i pridružiti se brojnim Hrvatima koji napustili Lijepu Našu.

Dotaknuli ste se i novog zakona. Dugo se spekuliralo pa želimo čuti je li istina ili samo trač da postoje dvije verzije novog Zakona o prometu? Što nam možete reći o tome?

Ako pričamo o prijedlogu spomenutog Zakona, koji je pušten u javnost, mi želimo aktivno sudjelovati u izradi novog zakona kroz radne podskupine čiji smo članovi, a što sada pak nije slučaj.

Kao član radne podskupine ne znam apsolutno ništa o samom nacrtu prijedlogu zakona jer se radna podskupina posljednji put sastala u veljači sa zaključkom da će se ponovno sastati za dva do tri tjedna, do kada će ministarstvo unijeti svoje prijedloge u zakon te kako ćemo o istima raspravljati na sljedećoj sjednici, koja se do danas nije dogodila. Želimo znati tko su autori samog zakona jer prema informacijama kojima raspolažemo to zasigurno nije Ministarstvo pomorstva, prometa i infrastrukture. O nacrtu prijedloga Zakona sam upoznat koliko i cjelokupna javnost.

Na Danu hrvatskih prijevoznika koji je održan u Svetom Martinu na Muri u organizaciji Hrvatske gospodarske komore, predstavnik ministarstva prometa izjavio kako on nije vidio nikakav zakon, kako on ne zna tko je pisao spomenuti zakon i kako po njegovim saznanjima, postoje dvije verzije zakona koje su poslane premijeru na odabir.

Kakva je situacija glede taksija primjerice u Zagrebu?

Situacija nije dobra jer, ponavljam, firma koja dvije godine uzastopce krši zakon, svakim danom postaje sve jača i razvijenija, dok s druge strane mi imamo niz od čitav niz ograničenja, koja postoje s razlogom, da se razumijemo. Taksimetar uvijek mora biti baždaren za izračunavanje cijene, da vi doista znate koliko ste dužni platiti, a da nije riječ odokativnoj cijeni. Postoji i odredba Zakona koja govori da vozač mora imati kvalifikaciju što je sasvim normalno, postoji odredba o opremi koje vozilo mora imati. Postoji čitav niz odredbi koje sve to definiraju, a s druge strane spomenuta firma krši zakon i država to nije zaustavila. Ponovit ću još jednom, ako je Prekršajni sud ustvrdio da se radi o prekršaju, to se mora zaustaviti u daljnjem radu. Pritom je nebitno, što će u novom zakonu pisati. Bitno je da je trenutni zakon još uvijek na snazi i njega se treba pridržavati.

Još malo Uberu. U posljednje vrijeme može se čuti od Uberovih vozača, ali i sličnih firmi koje ste i vi spominjali, kako oni imaju tvrtku za obavljanje spomenute djelatnosti, da izdaju račune i slično… Gdje zapravo nastaje problem?

Hajdemo napraviti usporedbu: Donijet ću jedan stol, stavit ću ga ispred kafića, registrirat ću tvrtku u Nizozemskoj za prodaju cvijeća, stavit ću hranu i piće te ih prodavati, a pri tome ću izdavati račune za proizvodnju cvijeća. Mislim da ne trebam to dodatno još banalnije pojasniti?

Koliko je doista kod Uberovih vozača ugrožena sama sigurnost putnika?

O ovom pitanju mi je teško govoriti, ali ne bih želio komentirati način rada nečega nezakonitog i potpuno ilegalnog.

Ljetos se pojavila u medijima pojavila slika kombija na kojem je pisalo veliko Uber kod predsjedničke rezidencije na Pantovčaku. Po našim saznanjima, taksisti ondje ne smiju biti. Kako gledate na to, gospodine Miletić?

Već sam ranije spomenuo lobiste, a slijedom ranije izrečenog mislim da u tome leži dogovor na ovo pitanje.

Kako u svojim redovima sankcionirate neetičan rad pojedinaca (neizdavanje računa, lažiranje taksimetara i sl.)?

Mi smo cijelo ovo vrijeme u vozilima koja su obilježena, koja imaju oznake na krovu i na svojim bočnim i stražnjim stranama i jako smo uočljivi u prometu. Sigurno da među nama nisu svi »med i mlijeko« i da ima onih kolega koji, nažalost, stvaraju lošu percepciju o nama i o udruženjima.

Jedan od naših najvećih problema je taj što mi cijelo vrijeme ukazujemo na probleme i u našim redovima, ali mi kao udruženja nemamo aparat, ali niti način da nekom oduzmemo dozvolu za rad, odnosno licenciju.

Koliko Radio Taxi Zagreb trenutno broji članova i kakav je slučaj konkretno sa Zagrebom oko gore navedenog neetičnog rada?

Radio Taxi Zagreb broji oko 1000 autotaksi prijevoznika. Ono što ih razlikuje od ostatka kolega jesu vrlo strogi pravilnici o radu i svi vozači koji rade za spomenuto udruženje moraju poštivati pravilnik. U suprotnom bivaju sankcionirani s obzirom na odredbe samog pravilnika i onoga što su prekršili. Najblaža kazna je isključivanje na 24 sata do trajnog isključenja.

Mnogi građani se bune da su cijene i dalje previsoke. Mogu li taksi usluge biti još jeftinije?

Mi im konkretno možemo ponuditi da znaju s kime se voze, možemo ponuditi da se voze u vozilima koje zadovoljavaju sve minimalne tehničke uvjete da bi se mogao obavljati prijevoz putnika. U slučaju ne daj Bože neke prometne nesreće, uvijek postoji osiguranje putnika, te time jamčimo sigurnost svih putnika. Sama Uberova aplikacija nije ništa inovativno jer svi taksiji u Hrvatskoj imaju aplikacije koje koriste korisnici, ali i davatelji usluga i to prije dolaska Ubera. Njime nije dovedeno ništa novo, već samo nered na tržište. A što se tiče cijene usluga, one bi uistinu mogle biti niže kada ne bismo plaćali zakonom propisana davanja.

Prije četiri godine čekanje stranke iznosilo je 25 lipa kod pojedinih taksi prijevoznika. Što je sa čekanjem stranke koliko se ono danas naplaćuje?

Ovo pitanje, naime, ovisi o jedinicama lokalne samouprave koje određuju cijenu prijevoza. U nekim gradovima je varijabilna dok je u drugima određena fiksna cijena. Cijene su vrlo šarolike , ali mislim da je na razini države prosjek za jedan kilometar 6 kuna.

Trebaju li taksi djelatnici ponuditi nešto novo na tržištu, tipa tablet u svojim vozilima, Wi-Fi i slično?

Što se tiče konkretno Wi-Fi-ja, mi smo krenuli u takav jedan projekt. Na pola smo puta do završetka te očekujemo da ćemo ga završiti do početka nove turističke sezone, jer smo svojim korisnicima odlučili ponuditi besplatan internet tijekom vožnje u našim vozilima što je još jedna od pogodnosti koju će naši korisnici moći ostvarivati.

Konačno, bliži se prosvjed koje su daljnje mjere koje vi kao obrtnici planirate poduzeti?

Odmah ću vam reći da smo pripremili čitavi niz scenarija. Od onih blagih do onih žestokih. Sva ova okupljanja koja su prethodila su zapravo zbog nerada državnih institucija. Zamislimo kakva smo mi država kad se mi moramo boriti da država provodi svoj zakon. Nije li smiješno, da mi govorimo državnim institucijama što one moraju raditi? S druge strane konkretan slučaj iz Splita kada je hrvatski poduzetnik htio prodati istu priču kao Uber u roku u 15 dana je to onemogućeno. Zašto? Kome se pogoduje, a zašto se time ugrožavaju domaći proizvodi i poduzetnici. Svuda se gura priča »kupujmo hrvatsko«, osim kada je riječ o taksiju tada ga treba uništiti i voziti sa stranom tvrtkom koja izvlači novce iz Republike Hrvatske. Strašno, zar ne? Konačno, želim zaključiti i ponoviti: nismo monopolisti i želimo našim sugrađanima biti dostupni svakodnevno tijekom cijele godine i želimo raditi po zakonu,ali isto tako očekujemo da one koji rade protivno njemu da država prepozna i adekvatno kazni.

Ostavi komentar

*