“Svi će htjeti biti poslodavci, nećemo imati zaposlenih”

“Svi će htjeti biti poslodavci, nećemo imati zaposlenih”

Božo Miletić iz HOK-a smatra da je hrvatski Zakon o prijevozu u cestovnom prometu presedan u Europskoj uniji. Rekao je kako su i taksisti bili članovi radne skupine, no da ih nitko nije konzultirao oko postojećeg zakona. Kaže da ne zna gdje je pisan spomenuti zakon, tko ga je pisao, ni pod kojim je utjecajem

Matej Knežević

U zagrebačkom hotelu Esplanda u utorak je održan okrugli stol pod nazivom »Liberalizacija taksi prijevoza«. Na tribini su bili nazočni ministar pomorstva, prometa i infrastrukture Oleg Butković, predsjednik Udruženja taksista pri Hrvatskoj gospodarskoj komori Petar Dragić, predsjednik Udruženja taksi prijevoznika pri Hrvatskoj obrtničkoj komori Božo Miletić, direktor Ubera za Hrvatsku Davor Tremac i ravnateljica Ekonomskog instituta Maruška Vizek, a tema je bila nacrt Zakona o prijevozu u cestovnom prometu.

Ministar je na samom početku istaknuo kako je izašao prijedlog novog Zakona o prijevozu u cestovnom prometu te kako će javna rasprava trajati do 31. prosinca ove godine. S time u vezi će se vidjeti u kojem smjeru se treba ići, te da će se ići u dva saborska čitanja, izjavio je na početku Oleg Butković. Smatra kako ova tema izaziva kontroverze, no da je postojeći zakon još uvijek na snazi i da je u ulaskom Hrvatske u Europsku uniju došlo do porasta gospodarskih aktivnosti, prvenstveno u turizmu. Pojasnio je da ovaj zakon ne regulira samo taksi prijevoz nego i neke druge oblike prijevoza.

Butković ističe kako živimo u 21. stoljeću i da je u ovom zakonu predložen imperativ: jednakost za sve u vidu jednakih pravila za sve. Kaže kako će ovaj zakon omogućiti liberalizaciju tržišta, ali i otvaranje novih radnih mjesta. Osim toga, mogućnost samostalnog definiranja cijene, ali i pokupljanja putnika na istoj ruti te naplati putem aplikacije.

Predsjednik Udruženja taksista pri HGK Petar Dragić kaže kako su taksisti žarko dočekali ovaj zakon, no ipak smatra kako je aspekt sigurnosti vrlo važan, osobito kada se radi o prijevozu djece. Rekao je kako zamjera što se ne provodi postojeći zakon, ali i da taksisti od početka nisu bili nisu protiv konkurencije, ali pod jednakim uvjetima za sve. Kao najveću zamjerku istaknuo je to što se dugo čekalo na izmjenu starog zakona.

Uber: »Zakon osigurava veću zapolenost«

Davor Tremac iz Ubera smatra kako je novi zakon pomak prema modernoj Europi, gdje se u svijetu uređuje tržište mobilnosti u gradovima. Smeta ih što ih zakon propisuje kroz auto taksi djelatnost, dok su se oni zalagali za drugačiju opciju, odnosno da budu razdvojeni stari taksi prijevoznici i novi djelatnici u prijevozu putnika. Ipak, Tremac nadodaje: »Zakon je dobar jer omogućava da u prijevoz uđu i drugi i postanu taksisti. Mislimo da će to osigurati veću zaposlenost, da će to smanjiti cijene za krajnje korisnike, a to je ono što korisnici žele«.

Tremac je pritom nadodao kako je Uber za korisnike u svijetu uvijek isti, no da su vozači podložni regulativni lokalnih zajednica, no da se Uber zalagao i da postoje povremeni vozači jer »nije svaki put ista potražnja«.

Božo Miletić iz HOK-a smatra da je »spomenuti zakon presedan u Europskoj uniji«. Rekao je kako su i taksisti bili članovi radne skupine, no da ih nitko nije konzultirao oko postojećeg zakona. Kaže kako pritom ne zna gdje je pisan spomenuti zakon, tko ga je pisao, ni pod kojim je utjecajem. Pritom je podsjetio: »Taksi usluga uplati u državi godišnje oko 150 milijuna kuna u proračun«.

U jednom trenutku, tijekom sučeljavanja mišljenja, došlo je čak i do povišenih tonova između Bože Miletića i Olega Butkovića. Miletić je zamjerio ministru Butkoviću činjenicu da Uber posluje, iako na sebi ima pravomoćnu presudu Visokog prekršajnog suda. Ministar Butković odgovorio je na kako su zakon pisale službe ministarstva, tajnica i pomoćnik, te ga je on potpisao, ali da je to »nebitno u cijeloj priči«. Smatra kako su ipak dvije novine ovoga zakona: aplikacija i liberalizacija, dok će se u pravilniku detalji odrediti. Otklonio je i optužbe da se novim zakonom nekome išlo na ruku. Podsjetio je kako je i njegovo ministarstvo napisalo 9 milijuna kuna kazni vozačima Ubera.

Monopolisti i »potrošači-kraljevi«

Ravnateljica Ekonomskog instituta Maruška Vizek smatra kako se novi zakon treba promatrati iz više perspektiva, no najvažnije su točke da ih se promatra iz globalne, ali i nacionalne perspektive. Nadodala je da postoje tržišta koja moraju ostati monopolisti, dok na drugima mora vrijedi pravilo da su potrošači kraljevi.

No Miletić smatra da je novi zakon nije slušao struku i praksu sa Fakulteta prometnih znanosti. »Svi će željeti biti poslodavci, nećemo imati zaposlenih«, rekao je te ustvrdio: »ovo je automatski vraćanje u kameno doba, kada se cijena pogađala«.

Ministar je priznao da su konzultirali Fakultet prometnih znanosti. No oko jedne točke očito je bilo sporova. Butković je tvrdio kako u posljednjoj točki prijedloga stoji da je radi o »usklađivanju zastarjelog zakonskog okvira s ciljem uvođenja tehnologija za izračun autotaksi prijevoza«.

Miletić, s druge strane, kaže da to nikada nije preporučio prometni fakultet, već da se radi o »usklađivanju zastarijelog zakonskog okvira s ciljem usklađivanja uvođenja tehnologija za izračun naplate autotaksi prijevoza«. Miletić je pojasnio kako je riječ o okvirnoj cijeni budući da u Hrvatskoj ne postoji detaljno izrađena karta zemlje. Zaključio je novi zakon samo dovodi do nove centralizacije i da se njime iz Zagreba određuje što će biti u Osijeku, Vinkovcima i tako dalje.

Butković: Nacrt Zakona »nije Sveto pismo«

Butković je odbacio optužbe Bože Miletića da je kod njega u ministarstvu bio predsjednik bilokakvih lobista. Nadodao je da nacrt zakona »nije Sveto pismo« te je moguće da je ministarstvo pogriješilo. Smatra da se ipak ide u dobrom smjeru u kojem treba ići i da će novi zakon biti pozdravljen od građana. Ministar Butković je osim toga naglasio kako će po novom zakonu svi imati početnu kvalifikaciju i da će postojati postupak za dobivanja licenci. Licenca će se, prema njegovim riječima, dobiti na temelju dobrog ugleda odnosno da protiv njega se ne vodi nikakav pravni postupak i da u vlasništvu ili u najmu mora imati bar jedno vozilo i najmanje jednog zaposlenog vozača.

Ipak Božo Miletić je rekao kako će sudjelovati u javnoj raspravi te najavio da će iznijeti niz pritužbi »budući da je tehnički i sadržajno zakon jako loše napisan«. On će inzistirati na tome da jedinice lokalne samouprave određuju licence za taksiste u svom prostoru, na postavljanju taksimetara i izračunu cijene vožnje temeljem studije Fakulteta prometnih znanosti.

Davor Tremac iz Ubera se pak zalaže da se smanje uvjeti za postajanjem taksistom, ostavit će komentare glede izdavanja dozvola na državnoj i/ili na lokalnoj sredini. Petar Dragić je pak rekao da će podržati Zakon glede zapošljavanja novih ljudi, ali i same sigurnosti putnika za koju će se još više zalagati, a da će kroz novi zakon to moći raditi i komunalni redari, koji će također, rekao je, moći propitivati cijenu vožnje.

Zaključno, Maruška Vizek dala je svoju viziju hrvatskog prometa za deset godina. Istaknula je kako taksi tržište »raste i cvijeta«. Smatra kako se možda za 10 godina neće svim sudionicima svidjeti automatizirana vožnja. Najvećim joj se problemom čini način na koji će se koristiti digitalno sakupljeni podaci, na što današnje čovječanstvo nema odgovor.

Ministar Butković je zaključio kako će prometna inspekcija i dalje nadzirati promet, ali i povećat će se broj inspektora, kako se ne bi ponovila ista situacija.

Spomenuti okrugli stol organizirali su Jutarnji list i servis Streaming.hr.